Xiaomi po 3Q2022. Ogromny spadek zysków

Xiaomi opublikowało wyniki finansowe za trzeci kwartał 2022 roku. W porównaniu z sytuacją sprzed roku firma odnotowała spadek przychodów i zysków. Ten drugi jest ogromny.

Marian Szutiak (msnet)
5
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Xiaomi po 3Q2022. Ogromny spadek zysków

Xiaomi Corporation wypracowało w trzecim kwartale 2022 roku łączny przychód w wysokości 70,5 mld juanów (9,85 mld dolarów, 44,8 mld zł). To o 10% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Zysk netto po korektach wyniósł 2,1 mld juanów (0,29 mld USD, 1,3 mld PLN). W tym przypadku spadek w ujęciu rocznym sięga 59%. Na zmniejszenie zysku miały duży wpływ inwestycje w inteligentny pojazd elektryczny oraz inne projekty. Xiaomi wydało na to 829 mln juanów (527 mln zł).

Dalsza część tekstu pod wideo

Smartfony Xiaomi na podium

Globalny rynek smartfonów nie miał się najlepiej w minionym kwartale, jednak Xiaomi utrzymało swoją odporność biznesową na aktualną nienajlepszą sytuację gospodarczą świata. Chiński producent, według danych firmy Canalys, utrzymał trzecie miejsce wśród największych dostawców tego typu urządzeń, z udziałem w rynku na poziomie 13,6%. Dostawy smartfonów Xiaomi wzrosły o 2,8% w ujęciu kwartalnym, osiągając w miesiącach lipiec, sierpień i wrzesień wielkość 40,2 mln sztuk. To drugi kwartał firmy z takim wzrostem z rzędu.

Biorąc pod uwagę samą Europę, Xiaomi było numerem 2. Jak podaje Canalys, udział chińskiej firmy w rynku smartfonów na Starym Kontynencie osiągnął w 3Q2022 poziom 23,3%. To o 1,8 p.% więcej niż rok wcześniej. Xiaomi zajęło też pierwsze miejsce w Hiszpanii (17,6%) i drugie na Bliskim Wschodzie. Z kolei udział Chińczyków w rynkach Ameryki Łacińskiej i Afryce osiągnął odpowiednio 15% i 6%.

We wrześniu 2022 roku liczba aktywnych użytkowników MIUI wyniosła 564 miliony. W trzecim kwartale wartość ta wzrosła o 17 milionów. Zagraniczne usługi internetowe Xiaomi również utrzymywały stały wzrost. Wypracowały one przychód w wysokości 1,7 mld juanów (0,24 mld USD, 1,1 mld PLN) w trzecim kwartale, co stanowi wzrost o 17,2% rok do roku.

IoT Xiaomi ma się coraz lepiej

Na dzień 30 września 2022 roku liczba podłączonych urządzeń IoT (z wyłączeniem smartfonów, tabletów i laptopów) na platformie AIoT Xiaomi osiągnęła 558,3 mln, o 39,5% więcej niż rok wcześniej. Liczba użytkowników posiadających pięć lub więcej urządzeń podłączonych do platformy AIoT (z wyłączeniem smartfonów, tabletów i laptopów) osiągnęła 10,9 mln.

W trzecim kwartale 2022 roku przychody Xiaomi z IoT i produktów lifestylowych wyniosły 19,1 mld juanów (2,67 mld dolarów, 12,1 mld zł). Kategoria inteligentnych dużych urządzeń gospodarstwa domowego (w tym klimatyzatorów, lodówek i pralek) wypracowała przychód o 70% wyższy niż w 3Q2021. Dostawy inteligentnych klimatyzatorów przekroczyły milion sztuk w trzecim kwartale (+70% rok do roku).