Wyniki Grupy Polsat Plus za II kwartał 2021: ponad 15 mln w 5G, wzrost przychodów i klientów
Grupa Polsat Plus opublikowała wyniki z drugi kwartał 2021 roku. Operator chwali się rosnącą liczbą klientów, która wynosi już ponad 18 mln, odnotował także wzrost przychodów o 10% do 3,160 mld i zysku netto do poziomu 542 mln zł. Grupa osiągnęła dobre wyniki strategii nakierowanej na lojalizację i budowę wartości klienta, osiągając 2,1 mln klientów multiplay.

Podsumowując drugi kwartał, a zarazem pierwsze półrocze, Polsat Plus jako najważniejsze wydarzenia wymienia:
- sfinalizowanie transakcji sprzedaży spółki Polkomtel Infrastruktura na rzecz Cellnex Telecom za kwotę ok. 7,1 mld zł,
- dynamiczną rozbudowę sieci 5G w Polsce – operator objął już ponad 15 milionów mieszkańców Polski w zasięgu 5G od Plusa,
- przejęcie Netii w celu budowy oferty pakietowej,
- podjęcie decyzji o wypłacie rekordowej dywidendy 767 mln zł, czyli 1,2 zł na akcję,
- wdrożenie nowej strategi portfolio marek Grupy Polsat Plus: Plusa, Polsatu i Polsat Box.
Zobacz: Plus: ponad 15 milionów osób w zasięgu 5G, 2200 stacji
Zobacz: Grupa Polsat Plus: główny etap kampanii rebrandingowej z Philem Collinsem i polskimi gwiazdami



Polsat Plus – wyniki operacyjne
Całkowita liczba usług usług telewizji, internetu i telefonii komórkowej świadczonych przez Polsat Plus kształtuje się na poziomie 18,023 mln, co oznacza wzrost o 3,0% w ujęciu r/r. Z tego 85,6% świadczonych jest w modelu kontraktowym.
Liczba wszystkich usług kontraktowych świadczonych przez Grupę wzrosła o 447 tys. do 15,427 mln na koniec 2Q21 (+3,0% r/r).
Z tego liczba usług telefonii komórkowej wzrosła w skali roku o 461 tys. (+5,6%), osiągając 8,650 mln na koniec 2Q21. Operator przekonuje, że wzrost to efekt skutecznej realizacji strategii dosprzedaży usług do pojedynczego klienta oraz dbania o satysfakcję klientów. Korzystny dla Grupy była także utrzymujący się na wysokim poziomie popyt wśród klientów biznesowych na usługi m2m.
Liczba usług płatnej telewizji świadczonych w modelu kontraktowym wyniosła 4,961 mln na koniec 2Q21 i wiąże się ze spadkiem o 40 tys. (-0,8% r/r), co było głównie związane z mniejszą liczbą świadczonych usług telewizji satelitarnej.
Liczba usług dostępu do szerokopasmowego internetu mobilnego na koniec drugiego kwartału wyniosła 1,816 mln i była wyższa w skali roku o 26 tysięcy, czyli o 1,4%. Wzrost ten wynikał przede wszystkim ze zwiększonego popytu na usługi transmisji danych podczas epidemii COVID-19 i związanych z tym ograniczeń.
Jak wyjaśnia Polsat Plus, przyjętą strategią jest dążenie do maksymalizacji przychodu na klienta kontraktowego poprzez dosprzedaż dodatkowych produktów i usług dla obecnych klientów i oferowanie im usług łączonych. Pozytywnie wpływa to na średni miesięczny przychód na klienta kontraktowego, a w 2Q21 wskaźnik ten wzrósł w skali roku o 5,7% do 91,4 zł.
Wskaźnik odpływu klientów (churn) ukształtował się na poziomie 7,0% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 30 czerwca 2021 r., co oznacza wzrost o 0,6 p.p. w skali roku.
Na koniec 2Q’21 z oferty usług łączonych w Grupie Polsat Plus, korzystało już 2,096 mln klientów, co stanowi wzrost o 67 tys. klientów, czyli o 3,3% r/r. Oznacza to, że na koniec drugiego kwartału nasycenie bazy klientów kontraktowych usługami łączonymi kształtowało się na poziomie 38,3%. Ta grupa klientów korzystała na koniec 2Q21 łącznie z 6,467 mln usług – o 278 tys., czyli 4,5%, więcej niż rok wcześniej.
Liczna aktywnych usług przedpłaconych Grupy wzrosła r/r o 71 tysięcy (+2,8%), osiągając poziom 2,596 mln na koniec 2Q21. W tym kwartale przychód na klienta prepaid wzrósł r/r o 2,8% do 22 zł.
Polsat Plus – wyniki finansowe
Przychody Grupy Polsat Plus w 2Q21 wzrosły 10,4% r/r, osiągając poziom 3,160 mld zł. Na wzrost przychodów wpływ miały w głównej mierze:
- wzrost przychodów detalicznych, co jest efektem strategii budowania wartości klienta (większy przychód na klienta),
- wyższe przychody hurtowe na skutek silnego wzrostu przychodów z reklamy i sponsoringu,
- inne przychody ze sprzedaży, w tym głównie konsolidacja przychodów spółki Esoleo, zajmującej się sprzedażą instalacji fotowoltaicznych.
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat
mln PLN | II kwartał 2021 | zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży | 3160 | +10,4% |
Skorygowana EBITDA | 1141 | +13,9% |
Marża EBITDA skorygowana | 36,1% | +1,1 p.p. |
Wyniki finansowe segmentu usług B2C i B2B
mln PLN | II kwartał 2021 | zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży | 2661 | +6% |
EBITDA | 952 | +8% |
Marża EBITDA | 35,8% | +0,9 p.p. |
Jednocześnie Grupa odnotowała niższe wolumen i przychody ze sprzedaży sprzętu.
EBITDA Grupy Polsat Plus, wynosząca 1,141 mld zł, oznacza wzrost w porównaniu do EBITDA skorygowanej w 2Q20 o 13,9%, przy marży EBITDA na poziomie 36,1%.
Zysk operacyjny Grupy Polsat Plus (EBIT) wyniósł 684 mln zł i wzrósł r/r o 73,5%. Z kolei zysk netto Grupy wzrósł o 86,3% r/r, osiągając poziom 542 mln zł.
Historyczne dane w tabelach
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Internet (abonament) |
Internet (prepaid) |
Łącznie |
1Q2015 | 6,553 mln | 3,776 mln | 1,439 mln | 0,193 mln | 11,957 mln |
2Q2015 | 6,532 mln | 3,972 mln | 1,483 mln | 0,193 mln | 11,933 mln |
3Q2015 | 6,505 mln | 3,685 mln | 1,517 mln | 0,231 mln | 11,939 mln |
4Q2015 | 6,517 mln | 3,592 mln | 1,595 mln | 0,231 mln | 11,934 mln |
1Q2016 | 6,536 mln | 3,496 mln | 1,647 mln | 0,256 mln | 11,936 mln |
2Q2016 | 6,536 mln | 3,473 mln | 1,667 mln | 0,284 mln | 11,971 mln |
3Q2016 | 6,617 mln | 3,223 mln | 1,722 mln | 0,260 mln | 11,822 mln |
4Q2016 | 6,730 mln | 2,972 mln | 1,757 mln | 0,219 mln | 11,679 mln |
1Q2017 | 6,785 mln | 2,646 mln | 1,766 mln | 0,184 mln | 11,382 mln |
2Q2017 | 6,811 mln | 2,617 mln | 1,773 mln | 0,181 mln | 11,381 mln |
3Q2017 | 6,865 mln | 2,624 mln | 1,783 mln | 0,193 mln | 11,464 mln |
4Q2017 | 6,932 mln | 2,579 mln | 1,809 mln | 0,178 mln | 11,498 mln |
1Q2018 | 6,998 mln | 2,539 mln | 1,814 mln | 0,169 mln | 11,520 mln |
2Q2018 | 7,098 mln | 2,546 mln | 1,804 mln | 0,163 mln | 11,611 mln |
3Q2018 | 7,209 mln | 2,550 mln | 1,810 mln | 0,152 mln | 11,723 mln |
4Q2018 | 7,345 mln | 2,424 mln | 1,815 mln | 0,127 mln | 11,712 mln |
1Q2019 | 7,452 mln | 2,388 mln | 1,801 mln | 0,111 mln | 11,752 mln |
2Q2019 | 7,598 mln | 2,418 mln | 1,795 mln | 0,102 mln | 11,913 mln |
3Q2019 | 7,752 mln | 2,443 mln | 1,802 mln | 0,093 mln | 12,090 mln |
4Q2019 | 7,895 mln | 2,416 mln | 1,796 mln | 0,080 mln | 12,107 mln |
1Q2020 | 8,017 mln | 2,393 mln | 1,799 mln | 0,073 mln | 12,271 mln |
2Q2020 | 8,189 mln | 2,364 mln | 1,789 mln | 0,068 mln | 12,411 mln |
3Q2020 | 8,367 mln | 2,449 mln | 1,792 mln | 0,064 mln | 12,672 mln |
4Q2020 | 8,535 mln | 2,446 mln | 1,827 mln | 0,058 mln | 12,808 mln |
1Q2021 | 8,552 mln | 2,458 mln | 1,821 mln | 0,053 mln | 12,831 mln |
2Q2021 | 8,650 mln | 2.424 mln | 1,816 mln | 0.047 mln | 12,937 mln |
Przychód | Zysk netto | EBIDTA | Marża EBIDTA | |
1Q2015 | 2,329 mld zł | 170,9 mln zł | 896,6 mln zł | 38,5% |
2Q2015 | 2,469 mld zł | 305 mln zł | 977 mln zł | 39,6% |
3Q2015 | 2,415 mld zł | 502,5 mln zł | 930 mln zł | 38,5% |
4Q2015 | 2,610 mld zł | 186 mln zł | 891 mln zł | 33,8% |
1Q2016 | 2,364 mld zł | 179 mln zł | 846 mln zł | 35,8% |
2Q2016 | 2,443 mld zł | 231 mln zł | 935 mln zł | 38,3% |
3Q2016 | 2,110 mld zł | 270 mln zł | 957 mln zł | 40,1% |
4Q2016 | 2,535 mld zł | 342 mln zł | 902 mln zł | 35,6% |
1Q2017 | 2,389 mld zł | 271 mln zł | 929 mln zł | 38,9% |
2Q2017 | 2,470 mld zł | 282 mln zł | 964 mln zł | 39,0% |
3Q2017 | 2,391 mld zł | 235 mln zł | 851 mln zł | 35,6% |
4Q2017 | 2,579 mld zł | 157 mln zł | 873 mln zł | 33,9% |
1Q2018 | 2,346 mld zł | 292 mln zł | 890 mln zł | 37,9% |
2Q2018 | 2,603 mld zł | 231 mln zł | 946 mln zł | 36,1% |
3Q2018 | 2,735 mld zł | 227 mln zł | 920 mln zł | 33,6% |
4Q2018 | 3,002 mld zł | 66,1 mln zł | 941 mln zł | 31,4% |
1Q2019 | 2,792 mld zł | 300 mln zł | 1,038 mld zł | 38,2% |
2Q2019 | 2,923 mld zł | 269 mln zł | 1,076 mld zł | 36,8% |
3Q2019 | 2,892 mld zł | 236,5 mln zł | 1,021 mld zł | 35,3% |
4Q2019 | 3,069 mld zł | 311,9 mln zł | 1,062 mld zł | 32,7% |
1Q2020 | 2,849 mld zł | 184 mln zł | 1,027 mld zł | 36,0% |
2Q2020 | 2,863 mld zł | 291 mln zł | 1,002 mld zł | 35,0% |
3Q2020 | 3,004 mld zł | 345 mln zł | 1,082 mld zł | 36,0% |
4Q2020 | 3,248 mld zł | 326,7 mln zł | 1,127 mld zł | 34,7% |
1Q2021 | 2,987 mld zł | 390,4 mln zł | 1,083 mld zł | 36,2% |
2Q2021 | 3,160 mld zł | 542,0 mln | 1,141 mld zł | 36,1% |
Przychód na klienta | Abonament | Prepaid |
1Q2015 | 85,8 zł | 17,3 zł |
2Q2015 | 87,0 zł | 18,3 zł |
3Q2015 | 88,1 zł | 19,0 zł |
4Q2015 | 88,3 zł | 18,5 zł |
1Q2016 | 87,0 zł | 17,7 zł |
2Q2016 | 88,4 zł | 18,9 zł |
3Q2016 | 88,6 zł | 18,7 zł |
4Q2016 | 90,7 zł | 19,2 zł |
1Q2017 | 89,1 zł | 18,7 zł |
2Q2017 | 89,6 zł | 20,5 zł |
3Q2017 | 88,4 zł | 20,2 zł |
4Q2017 | 89 zł | 20,1 zł |
1Q2018 | 81,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2018 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,4 zł |
3Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,8 zł |
4Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,3 zł |
1Q2019 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2019 | 83,4 zł | 20,8 zł |
3Q2019 | 84,8 zł | 20,8 zł |
4Q2019 | 85,6 zł | 20,3 zł |
1Q2020 | 85,4 zł | 20,7 zł |
2Q2020 | 86,5 zł | 21,4 zł |
3Q2020 | 86,9 zł | 21,5 zł |
4Q2020 | 89,9 zł | 21,8 zł |
1Q2021 | 90,5 zł | 21,5 zł |
2Q2021 | 91,4 zł | 22,0 |
Zobacz: Wyniki Grupy Polsat za I kwartał 2021: 12 mln Polaków w 5G Plusa, partnerstwo z Cellnex Telecom, wzrost przychodów
Zobacz: Wyniki T-Mobile Polska za 2Q2021: konsekwentna realizacja planu stabilnego wzrostu
Zobacz: Play już nie traci klientów. Wyniki Iliad za drugi kwartał i pierwsze półrocze 2021 r.