Wyniki T-Mobile Polska za 2Q2021: konsekwentna realizacja planu stabilnego wzrostu
T-Mobile Polska odnotował w II kwartale 2021 roku stabilny wzrost przychodów oraz EBITDA AL. Z magentowej sieci korzystało też więcej klientów, zarówno w segmencie abonamentowym, jak i przedpłaconym.

W II kwartale 2021 roku T‑Mobile Polska kontynuował realizację długoterminowego planu stabilnego, zrównoważonego rozwoju i odnotował wzrost EBITDA AL o 4,1% w porównaniu do analogicznego kwartału ubiegłego roku, osiągając zysk EBITDA AL w wysokości 453 mln zł. Jednocześnie spółka wypracowała przychody w wysokości 1,58 mld zł, co po wyłączeniu negatywnego efektu przesunięcia niskomarżowych przychodów z międzynarodowych usług tranzytowych do dedykowanych struktur w ramach Grupy DT, oznaczałoby 1,2% wzrostu w ujęciu rocznym. Oficjalnie operator zaraportował zmianę przychodów o -2,3%, ale należy zauważyć, że od III kwartału 2021 roku podobny efekt nie będzie już występował. Organiczny wzrost przychodów T‑Mobile należy wiązać z rosnącą bazą klientów, zwłaszcza biznesowych, oraz rosnącą popularnością większych pakietów danych i ofert konwergentnych.
Zobacz: [Aktualizacja] T-Mobile i Heyah na kartę: koniec usługi „Masz złotówkę – masz no limit na wszystko i do wszystkich”
Zobacz: T-Mobile wprowadza do ofert smartfony Galaxy Z Fold3 5G i Galaxy Z Flip3 5G



Będąc firmą zorientowaną na klienta, wyprzedzamy rynek, oferując naszym klientom najwyższą jakość: najnowocześniejsze technologie i pełen zakres usług odpowiadających na ich potrzeby. Głównym źródłem naszego wzrostu są atrakcyjne oferty z największymi na rynku limitami danych, zawierające pakiety rozrywki oraz dostęp do Internetu FTTH. To podejście doskonale łączy się z naszą najlepszą na rynku siecią, w którą nieprzerwanie intensywnie inwestujemy m.in. poprzez dynamiczne rozwijanie zasięgu piątej generacji. Te dwa czynniki tworzą doskonałą kombinację. Naszą ambicją na 2021 rok jest zapewnienie stabilnego wzrostu EBITDA i osiągamy wyniki zgodne z tym założeniem.
– powiedział Andreas Maierhofer, prezes T‑Mobile Polska
Na koniec drugiego kwartału baza klientów T‑Mobile wzrosła o 269 tys. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego i wyniosła 11,29 mln. Należy zauważyć, że spółka zaobserwowała wzrost bazy klientów zarówno w segmencie abonamentowym, jak i przedpłaconym. W tym samym czasie rosła również liczba klientów FTTH. Średnia miesięczny współczynnik odejść (churn) w segmencie kontraktowym utrzymał się na bardzo niskim poziomie 0,7%.
W drugim kwartale 2021 roku osiągaliśmy dobre wyniki dzięki koncentracji na zadowoleniu klientów, w połączeniu z długoterminowymi inwestycjami w konwergencję i nowe, wysokomarżowe produkty. Ostatnie kilka kwartałów pokazało, że mocne fundamenty finansowe w tak wymagających czasach pozwalają nam z powodzeniem stawiać czoła rynkowi. Ciągłe reinwestowanie wygenerowanych środków pozwala nam nie tylko utrzymać przewagę technologiczną, ale także pozyskiwać nowych klientów a dla obecnych stawać się prawdziwym „love brandem”.
– powiedział Juraj Andras, CFO T‑Mobile Polska
Łączenie usług
Miesiące kwiecień, maj i czerwiec tego roku w segmencie klientów indywidualnych T‑Mobile upłynęły pod znakiem nowego podejścia do tworzenia oferty konwergentnej. T‑Mobile jeszcze mocniej postawił na ofertę łączenia usług mobilnych i stacjonarnych w ramach programu „Korzyści dla domu”, oferując klientom dodatkowe warianty i zniżki na pakiety konwergentne. T‑Mobile zaoferował także klientom odświeżoną ofertę Internetu do domu z nielimitowanymi pakietami danych – alternatywę dla osób, które nie znajdują się w zasięgu oferty światłowodowej T‑Mobile, pozwalającą im wybrać całość usług u jednego operatora i skorzystać z korzyści z tego wynikających.
Na drugi kwartał 2021 roku przypadły również piłkarskie Mistrzostwa Europy. Operator, jako sponsor reprezentacji Polski w piłce nożnej, przygotował na tę okazję mistrzowską ofertę abonamentową 5G z największą paczką gigabajtów w Polsce (200 GB). Kontynuował również program cotygodniowego docenienia swoich klientów – Happy Fridays – w ramach którego przygotował tematyczne prezenty, które pozwoliły użytkownikom jeszcze intensywniej przeżywać sportowe emocje.
Poza sportowymi promocjami dla klientów prepaid, T‑Mobile pamiętał również o podnoszeniu jakości oferowanych usług w tym segmencie. Po uruchomieniu z końcem marca możliwości korzystania z sieci 5G przez użytkowników na kartę, T‑Mobile udostępnił bardzo konkurencyjną ofertę „Bez limitu XL” w taryfie GO! z dostępem 5G. Z kolei w lipcu jako pierwszy operator na polskim rynku wprowadził doładowania cykliczne w ofertach prepaid (T‑Mobile na kartę, MIX i Heyah na kartę).
Wzrost w segmencie biznesowym
Całe pierwsze półrocze 2021 roku to w T‑Mobile Polska czas znacznego wzrostu rynku biznesowego, a drugi kwartał również bardzo dobrze wpisuje się w ten trend. Operator umocnił swoją pozycję w najbardziej wymagających segmentach klientów biznesowych, zdobywając nowe kontrakty na takie usługi jak sieci teleinformatyczne, bezpieczeństwo, centra danych czy usługi chmurowe. W tym czasie T‑Mobile pozyskał dużą liczbę nowych kontraktów, między innymi na budowę sieci MPLS WAN dla Polskiej Spółki Gazownictwa oraz świadczenie konwergentnych usług telekomunikacyjnych dla Narodowego Banku Polskiego.
W odpowiedzi na oczekiwany ciągły wzrost zapotrzebowania na usługi data center, T‑Mobile kontynuuje inwestycję w centrum danych Szlachecka 2, który umożliwi operatorowi dostarczanie swoim klientom kompleksowych technologii ICT oraz najlepszej jakości usług przetwarzania danych według najwyższych standardów bezpieczeństwa. W czerwcu zakończono kolejny ważny etap budowy, tj. realizację stanu surowego zamkniętego, a prace przy inwestycji postępują zgodnie z harmonogramem.
Przez cały drugi kwartał T-Mobile kontynuował sukcesy w segmencie mniejszych przedsiębiorstw, pozyskując nowych klientów, a także zwiększając penetrację planów MagentaBIZNES w całej bazie klientów B2B. Operator poprawił wszystkie kluczowe czynniki operacyjne w tym segmencie, a pakiety konwergentne obejmujące dostęp do Internetu FTTH oraz Internet bez ograniczeń były coraz częściej wybierane przez klientów T‑Mobile. Na koniec drugiego kwartału liczba klientów korzystających w segmencie mniejszych firm z usługi dostępu do Internetu bez limitu danych przekroczyła 300 tys.
Inwestycje sieciowe i 5G
W obszarze sieci drugi kwartał upłynął pod znakiem realizacji jednego z kluczowych strategicznie projektów, jakim jest wyłączenie sieci 3G. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, w tym roku T‑Mobile stopniowo wyłącza technologię 3G w paśmie 2100 MHz, uruchamiając sieć LTE na zwolnionych częstotliwościach. W miejscach, w których T‑Mobile świadczy usługi 5G, zwolnione częstotliwości mogą być również wykorzystywane na potrzeby technologii LTE i 5G. Dla klientów oznacza to wyższe prędkości przesyłania danych i wyższy komfort korzystania z usług. Widać to wyraźnie w wynikach Speedtest.pl, gdzie T‑Mobile zajmował pierwsze miejsce w każdym miesiącu drugiego kwartału ze stale rosnącą średnią prędkością przesyłania danych.
Wiosenne miesiące upłynęły również na przygotowaniach do dynamicznego uruchomienia sieci 5G w innych miastach oraz uzupełnianiu zasięgu tam, gdzie jest już dostępna. W wyniku tych przygotowań, zgodnie z deklaracją z początku wakacji, T‑Mobile uruchamia obecnie w całej Polsce średnio ponad 120 stacji 5G tygodniowo, konsekwentnie realizując cel świadczenia najwyższej jakości usług również za pośrednictwem sieci 5G.
Zobacz: T-Mobile ma już ponad 2100 stacji 5G
Zobacz: T-Mobile: Te telefony 5G były najpopularniejsze w 2Q2021
Strategia ekologiczna i edukacja seniorów
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami T‑Mobile konsekwentnie dąży do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych, w tym tych dotyczących zerowej emisyjności (netto, emisje pośrednie i bezpośrednie) w 2025 roku. Firma już teraz korzysta z zielonej energii, co potwierdzają odpowiednie certyfikaty. Natomiast w drugim kwartale 2021 ogłosiła, że od początku nowego roku wykorzystywać będzie energię pochodzącą z OZE, dostarczaną przez firmę Respect Energy S.A. Strony podpisały dwuletnią umowę, na mocy której operator zakupi prąd produkowany w sposób zeroemisyjny. Poza zakupem energii, T‑Mobile rozwija kierunek jej produkcji, między innymi dzięki instalacji paneli fotowoltaicznych na swoich stacjach bazowych. W drugim kwartale 2021 roku zaprezentowano także Eco Rating – nowy system oznaczania produktów, który umożliwi identyfikację telefonów komórkowych bardziej przyjaznych środowisku.
Przeciwdziałanie cyfrowemu wykluczeniu to również niezwykle istotny element strategii odpowiedzialnego biznesu T‑Mobile. Wspólnie z Fundacją TV Puls „Pod Dębem” firma wystartowała z nowym projektem edukacyjnym „Sieć Pokoleń”. W ramach inicjatywy kilkanaście Domów Opieki Społecznej zostało wyposażonych w sprzęt komputerowy, a dla pensjonariuszy przygotowano program zajęć edukacyjnych z zakresu korzystania z technologii oraz specjalne dyżury z pracownikami call center. Projekt ma popularyzować dostęp do nowoczesnych technologii i poprawiać kompetencje cyfrowe wśród seniorów, ale równocześnie dawać im narzędzia do rozwoju swoich pasji i kontaktów z najbliższymi.
Ostatnie miesiące przyniosły także T‑Mobile kilka prestiżowych nagród. Po raz drugi z rzędu firma mogła cieszyć się najwyższym, złotym wyróżnieniem w konkursie „Listki CSR”, organizowanym przez tygodnik „Polityka”. Co więcej, w tegorocznym Rankingu Odpowiedzialnych Firm zanotowała awans w zestawieniu branżowym i uplasowała się na 3. miejscu w kategorii „Telekomunikacja, technologia, media i rozrywka”. T‑Mobile znalazł się także na liście Diversity IN Check, przygotowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, która jest zestawieniem pracodawców najbardziej zaawansowanych w zarządzaniu różnorodnością i inkluzją w Polsce.
Zobacz: Wyniki Orange po 2Q2021: wzrost przychodów, większa liczba klientów, więcej światłowodu
Zobacz: Play już nie traci klientów. Wyniki Iliad za drugi kwartał i pierwsze półrocze 2021 r.
Dane historyczne
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Łącznie |
1Q15 | 6,784 mln | 9,010 mln | 15,794 mln |
2Q15 | 6,708 mln | 9,118 mln | 15,827 mln |
3Q15 | 6,640 mln | 9,056 mln | 15,696 mln |
4Q15 | 6,569 mln | 5,487 mln | 12,056 mln |
1Q16 | 6,518 mln | 5,303 mln | 11,821 mln |
2Q16 | 6,516 mln | 5,119 mln | 11,635 mln |
3Q16 | 6,541 mln | 4,680 mln | 11,221 mln |
4Q16 | 6,612 mln | 4,022 mln | 10,634 mln |
1Q17 | 6,696 mln | 3,533 mln | 10,229 mln |
2Q17 | 6,741 mln | 3,510 mln | 10,251 mln |
3Q17 | 6,797 mln | 3,500 mln | 10,297 mln |
4Q17 | 6,921 mln | 3,533 mln | 10,454 mln |
1Q18 | 6,990 mln | 3,519 mln | 10,509 mln |
2Q18 | 7,068 mln | 3,541 mln | 10,609 mln |
3Q18 | 7,152 mln | 3,541 mln | 10,693 mln |
4Q18 | 7,243 mln | 3,544 mln | 10,787 mln |
1Q19 | 7,298 mln | 3,525 mln | 10,823 mln |
2Q19 | 7,374 mln | 3,495 mln | 10,869 mln |
3Q19 | 7,434 mln | 3,474 mln | 10,908 mln |
4Q19 | 7,504 mln | 3,450 mln | 10,954 mln |
1Q20 | 7,530 mln | 3,452 mln | 10,982 mln |
2Q20 | 7,560 mln | 3,461 mln | 11,021 mln |
3Q20 | 7,581 mln | 3.490 mln | 11.071 mln |
4Q20 | 7,624 mln | 3,574 mln | 11,198 mln |
1Q21 | 7,652 mln | 3,554 mln | 11,205 mln |
2Q21 | 7,668 mln | 3,602 mln | 11,290 mln |
Przychód | EBIDTA/EBITDA AL | Marża EBIDTA/EBITDA AL | |
1Q15 | 1,602 mld zł | 544,1 mln zł | 34,0% |
2Q15 | 1,574 mld zł | 592,7 mln zł | 37,7% |
3Q15 | 1,638 mld zł | 689 mln zł | 42,1% |
4Q15 | 1,645 mld zł | 601 mln zł | 36,5% |
1Q16 | 1,649 mld zł | 524,8 mln zł | 31,7% |
2Q16 | 1,499 mld zł | 437 mln zł | 29,2% |
3Q16 | 1,618 mld zł | 542 mln zł | 33,5% |
4Q16 | 1,687 mld zł | 586,716 mln zł | 34,8% |
1Q17 | 1,572 mld zł | 431 mln zł | 27,5% |
2Q17 | 1,594 mld zł | 525 mln zł | 32,9% |
3Q17 | 1,600 mld zł | 375 mln zł | 20,3% |
4Q17 | 1,657 mld zł | 450 mln zł | 27,2% |
1Q18 | 1,567 mld zł | 401 mln zł | 25,6% |
2Q18 | 1,566 mld zł | 432 mln zł | 27,4% |
3Q18 | 1,688 mld zł | 418 mln zł | 24,8% |
4Q18 | 1,678 mld zł | 411 mln zł | 24,6% |
1Q19 | 1,496 mld zł | 473/398 mln zł | 31,6/26,4% |
2Q19 | 1,565 mld zł | 505/427 mln zł | 32,2/27,3% |
3Q19 | 1,612 mld zł | 501/423 mln zł | 31,1/26,3% |
4Q19 | 1,716 mld zł | 473/400 mln zł | 27,6/23,3% |
1Q20 | 1,557 mld zł | 484/414 mln zł | 31,1/26,7% |
2Q20 | 1,618 mld zł | 509/435 mln zł | 31,5/27,0% |
3Q20 | 1,621 mld zł | -/433 mln zł | -/26,7% |
4Q20 | 1,660 mld zł | -/396 mln zł* | -/23,9%* |
1Q21 | 1,550 mld zł | -/432 mln zł | -/27,9% |
2Q21 | 1,580 mld zł | -/453 mln zł | -/28,7% |
*) Wartości oszacowane na podstawie wyników za cały rok i trzy wcześniejsze kwartały