[Aktualizacja] Wyniki T-Mobile Polska za 3Q2019 - wzrost bazy klientów oraz utrzymanie niskiego poziomu odejść klientów kontraktowych
Na koniec trzeciego kwartału 2019 roku T‑Mobile Polska miał 10,9 mln klientów, o 215 tysięcy więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie liczba klientów abonamentowych wzrosła o 281 tysięcy. Poziom odejść (CHURN) klientów kontraktowych utrzymał się na niskim poziomie 0,7%.
![[Aktualizacja] Wyniki T-Mobile Polska za 3Q2019 - wzrost bazy klientów oraz utrzymanie niskiego poziomu odejść klientów kontraktowych](https://telepolis.pl//images/miniatury/t-mobile-logo-2m.png)
Coraz więcej klientów
Na koniec września tego roku T-Mobile Polska miał 10,908 mln klientów, co stanowi wzrost o 2% rok do roku. Baza klientów abonamentowych urosła w tym czasie z 7,152 do 7,434 mln. Przez rok liczba klientów na kartę spadła z 3,541 mln do 3,474 mln.
To już trzeci rok z rzędu, w którym T‑Mobile sukcesywnie buduje swoją bazę klientów. W tym czasie nasza baza klientów kontraktowych zwiększyła się o 918 tysięcy. W samym trzecim kwartale br. baza klientów abonamentowych wzrosła o 60 tysięcy, przy utrzymaniu rekordowo niskiego wskaźnika odejść CHURN na poziomie 0,7%. Dobre wyniki operacyjne są efektem konsekwentnej realizacji przyjętej strategii skupionej na najwyższej jakości sieci, usług, jak i obsługi klienta.
Od momentu wprowadzenia na rynek naszych pakietów konwergentnych Magenta 1 obejmujących pełen wachlarz usług telekomunikacyjnych dla domu oraz wyselekcjonowanej rozrywki najwyższej jakości, którą dają nam partnerstwa strategiczne z największymi dostawcami na świecie, widzimy systematyczny wzrost zainteresowania tą częścią naszej oferty. Dotychczasowe wyniki w tym obszarze pozwalają nam pozytywnie patrzeć na przyszłość rozwoju naszych usług konwergentnych.
- powiedział Andreas Maierhofer, prezes T‑Mobile Polska.



Zobacz: T-Mobile uruchomił w Krakowie wewntrzną instalację 5G
Zobacz: Happy Fridays w T-Mobile - nowa cotygodniowa akcja z prezentami
Przychód w dół, EBIDTA AL w górę
W III kwartale 2019 roku T-Mobile osiągnął przychód w wysokości 1,612 mld zł, o 4,5% mniej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Wzrósł za to wskaźnika EBIDTA AL - o 3,4% do 423 mln zł.
Podobnie jak w poprzednich kwartałach podjęliśmy decyzję o koncentracji nie tylko na stronie przychodowej, ale także na optymalizacji kosztów, co pozwoli zwiększyć dochodowość oraz wygenerować środki na potrzeby przyszłych inwestycji.
Podjęta jeszcze pod koniec 2018 r. decyzja o ograniczeniu naszego zaangażowania w sprzedaż hurtową terminali zaowocowała lekkim spadkiem przychodów w trzecim kwartale, ale tym samym poprawiliśmy strukturę przychodów dzięki zaangażowaniu w bardziej zyskowne przedsięwzięcia biznesowe. Uzyskany w efekcie wzrost EBITDA AL jest zgodny z naszymi oczekiwaniami.
- powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska.
Zobacz: Wrześniowe wyniki speedtestu - mobilnie wciąż na szczycie T-Mobile i Play, liderzy stacjonarni przyspieszyli
Zobacz: T-Mobile wraca na pozycję lidera. Wrześniowy ranking RFBENCHMARK
Nowe kontakty w B2B
W obszarze B2B T-Mobile Polska zdobywał kolejnych odbiorców publicznych zarówno w obszarze usług głosowych, transmisji danych, jak i zaawansowanych produktów ICT. W tym okresie spółka podpisała umowę z Urzędem Dozoru Technicznego na świadczenie usługi transmisji danych łączami o wysokim stopniu niezawodności oraz cyberbezpieczeństwa. Została także ponownie wybrana do obsługi Centrum Obsługi Administracji Rządowej, dzięki czemu będzie obsługiwał potrzeby telekomunikacyjne 222 jednostek administracji państwowej, w tym Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Prezydenta RP, Sejmu oraz ministerstw. T‑Mobile dostarczył także 6 z 15 obiektów kolokacyjnych na potrzeby budowy Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, łączącej placówki oświatowe na terenie całego kraju – najwięcej ze wszystkich dostawców usług kolokacji biorących udział w projekcie. T‑Mobile rozpoczął również budowę systemu zarządzenia transportem odpadów dla Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych w Wałbrzychu, który do działania będzie wykorzystywał sieć Narrow Band IoT operatora.
Rozwój sieci
Nadal bardzo szybko rośnie zapotrzebowanie na usługi mobilnej transmisji danych. W porównaniu do trzeciego kwartału ubiegłego roku ilość przesłanych danych wzrosła o 50%. O 200% wzrosła ilość danych przesłanych przez klientów realizujących połączenia głosowe w sieci LTE – VoLTE, co jest efektem rosnącego portfolio telefonów obsługujących tę technologię. Obecnie już ponad 93% wszystkich danych przesyłanych jest w sieci LTE.
T‑Mobile Polska nieustannie inwestuje w rozwój sieci. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba stacji bazowych oferujących agregację pasma wzrosła o 40% (8520 stacji z CA), z czego 2250 stacji obsługuje agregację wszystkich 4 pasm, na których oferowane jest LTE w magentowej sieci.
Zobacz: Wyniki Orange Polska za 3. kwartał: wyższe przychody i EBITDAaL. Przybywa klientów światłowodu i telefonii mobilnej
Zobacz: Wyniki Netii po 3Q2019 - ciąg dalszy poprawy rentowności spółki
Wyniki
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Łącznie |
1Q15 | 6,784 mln | 9,010 mln | 15,794 mln |
2Q15 | 6,708 mln | 9,118 mln | 15,827 mln |
3Q15 | 6,640 mln | 9,056 mln | 15,696 mln |
4Q15 | 6,569 mln | 5,487 mln | 12,056 mln |
1Q16 | 6,518 mln | 5,303 mln | 11,821 mln |
2Q16 | 6,516 mln | 5,119 mln | 11,635 mln |
3Q16 | 6,541 mln | 4,680 mln | 11,221 mln |
4Q16 | 6,612 mln | 4,022 mln | 10,634 mln |
1Q17 | 6,696 mln | 3,533 mln | 10,229mln |
2Q17 | 6,741 mln | 3,510 mln | 10,251 mln |
3Q17 | 6,797 mln | 3,500 mln | 10,297 mln |
4Q17 | 6,921 mln | 3,533 mln | 10,454 mln |
1Q18 | 6,990 mln | 3,519 mln | 10,509 mln |
2Q18 | 7,068 mln | 3,541 mln | 10,609 mln |
3Q18 | 7,152 mln | 3,541 mln | 10,693 mln |
4Q18 | 7,243 mln | 3,544 mln | 10,787 mln |
1Q19 | 7,298 mln | 3,525 mln | 10,823 mln |
2Q19 | 7,374 mln | 3,495 mln | 10,869 mln |
3Q19 | 7,434 mln | 3,474 mln | 10,908 mln |
Przychód | EBIDTA/EBITDA AL | Marża EBIDTA/EBITDA AL | |
1Q15 | 1,602 mld zł | 544,1 mln zł | 34,0% |
2Q15 | 1,574 mld zł | 592,7 mln zł | 37,7% |
3Q15 | 1,638 mld zł | 689 mln zł | 42,1% |
4Q15 | 1,645 mld zł | 601 mln zł | 36,5% |
1Q16 | 1,649 mld zł | 524,8 mln zł | 31,7% |
2Q16 | 1,499 mld zł | 437 mln zł | 29,2% |
3Q16 | 1,618 mld zł | 542 mln zł | 33,5% |
4Q16 | 1,687 mld zł | 586,716 mln zł | 34,8% |
1Q17 | 1,572 mld zł | 431 mln zł | 27,5% |
2Q17 | 1,594 mld zł | 525 mln zł | 32,9% |
3Q17 | 1,600 mld zł | 375 mln zł | 20,3% |
4Q17 | 1,657 mld zł | 450 mln zł | 27,2% |
1Q18 | 1,567 mld zł | 401 mln zł | 25,6% |
2Q18 | 1,566 mld zł | 432 mln zł | 27,4% |
3Q18 | 1,688 mld zł | 418 mln zł | 24,8% |
4Q18 | 1,678 mld zł | 411 mln zł | 24,6% |
1Q19 | 1,496 mld zł | 473/393 mln zł | 31,6/26,4% |
2Q19 | 1,565 mld zł | 505/427 mln zł | 32,2/27,3% |
3Q19 | 1,612 mld zł | 501/423 mln zł | 31,1/26,3% |
Minuty na klienta | Abonament | Łączny |
1Q15 | 299 | 150 |
2Q15 | 311 | 154 |
3Q15 | 313 | 154 |
4Q15 | 322 | 172 |
1Q16 | 325 | 204 |
2Q16 | 334 | 213 |
3Q16 | 327 | 215 |
4Q16 | 338 | 232 |
1Q17 | 340 | 246 |
2Q17 | 330 | 248 |
3Q17 | 340 | 258 |
4Q17 | 356 | 269 |
1Q18 | 344 | 260 |
2Q18 | 333 | 253 |
3Q18 | 327 | 248 |
4Q18 | 323 | 245 |
1Q19 | 337 | 255 |
2Q19 | - | - |
3Q19 | - | - |
Przychód na klienta | Abonament | Prepaid | Łączny | Procent przychodu z usług niegłosowych |
1Q15 | 46 zł | 8 zł | 21 zł | 39% |
2Q15 | 45 zł | 8 zł | 24,5 zł | 39% |
3Q15 | 46 zł | 8 zł | 25 zł | 39% |
4Q15 | 42,7 zł | 8,5 zł | 26 zł | 40% |
1Q16 | 43,64 zł | 8,73 zł | 30,55 zł | 39% |
2Q16 | 39,33 zł | 8,74 zł | 26,22 zł | 46% |
3Q16 | 43,38 zł | 8,68 zł | 30,37 zł | 42% |
4Q16 | 47,10 zł | 8,56 zł | 34,26 zł | 42% |
1Q17 | 42,10 zł | 8,42 zł | 29,47 zł | 47% |
2Q17 | 42,56 zł | 12,76 zł | 29,79 zł | 48% |
3Q17 | 39,04 zł | 13,01 zł | 30,37 zł | 48% |
4Q17 | 42,60 zł | 12,78 zł | 29,82 zł | 50% |
1Q18 | 37,62 zł | 12,54zł | 29,26 zł | - |
2Q18 | 39,25 zł | 13,08zł | 30,53 zł | - |
3Q18 | 43,06 zł | 12,92 zł | 34,45 zł | - |
4Q18 | 43,32 zł | 12,99 zł | 30,32 zł | - |
1Q19 | 38,72 zł | 12,91 zł | 30,11 zł | - |
2Q19 | 38,52 zł | 12,84 zł | 29,96 zł | - |
3Q19 | 38,87 zł | 12,96 zł | 30,23 zł | - |
Aktualizacja
Nieco więcej dowiedzieliśmy się podczas konferencji T-Mobile Polska, podczas której przedstawiono kwartalne wyniki magentowego operatora. Okazuje się, że spółka szuka oszczędności poprzez automatyzację procesów. T-Mobile chce zachęcić klientów do korzystania z serwisów samoobsługowych oraz zredukować do końca tego roku o prawie 300 osób liczbę pracowników.
W planach jest budowa nowego data center przy ul Szlacheckiej w Warszawie. Operator ma już pozwolenie na budowę. Obecnie T-Mobile Polska ma 4 tego typu placówki, ale będą też budowane kolejne. T-Mobile chce oferować swoim klientom serwisy streamingowe i telewizję OTT, ale nie planuje stworzenia własnej telewizji w formule serwisu VOD.
5G według magentowego operatora jest wtedy, kiedy mamy częstotliwości, a klient może na telefonie 5G z nich skorzystać. 5G ready to nie 5G - tu oczywisty przytyk do kampanii reklamowej sieci Play. T-Mobile liczy na szybkie zmiany norm PEM, bo bez tego nie będzie 5G. Start aukcji 5G spodziewany jest w grudniu tego roku lub w styczniu przyszłego.
Zobacz: Podwyższenie norm PEM w Polsce - w przyszłym tygodniu ruszą konsultacje
Zobacz: Wyższe normy PEM? Nie uwierzę póki nie zobaczę
Jeśli chodzi o podpisane niedawno memorandum w sprawie jednego operatora dla częstotliwości 700 MHz, to wg T-Mobile Polska nie wiadomo, kiedy ten zakres będzie w ogóle dostępny. To może być rok, ale równie dobrze 2-3 lata lub dłużej. T-Mobile nie chciał się podzielić tym, co powiedzieli jego przedstawiciele podczas zamkniętych konsultacji w UKE.