Miliony trzeci kwartał 2022 roku był dla rynku smartfonów najgorszym trzecim kwartałem od 2014 roku. Na sprzedaż tych urządzeń wpływa niestabilna sytuacja polityczno-gospodarcza na świecie.
Większość głównych dostawców nadal doświadczała rocznych spadków dostaw w trzecim kwartale 2022 roku. Eskalująca wojna Rosji w Ukrainie, utrzymująca się nieufność polityczna między Chinami i USA oraz napięcia, rosnąca presja inflacyjna w różnych regionach, rosnący strach przed recesją i osłabienie walut narodowych spowodowały dalsze w nastrojach konsumentów, uderzając w już osłabiony popyt. Przyczynia się to również do powolnego, ale utrzymującego się wydłużenia cykli wymiany smartfonów, ponieważ smartfony stają się bardziej trwałe, a postęp technologiczny zwalnia. Towarzyszy to spadkowi sprzedaży smartfonów ze średniej i niższej półki, a w mniejszym stopniu się do tego przyczynia, nawet jeśli segment premium lepiej znosi burzę gospodarczą. W rezultacie, dzięki wcześniejszej premierze najnowszej serii iPhone'ów w tym roku, Apple stał się jedynym dostawcą smartfonów z TOP5, który osiągnął roczny wzrost sprzedaży w tym kwartale.
– powiedział Harmeet Singh Walia, starszy analityk w Counterpoint
Z danych zebranych przez firmę Counterpoint Research wynika, że w trzecim kwartale 2022 roku na światowe rynki trafiło 301 mln smartfonów. To o 12% mniej niż rok wcześniej, choć minimalnie więcej niż w drugim kwartale. Z grona dostawców mieszczących się w TOP5 jedynie Apple zanotował wzrost dostaw w ujęciu rocznym. Największe spadki zaliczyły marki Vivo i Oppo (-23% rok do roku). Natomiast liderem rynku pozostał Samsung, który dostarczył na rynek 64 mln smartfonów (-8% rok do roku).
Zobacz: Samsung po 3Q2022: rekordowy przychód, mniejszy zysk
Podobne jakościowo informacje, a częściowo także ilościowo, przekazała firma Omdia. Według niej na globalny rynek smartfonów trafiło w miesiącach lipiec, sierpień i wrzesień 2022 roku 301,2 mln smartfonów. To o 7,6% mniej niż rok wcześniej i o 2,5% więcej niż kwartał wcześniej. Liderem rynku był Samsung (64,1 mln, -7,4% rok do roku), a TOP 10 zamyka Huawei (8,6 mln, +48,3%).
M-ce | Dostawca | 3Q2022 | 2Q2022 | 3Q2021 | Zmiana kwartalna |
Zmiana roczna |
|||
Dostawy | Udział | Dostawy | Udział | Dostawy | Udział | ||||
1 | Samsung | 64,1 mln | 21% | 62,2 mln | 21% | 69,2 mln | 21% | +3,0% | -7,4% |
2 | Apple | 52,2 mln | 17% | 48,9 mln | 17% | 50,9 mln | 16% | +6,7% | +2,6% |
3 | Xiaomi | 40,5 mln | 13% | 39,4 mln | 13% | 45,6 mln | 14% | +2,8% | -11,2% |
4 | Oppo Group | 29,1 mln | 10% | 27,9 mln | 9% | 35,9 mln | 11% | +4,3% | -18,9% |
5 | vivo | 25,3 mln | 8% | 24,8 mln | 8% | 32,6 mln | 10% | +2,0% | -22,4% |
6 | Transsion | 15,1 mln | 5% | 17,7 mln | 6% | 19,3 mln | 6% | -14,7% | -21,7% |
7 | Honor | 14,2 mln | 5% | 15,1 mln | 5% | 14,5 mln | 4% | -6,0% | -2,1% |
8 | Realme | 13,6 mln | 5% | 13,4 mln | 5% | 15,4 mln | 5% | +1,5% | -11,7% |
9 | Motorola | 11,4 mln | 4% | 12,7 mln | 4% | 12,3 mln | 4% | -10,3% | -7,3% |
10 | Huawei | 8,6 mln | 3% | 6,4 mln | 2% | 5,8 mln | 2% | +34,4% | +48,3% |
Inni | 27,1 mln | 9% | 25,2 mln | 9% | 24,6 mln | 8% | +7,2% | +10,1% | |
Razem | 301,2 mln | 100% | 293,8 mln | 100% | 326,1 mln | 100% | +2,5% | -7,6% |
Zobacz: Apple potwierdza: iPhone przejdzie na USB-C
Według firmy IDC w trzecim kwartale 2022 roku na rynek trafiło 301,9 mln smartfonów. To o 9,7% mniej niż rok wcześniej. W tym zestawieniu również Apple jest jedynym dostawcą z TOP5, który osiągnął wzrost w ujęciu rocznym. Nie zmienia to oczywiście faktu, że liderem rynku pozostał Samsung (64 mln smartfonów, -7,8% rok do roku).
Dostawca | 3Q2022 | 3Q2021 | Zmiana rok do roku |
||
Dostawy | Udział | Dostawy | Udział | ||
Samsung | 64,0 mln | 21,2% | 69,5 mln | 20,8% | -7,8% |
Apple | 51,9 mln | 17,2% | 51,1 mln | 15,3% | +1,6% |
Xiaomi | 40,5 mln | 13,4% | 44,3 mln | 13,3% | -8,6% |
Vivo | 25,9 mln | 8,6% | 33,3 mln | 10,0% | -22,1% |
Oppo | 25,8 mln | 8,6% | 33,2 mln | 9,9% | -22,3% |
Inni | 93,6 mln | 31,0% | 102,7 mln | 30,7% | -8,8% |
Razem | 301,9 mln | 100% | 334,2 mln | 100% | -9,7% |
Zobacz: Facebook po 3Q2022. Imperium Zuckerberga zarabia coraz mniej
Zobacz: Google chwali się wynikami finansowymi. Gigant zwalnia
Źródło zdjęć: Marian Szutiak / Telepolis.pl, Counterpoint
Źródło tekstu: Counterpoint, Omdia, IDC