Spada sprzedaż smartfonów. Tak źle nie było od 2014 roku
Miliony trzeci kwartał 2022 roku był dla rynku smartfonów najgorszym trzecim kwartałem od 2014 roku. Na sprzedaż tych urządzeń wpływa niestabilna sytuacja polityczno-gospodarcza na świecie.

Większość głównych dostawców nadal doświadczała rocznych spadków dostaw w trzecim kwartale 2022 roku. Eskalująca wojna Rosji w Ukrainie, utrzymująca się nieufność polityczna między Chinami i USA oraz napięcia, rosnąca presja inflacyjna w różnych regionach, rosnący strach przed recesją i osłabienie walut narodowych spowodowały dalsze w nastrojach konsumentów, uderzając w już osłabiony popyt. Przyczynia się to również do powolnego, ale utrzymującego się wydłużenia cykli wymiany smartfonów, ponieważ smartfony stają się bardziej trwałe, a postęp technologiczny zwalnia. Towarzyszy to spadkowi sprzedaży smartfonów ze średniej i niższej półki, a w mniejszym stopniu się do tego przyczynia, nawet jeśli segment premium lepiej znosi burzę gospodarczą. W rezultacie, dzięki wcześniejszej premierze najnowszej serii iPhone'ów w tym roku, Apple stał się jedynym dostawcą smartfonów z TOP5, który osiągnął roczny wzrost sprzedaży w tym kwartale.
– powiedział Harmeet Singh Walia, starszy analityk w Counterpoint
Rynek smartfonów w 3Q2022 wg Counterpoint
Z danych zebranych przez firmę Counterpoint Research wynika, że w trzecim kwartale 2022 roku na światowe rynki trafiło 301 mln smartfonów. To o 12% mniej niż rok wcześniej, choć minimalnie więcej niż w drugim kwartale. Z grona dostawców mieszczących się w TOP5 jedynie Apple zanotował wzrost dostaw w ujęciu rocznym. Największe spadki zaliczyły marki Vivo i Oppo (-23% rok do roku). Natomiast liderem rynku pozostał Samsung, który dostarczył na rynek 64 mln smartfonów (-8% rok do roku).



Rynek smartfonów w 3Q2022 wg Omdia
Podobne jakościowo informacje, a częściowo także ilościowo, przekazała firma Omdia. Według niej na globalny rynek smartfonów trafiło w miesiącach lipiec, sierpień i wrzesień 2022 roku 301,2 mln smartfonów. To o 7,6% mniej niż rok wcześniej i o 2,5% więcej niż kwartał wcześniej. Liderem rynku był Samsung (64,1 mln, -7,4% rok do roku), a TOP 10 zamyka Huawei (8,6 mln, +48,3%).
M-ce | Dostawca | 3Q2022 | 2Q2022 | 3Q2021 | Zmiana kwartalna |
Zmiana roczna |
|||
Dostawy | Udział | Dostawy | Udział | Dostawy | Udział | ||||
1 | Samsung | 64,1 mln | 21% | 62,2 mln | 21% | 69,2 mln | 21% | +3,0% | -7,4% |
2 | Apple | 52,2 mln | 17% | 48,9 mln | 17% | 50,9 mln | 16% | +6,7% | +2,6% |
3 | Xiaomi | 40,5 mln | 13% | 39,4 mln | 13% | 45,6 mln | 14% | +2,8% | -11,2% |
4 | Oppo Group | 29,1 mln | 10% | 27,9 mln | 9% | 35,9 mln | 11% | +4,3% | -18,9% |
5 | vivo | 25,3 mln | 8% | 24,8 mln | 8% | 32,6 mln | 10% | +2,0% | -22,4% |
6 | Transsion | 15,1 mln | 5% | 17,7 mln | 6% | 19,3 mln | 6% | -14,7% | -21,7% |
7 | Honor | 14,2 mln | 5% | 15,1 mln | 5% | 14,5 mln | 4% | -6,0% | -2,1% |
8 | Realme | 13,6 mln | 5% | 13,4 mln | 5% | 15,4 mln | 5% | +1,5% | -11,7% |
9 | Motorola | 11,4 mln | 4% | 12,7 mln | 4% | 12,3 mln | 4% | -10,3% | -7,3% |
10 | Huawei | 8,6 mln | 3% | 6,4 mln | 2% | 5,8 mln | 2% | +34,4% | +48,3% |
Inni | 27,1 mln | 9% | 25,2 mln | 9% | 24,6 mln | 8% | +7,2% | +10,1% | |
Razem | 301,2 mln | 100% | 293,8 mln | 100% | 326,1 mln | 100% | +2,5% | -7,6% |
Rynek smartfonów w 3Q2022 wg IDC
Według firmy IDC w trzecim kwartale 2022 roku na rynek trafiło 301,9 mln smartfonów. To o 9,7% mniej niż rok wcześniej. W tym zestawieniu również Apple jest jedynym dostawcą z TOP5, który osiągnął wzrost w ujęciu rocznym. Nie zmienia to oczywiście faktu, że liderem rynku pozostał Samsung (64 mln smartfonów, -7,8% rok do roku).
Dostawca | 3Q2022 | 3Q2021 | Zmiana rok do roku |
||
Dostawy | Udział | Dostawy | Udział | ||
Samsung | 64,0 mln | 21,2% | 69,5 mln | 20,8% | -7,8% |
Apple | 51,9 mln | 17,2% | 51,1 mln | 15,3% | +1,6% |
Xiaomi | 40,5 mln | 13,4% | 44,3 mln | 13,3% | -8,6% |
Vivo | 25,9 mln | 8,6% | 33,3 mln | 10,0% | -22,1% |
Oppo | 25,8 mln | 8,6% | 33,2 mln | 9,9% | -22,3% |
Inni | 93,6 mln | 31,0% | 102,7 mln | 30,7% | -8,8% |
Razem | 301,9 mln | 100% | 334,2 mln | 100% | -9,7% |