Wyniki Orange po 1Q2021: coraz bardziej widoczny wpływ światłowodu
Orange Polska opublikował wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2021 roku. Pomarańczowy operator osiągnął wzrost przychodów, w czym swój udział miło między innymi coraz większe zainteresowanie światłowodem. Wyniki za raportowany okres są zgodne z całorocznymi planami.

Pomimo ograniczeń związanych z pandemią, które wpłynęły także na zakupy w naszych sklepach, osiągnęliśmy dobre wyniki komercyjne. Cieszy nas zainteresowanie światłowodem, powtórzyliśmy drugi najlepszy kwartalny wynik tej usługi. Rośnie zainteresowanie wyższymi prędkościami, a my widzimy, że światłowód w coraz większym stopniu wpływa na wyniki finansowe firmy. W pierwszym kwartale zwiększyliśmy zasięg tej usługi o kolejne 176 tys. gospodarstw domowych. Ogłosiliśmy też powstanie spółki Światłowód Inwestycje, która pozwoli nam budować superszybką sieć wspólnie z inwestorem, głównie tam, gdzie dziś brakuje infrastruktury. To istotny wkład w cyfryzację kraju, bo jak pokazał ostatni rok, potrzeby są wciąż bardzo duże.
Nowoczesne, zdecydowanie mniej energochłonne technologie takie jak światłowód wspierają także zieloną transformację naszego biznesu, m.in. ograniczanie emisji CO2. Odpowiedzialność klimatyczna jest jednym z naszym długoterminowych priorytetów – właśnie ogłosiliśmy nasze cele w tym zakresie na najbliższe lata. Będzie to też widoczne w naszej nowej strategii, którą planujemy przedstawić w czerwcu.
– powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska
Zobacz: Wyniki Orange Polska po 2020 roku: zrealizowane zapowiedzi, rekordowy światłowód
Zobacz: Orange Polska zapowiada redukcję emisji CO2 i więcej energii ze źródeł odnawialnych



Solidne wyniki komercyjne
W pierwszym kwartale tego roku pomarańczowemu operatorowi przybyło 20 tysięcy indywidualnych klientów ofert konwergentnych, a ich liczba osiągnęła 1,503 mln. To o 8% więcej niż rok wcześniej. Klienci dokupują kolejne usługi do swoich pakietów, rośnie też udział klientów światłowodu, co przekłada się na wzrost ARPO (średni przychód na klienta) z ofert konwergentnych. Wynosi już 109,6 zł i wzrosło w ciągu roku o prawie 5%.
Na wzrost liczby klientów szerokopasmowego Internetu (3,6% rok do roku) wpłynęło głównie duże zainteresowanie światłowodem: liczba klientów światłowodowych zwiększyła się aż o 38% rok do roku. Stanowią oni już 29% wszystkich klientów usług internetowych Orange Polska. ARPO z usług światłowodowych jest też zdecydowanie wyższe niż z pozostałych usług internetowych – klienci chętnie wybierają wyższe opcje prędkości (stanowiły one w pierwszym kwartale niemal 1/3 zawartych umów), częściej korzystają z usług telewizyjnych.
Dzięki kolejnym inwestycjom, światłowód jest coraz bardziej dostępny – obecnie w zasięgu jest 5,2 mln gospodarstw domowych, w 168 miastach. Około połowa tego zasięgu znajduje się w małych lub średnich miastach. Rośnie także wykorzystanie sieci przez klientów – wskaźnik ten sięga 16% (na koniec 1 kwartału 2020 było to 13%), a w 10 miastach przekroczył 30%.
W pierwszym kwartale przybyło także 88 tysięcy klientów abonamentowych mobilnych usług głosowych, co oznacza 5% wzrostu rok do roku. Łącznie na koniec marca było ich 8,183 mln. Na ARPO z usług mobilnych negatywnie wpłynęły niższe wpływy z roamingu spowodowane pandemią, niemniej trend w tym zakresie się poprawia. W pierwszym kwartale 2021 ARPO osiągnęło wartość 37,1 zł. Oznacza to spadem w ujęciu rocznym o 2,9%, a rok wcześniej ten spadek sięgał 3,9%.
Liczba klientów usług prepaid nadal maleje, między innymi z powodu ograniczeń w podróżach spowodowanych pandemią. Na koniec kwartału było ich 4,783 mln. Niemniej ARPO z tych usług wzrosło dzięki większemu korzystaniu przez klientów zarówno z usług głosowych, jak i transmisji danych, osiągając 11,9 zł.
Kluczowe wskaźniki finansowe
Rentowność operacyjna EBITDAaL za pierwszy kwartał 2021 była wyższa o ponad 5% rok do roku i wyniosła 709 mln zł. Co istotne, wynik ten – oprócz dalszych oszczędności kosztowych – w coraz większym stopniu odzwierciedla wzrost przychodów. To oznacza, że wzrost ma coraz bardziej solidne fundamenty.
Przychody Orange Polska za pierwszy kwartał wzrosły o 4,1% rok do roku, osiągając 2,918 mld zł. Na ten wynik wpłynęły przychody z konwergencji, które były wyższe o 14% rok do roku. Widać, że tempo tego wzrostu przyspiesza w porównaniu do poprzednich kwartałów – zarówno za sprawą rosnącej liczby klientów tych usług, a także wyższego ARPO. Drugim ważnym czynnikiem były przychody z usług IT i integratorskich, które wzrosły w minionym kwartale o 7% rok do roku. To zarówno efekt popytu na ten rodzaj usług, jak również wyniku należącej do Grupy spółki Craftware. Wyższe były także przychody ze sprzedaży sprzętu – o 12% rok do roku. Tegoroczny lockdown wpłynął na sprzedaż sprzętu już w nieco mniejszym stopniu niż w ubiegłym roku. W kategorii pozostałych przychodów firma odnotowała wzrost o 37% rok do roku, dzięki dobrym wynikom z odsprzedaży energii.
Wyniki Orange Polska za pierwszy kwartał tego roku potwierdzają, że firma jest na właściwej drodze do realizacji całorocznych planów.
Wyniki za 1Q2021 na tle poprzednich lat
Kluczowe wskaźniki KPI (w mln) | 1Q2020 | 1Q2021 |
Liczba usług komórkowych (liczba kart SIM) | 15,436 | 15,800 |
postpaid | 10,342 | 11,017 |
prepaid | 5,095 | 4,783 |
Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2,616 | 2,711 |
Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 3,034 | 2,837 |
Internet mobilny | 0,822 | 0,723 |
M2M | 1,710 | 2,111 |
Liczba klientów usług TV | 0,994 | 1,017 |
Liczba indywidualnych klientów ofert konwergentnych | 1,387 | 1,503 |
Prepaid | Postpaid | Razem | |||
Ogółem | W tym biznes | ||||
1Q12 | 7,685 | 6,927 | 2,446 | 14,612 | |
2Q12 | 7,820 | 6,937 | 2,436 | 14,757 | |
3Q12 | 7,865 | 6,894 | 2,420 | 14,758 | |
4Q12 | 7,984 | 6,911 | 2,428 | 14,895 | |
1Q13 | 7,980 | 6,906 | 2,407 | 14,886 | |
2Q13 | 7,977 | 6,970 | 2,399 | 14,947 | |
3Q13 | 8,074 | 7,052 | 2,402 | 15,126 | |
4Q13 | 8,104 | 7,221 | 2,420 | 15,325 | |
1Q14 | 8,035 | 7,360 | 2,456 | 15,395 | |
2Q14 | 8,002 | 7,459 | 2,464 | 15,461 | |
3Q14 | 8,058 | 7,533 | 2,468 | 15,591 | |
4Q14 | 7,950 | 7,679 | 2,498 | 15,629 | |
1Q15 | 7,791 | 7,727 | 2,496 | 15,518 | |
2Q15 | 7,690 | 7,897 | 2,561 | 15,587 | |
3Q15 | 7,606 | 8,087 | 2,601 | 15,693 | |
4Q15 | 7,545 | 8,361 | 2,688 | 15,906 | |
1Q16 | 7,689 | 8,575 | 2,754 | 16,264 | |
2Q16 | 7,898 | 8,798 | 2,817 | 16,696 | |
3Q16 | 7,309 | 9,085 | 2,893 | 16,394 | |
4Q16 | 6,537 | 9,453 | 2,986 | 15,990 | |
1Q17 | 5,820 | 9,452 | bd | 15,272 | |
2Q17 | 4,983 | 9,573 | bd | 14,555 | |
3Q17 | 4,696 | 9,662 | bd | 14,358 | |
4Q17 | 4,698 | 9,726 | bd | 14,424 | |
1Q18 | 4,621 | 9,747 | bd | 14,368 | |
2Q18 | 4,694 | 9,790 | bd | 14,484 | |
3Q18 | 4,761 | 9,853 | bd | 14,614 | |
4Q18 | 4,883 | 9,922 | bd | 14,805 | |
1Q19 | 4,867 | 9,970 | bd | 14,837 | |
2Q19 | 4,924 | 10,040 | bd | 14,964 | |
3Q19 | 5.012 | 10,128 | bd | 15,140 | |
4Q19 | 5,047 | 10,237 | bd | 15,284 | |
1Q20 | 5,095 | 10,342 | bd | 15,436 | |
2Q20 | 4,982 | 10,504 | bd | 15,487 | |
3Q20 | 4,920 | 10,749 | bd | 15,669 | |
4Q20 | 4,860 | 10,892 | bd | 15,752 | |
1Q21 | 4,783 | 11,017 | bd | 15,800 |
Liczba smartfonów (mln) | Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (mln)* | |
1Q12 | 2,256 | 0,800 |
2Q12 | 2,574 | 0,848 |
3Q12 | 2,887 | 0,907 |
4Q12 | 3,262 | 0,985 |
1Q13 | 3,384 | 1,043 |
2Q13 | 3,526 | 1,079 |
3Q13 | 3,613 | 1,120 |
4Q13 | 3,804 | 1,165 |
1Q14 | 3,920 | 1,233 |
2Q14 | 4,044 | 1,319 |
3Q14 | 4,284 | 1,413 |
4Q14 | 4,581 | 1,521 |
1Q15 | 4,768 | 1,598 |
2Q15 | 4,965 | 1,700 |
3Q15 | 5,256 | 1,813 |
4Q15 | 5,470 | 2,012 |
1Q16 | 5,809 | 2,229 |
2Q16 | 5,996 | 2,473 |
3Q16 | 6,057 | 2,615 |
4Q16 | 6,291 | 2,666 |
1Q17 | 6,312 | 2,703 |
2Q17 | 6,441 | 2,788 |
3Q17 | 6,552 | 2,839 |
4Q17 | 6,744 | 2,889 |
1Q18 | 6,886 | 2,912 |
2Q18 | 7,006 | 2,934 |
3Q18 | 7,223 | 2,959 |
4Q18 | 7,447 | 2,967 |
1Q19 | 7,521 | 2,974 |
2Q19 | 7,658 | 2,994 |
3Q19 | 7,778 | 3,030 |
4Q19 | 7,857 | 3,075 |
1Q20 | 7,857 | 3,124 |
2Q20 | 7,907 | 3,232 |
3Q20 | 8,112 | 3,378 |
4Q20 | 8,158 | 3,425 |
1Q21 | bd | 3,461 |
* Liczone razem usługi abonamentowe, M2M i mobilny Internet do użytku stacjonarnego
ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)
Usługi mobilne | Postpaid bez M2M | Prepaid | Razem | ||
Głosowe | Internet | Razem | |||
1Q16 | 40,5 | 27,6 | 38,2 | 9,6 | 23,0 |
2Q16 | 39,6 | 25,5 | 37,1 | 9,1 | 22,2 |
3Q16 | 39,3 | 23,5 | 36,5 | 9,2 | 22,1 |
4Q16 | 36,6 | 23,2 | 34,2 | 9,4 | 21,9 |
1Q17 | 35,1 | 22,3 | 32,8 | 9,3 | 21,8 |
2Q17 | 35,5 | 20,9 | 32,9 | 11,3 | 23,5 |
3Q17 | 33,1 | 20,3 | 30,9 | 13,0 | 23,5 |
4Q17 | 32,5 | 19,4 | 30,3 | 12,6 | 23,0 |
1Q18 | 31,1 | 19,1 | 29,2 | 11,9 | 21,9 |
2Q18 | 30,5 | 18,4 | 28,7 | 12,3 | 21,7 |
3Q18 | 30,5 | 17,8 | 28,7 | 12,6 | 21,7 |
4Q18 | 29,6 | 17,0 | 27,7 | 12,2 | 20,9 |
1Q19 | 28,6 | 16,4 | 26,9 | 11,4 | 20,0 |
2Q19 | 28,7 | 15,9 | 27,0 | 11,6 | 20,1 |
3Q19 | 28,9 | 15,4 | 27,1 | 12,1 | 20,3 |
4Q19 | 28,5 | 14,3 | 26,7 | 11,9 | 20,0 |
1Q20 | 28,0 | 13,6 | 26,3 | 11,6 | 19,5 |
2Q20 | 27,2 | 13,3 | 25,5 | 11,9 | 19,3 |
3Q20 | 27,6 | 12,9 | 25,9 | 12,5 | 19,9 |
4Q20 | 27,3 | 12,7 | 25,6 | 12,7 | 19,8 |
1Q21 | 27,2 | 12,5 | 25,6 | 11,9 | 19,6 |
Usługi konwergentne | Dostępy stacjonarne wąskopasmowe (PSTN) | Dostępy stacjonarne szerokopasmowe | Hurtowe usługi komórkowe | |
1Q16 | 123,5 | bd | bd | 5,3 |
2Q16 | 121,6 | bd | bd | 5,3 |
3Q16 | 119,8 | bd | bd | 5,3 |
4Q16 | 116,5 | bd | bd | 5,9 |
1Q17 | 112,5 | 37,5 | 58,0 | 6,0 |
2Q17 | 105,0 | 36,9 | 57,3 | 6,7 |
3Q17 | 102,8 | 37,1 | 58,8 | 7,3 |
4Q17 | 103,1 | 37,1 | 56,6 | 7,7 |
1Q18 | 100,8 | 36,9 | 56,6 | 7,2 |
2Q18 | 102,4 | 36,9 | 56,8 | 7,6 |
3Q18 | 103,0 | 36,9 | 56,6 | 7,6 |
4Q18 | 101,9 | 36,7 | 56,3 | 7,6 |
1Q19 | 101,4 | 36,0 | 55,5 | 7,1 |
2Q19 | 101,9 | 36,2 | 54,9 | 7,5 |
3Q19 | 103,4 | 36,2 | 55,2 | 7,4 |
4Q19 | 102,8 | 36,3 | 56,0 | 7,5 |
1Q20 | 104,8 | 36,5 | 56,7 | 8.0 |
2Q20 | 105,4 | 37,4 | 58,0 | 8,4 |
3Q20 | 105,5 | 36,8 | 58,7 | 7,9 |
4Q20 | 107,1 | 37,3 | 58,7 | 8,7 |
1Q21 | 109,6 | 37,1 | 58,8 | 8,1 |
AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia liczba minut wykorzystywana przez użytkownika)
Prepaid | Postpaid | Zagregowane | |
1Q12 | 92,3 | 236,5 | 160,8 |
2Q12 | 95,8 | 239,6 | 163,7 |
3Q12 | 91,3 | 243,4 | 162,6 |
4Q12 | 90,6 | 251,7 | 165,6 |
1Q13 | 90,2 | 253,1 | 165,7 |
2Q13 | 94,5 | 264,6 | 173,7 |
3Q13 | 91,3 | 266,8 | 173,2 |
4Q13 | 90,8 | 273,7 | 176,3 |
1Q14 | 90,5 | 279,7 | 186,3 |
2Q14 | 93,5 | 294,7 | 190,1 |
3Q14 | 96,3 | 299,1 | 194,2 |
4Q14 | 97,4 | 305,6 | 198,7 |
1Q15 | 100 | 335,6 | 210,9 |
2Q15 | 106 | 345,0 | 220,1 |
3Q15 | 107,8 | 341,3 | 221,1 |
4Q15 | 107,5 | 342,5 | 223,9 |
1Q16 | 105,3 | 345,0 | 225,3 |
2Q16 | 104,4 | 359,3 | 231,8 |
3Q16 | 104,7 | 351,1 | 230,4 |
4Q16 | 113,7 | 354,5 | 244,7 |
1Q17 | 121,7 | 342,5 | 248,0 |
2Q17 | 133,2 | 341,0 | 259,8 |
3Q17 | 151,9 | 335,7 | 269,5 |
4Q17 | 156,5 | 346,4 | 278,7 |
1Q18 | 162,0 | 353,9 | 285,8 |
2Q18 | 166,3 | 349,7 | 284,7 |
3Q18 | 164,1 | 344,6 | 279,9 |
4Q18 | 163,4 | 353,3 | 284,7 |
1Q19 | 161,9 | 357,9 | 286,5 |
2Q19 | 163,0 | 356,6 | 285,8 |
3Q19 | 158,8 | 349,5 | 279,3 |
4Q19 | 158,6 | 354,3 | 281,8 |
1Q20 | 173,2 | 397,3 | 314,2 |
2Q20 | 193,3 | 441,5 | 350,2 |
3Q20 | 175,7 | 386,7 | 310,4 |
4Q20 | 197,3 | 443,4 | 355,5 |
1Q21 | 191,2 | 421,4 | 340,4 |
CHURN (wskaźnik odejść)
Prepaid | Postpaid | |
1Q12 | 16,7% | 3,9% |
2Q12 | 16,8% | 3,4% |
3Q12 | 17,2% | 3,5% |
4Q12 | 15,0% | 3,4% |
1Q13 | 15,5% | 3,7% |
2Q13 | 15,1% | 3,6% |
3Q13 | 14,6% | 3,3% |
4Q13 | 14,8% | 3,4% |
1Q14 | 14,9% | 3,4% |
2Q14 | 14,9% | 3,3% |
3Q14 | 16,4% | 3,4% |
4Q14 | 16,8% | 3,5% |
1Q15 | 16,7% | 3,7% |
2Q15 | 16,1% | 3,2% |
3Q15 | 17,0% | 3,0% |
4Q15 | 16,9% | 3,0% |
1Q16 | 15,7% | 3,0% |
2Q16 | 15,2% | 2,8% |
3Q16 | 16,8% | 2,7% |
4Q16 | 18,1% | 2,8% |
1Q17 | 21,3% | 3,1% |
2Q17 | 25,0% | 2,8% |
3Q17 | 17,5% | 2,9% |
4Q17 | 10,9% | 3,2% |
1Q18 | 14,6% | 3,1% |
2Q18 | 11,3% | 2,7% |
3Q18 | 10,4% | 2,8% |
4Q18 | 8,9% | 2,8% |
1Q19 | 10,8% | 2,8% |
2Q19 | 10,2% | 2,5% |
3Q19 | 10,7% | 2,4% |
4Q19 | 10,2% | 2,8% |
1Q20 | 9,1% | 2,5% |
2Q20 | 10,4% | 2,1% |
3Q20 | 11,4% | 2,2% |
4Q20 | 10,7% | 2,3% |
1Q21 | 10,8% | 2,3% |