DAJ CYNK

Wyniki Play za 2018 rok - przychody i zyski w górę, rośnie baza klientów abonamentowych

04.03.2019

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 6872

Ważne 1

0

Spółka P4 zaprezentowała wyniki finansowe za 2018 rok. Pod względem finansowym to był udany rok dla operatora sieci Play.

Dobry rok pod względem finansowym

W IV kwartale 2018 roku spółka P4 zanotowała 1,807 mld zł przychodu (wzrost z 1,740 mld rok do roku), skorygowaną EBIDTA na poziomie 535 mln zł (spadek z 570 mln zł) i 202 zł zysku netto (wzrost z 123 mln zł).

W skali całego roku było to 6,839 mld zł przychodu (wzrost z 6,670 mld zł przed rokiem), skorygowana EBITDA na poziomie 2,159 mld zł (spadek z 2,298 mld zł) oraz 745 mln zł zysku netto (wzrost z 387 mln zł).

Przyczyną spadku EBITDY były rosnące koszty roamingu krajowego oraz koszty związane z rozwojem sieci i uruchomieniem nowych ofert. Play dużo inwestował w 2018 roku, łącznie 751 mln zł (gotówkowe nakłady inwestycyjne), głównie w rozbudowę sieci. Przyniosło to efekty, bo udało się osiągnąć zakładaną liczbę 7 tys. nadajników.

Zobacz: Play ma 7000 nadajników. Ambitny plan zrealizowany tuż przed końcem roku. Potwierdza to szef działu technologii

W 2019 roku P4 ma zamiar wypłacić wynagrodzenie dla akcjonariuszy na poziomie 45% FCFE wygenerowanego w 2018 roku (816 mln zł).

Więcej klientów i kart SIM

2018 rok Play zakończył z wynikiem 15,016 mln karty SIM, co oznacza spadek z 15,220 mln. W przypadku klientów abonamentowych mamy wzrost z 9,430 mln w 2017 roku, do 9,866 mln w roku 2018. Baza klientów ofert na kartę zmniejszyła się, z 5,789 mln do 5,149 mln.

Play jako jedyna sieć przedstawia liczbę klientów aktywnych. Dzięki temu wiemy, ile kart SIM znajduje się w przysłowiowych szufladach. I tak liczba aktywnych klientów abonamentowych wzrosła z 8,628 mln do 8,985 mln, a liczba aktywnych klientów ofert na kartę spadła z 3,765 mln do 3,668 mln.

Zobacz: 5G Ready w Play - pytania, odpowiedzi i ciekawostki oraz mistrzowski komentarz prezesa Orange

Średni przychód na klienta abonamentowego spadł z 38,4 zł do 37,6 zł. Wyraźnie wzrosło za to zużycie Internetu wśród klientów abonamentowych, z 4 118 MB do 5 363 MB.

Bardziej niż kiedykolwiek utrzymujemy klientów w centrum naszych działań, dbając o ich wartość i lojalność poprzez naszą obszerną ofertę konwergentnych usług  mobilnych. Zgodnie z  nasząstrategią2019-2022ogłoszonąw listopadzie  2018, konsekwentnie rozwijamy naszą efektywną kosztowo sieć5G-Ready, nasze wiodące oceny Net Promoter Score i rozpoznawalności marki podkreślają wiodącą komercyjną pozycję Play, a dodatkowo przyspieszamy digitalizację firmy, z priorytetem nadanym utrzymaniu i pozyskaniu klientów przez kanały online oraz samoobsłudze przez aplikacjęPlay24 i chatboty. Wszystko to znajduje odzwierciedlenie w naszych oczekiwaniach na2019r., w którym spodziewamy  się  poprawy  naszej skorygowanej EBITDA  pomimo wolniejszego  wzrostu przychodów  i wyższych gotówkowych nakładów inwestycyjnych związanych z kapitalizacją urządzeń abonenckich i digitalizacją procesów

- powiedział Jean Marc Harion, prezes P4

Dopłaty w roamingu przyniosły skutek. Drogie rezerwacje częstotliwości

W samej tylko II połowie 2017 roku, koszty związane z zasadami roam-like-at-home przyniosły P4 101 mln zł straty - 57 mln w III kwartale 2017 roku i 43 mln zł w IV kwartale. Wprowadzenie dopłat do stawek roamingowych całkowicie zmieniło sytuację w 2018 roku.

W skali całego roku było to już tylko niecałe 15 mln zł straty, a w II połowie 2018 roku Play przestał tracić na kosztach roamingu. W sumie były to 53 mln zł przychodu.

Rezerwacje częstotliwości sieci komórkowych mocno obciążają budżety operatorów. W przypadku Play jest to:

  • 1,496 mld  zł - 2 x 5 MHz w paśmie 800 MHz,
  • 217 mln zł - 2 x 5 MHz w paśmie 900 MHz,
  • 498 mln zł - 2 x 15 MHz w paśmie 1800 MHz,
  • 345 mln zł - 2 x 14,8 MHz i 1 x 5 MHz w paśmie 2100 MHz,
  • 222 mln - 2 x 20 MHz w paśmie 2600 MHz,
  • 81 mln zł - 28 MHz TDD w paśmie 3700 MHz.

Zobacz: T-Mobile w 2018 roku - wzrost przychodów i minimalizacja odejść klientów
Zobacz: Orange Polska chwali się bardzo dobrymi wynikami za 2018 rok. Wzrost liczby klientów i EBITDA

Źródło tekstu: Play; wł