Wyniki Play za 2018 rok - przychody i zyski w górę, rośnie baza klientów abonamentowych
Spółka P4 zaprezentowała wyniki finansowe za 2018 rok. Pod względem finansowym to był udany rok dla operatora sieci Play.

Dobry rok pod względem finansowym
W IV kwartale 2018 roku spółka P4 zanotowała 1,807 mld zł przychodu (wzrost z 1,740 mld rok do roku), skorygowaną EBIDTA na poziomie 535 mln zł (spadek z 570 mln zł) i 202 zł zysku netto (wzrost z 123 mln zł).
W skali całego roku było to 6,839 mld zł przychodu (wzrost z 6,670 mld zł przed rokiem), skorygowana EBITDA na poziomie 2,159 mld zł (spadek z 2,298 mld zł) oraz 745 mln zł zysku netto (wzrost z 387 mln zł).



Przyczyną spadku EBITDY były rosnące koszty roamingu krajowego oraz koszty związane z rozwojem sieci i uruchomieniem nowych ofert. Play dużo inwestował w 2018 roku, łącznie 751 mln zł (gotówkowe nakłady inwestycyjne), głównie w rozbudowę sieci. Przyniosło to efekty, bo udało się osiągnąć zakładaną liczbę 7 tys. nadajników.
W 2019 roku P4 ma zamiar wypłacić wynagrodzenie dla akcjonariuszy na poziomie 45% FCFE wygenerowanego w 2018 roku (816 mln zł).
Więcej klientów i kart SIM
2018 rok Play zakończył z wynikiem 15,016 mln karty SIM, co oznacza spadek z 15,220 mln. W przypadku klientów abonamentowych mamy wzrost z 9,430 mln w 2017 roku, do 9,866 mln w roku 2018. Baza klientów ofert na kartę zmniejszyła się, z 5,789 mln do 5,149 mln.
Play jako jedyna sieć przedstawia liczbę klientów aktywnych. Dzięki temu wiemy, ile kart SIM znajduje się w przysłowiowych szufladach. I tak liczba aktywnych klientów abonamentowych wzrosła z 8,628 mln do 8,985 mln, a liczba aktywnych klientów ofert na kartę spadła z 3,765 mln do 3,668 mln.
Zobacz: 5G Ready w Play - pytania, odpowiedzi i ciekawostki oraz mistrzowski komentarz prezesa Orange
Średni przychód na klienta abonamentowego spadł z 38,4 zł do 37,6 zł. Wyraźnie wzrosło za to zużycie Internetu wśród klientów abonamentowych, z 4 118 MB do 5 363 MB.
Bardziej niż kiedykolwiek utrzymujemy klientów w centrum naszych działań, dbając o ich wartość i lojalność poprzez naszą obszerną ofertę konwergentnych usług mobilnych. Zgodnie z nasząstrategią2019-2022ogłoszonąw listopadzie 2018, konsekwentnie rozwijamy naszą efektywną kosztowo sieć5G-Ready, nasze wiodące oceny Net Promoter Score i rozpoznawalności marki podkreślają wiodącą komercyjną pozycję Play, a dodatkowo przyspieszamy digitalizację firmy, z priorytetem nadanym utrzymaniu i pozyskaniu klientów przez kanały online oraz samoobsłudze przez aplikacjęPlay24 i chatboty. Wszystko to znajduje odzwierciedlenie w naszych oczekiwaniach na2019r., w którym spodziewamy się poprawy naszej skorygowanej EBITDA pomimo wolniejszego wzrostu przychodów i wyższych gotówkowych nakładów inwestycyjnych związanych z kapitalizacją urządzeń abonenckich i digitalizacją procesów
- powiedział Jean Marc Harion, prezes P4
Dopłaty w roamingu przyniosły skutek. Drogie rezerwacje częstotliwości
W samej tylko II połowie 2017 roku, koszty związane z zasadami roam-like-at-home przyniosły P4 101 mln zł straty - 57 mln w III kwartale 2017 roku i 43 mln zł w IV kwartale. Wprowadzenie dopłat do stawek roamingowych całkowicie zmieniło sytuację w 2018 roku.
W skali całego roku było to już tylko niecałe 15 mln zł straty, a w II połowie 2018 roku Play przestał tracić na kosztach roamingu. W sumie były to 53 mln zł przychodu.
Rezerwacje częstotliwości sieci komórkowych mocno obciążają budżety operatorów. W przypadku Play jest to:
- 1,496 mld zł - 2 x 5 MHz w paśmie 800 MHz,
- 217 mln zł - 2 x 5 MHz w paśmie 900 MHz,
- 498 mln zł - 2 x 15 MHz w paśmie 1800 MHz,
- 345 mln zł - 2 x 14,8 MHz i 1 x 5 MHz w paśmie 2100 MHz,
- 222 mln - 2 x 20 MHz w paśmie 2600 MHz,
- 81 mln zł - 28 MHz TDD w paśmie 3700 MHz.