DAJ CYNK

T-Mobile w 2018 roku - wzrost przychodów i minimalizacja odejść klientów

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

W 2018 roku baza klientów T-Mobile powiększyła się o 333 tys. klientów. Udało się poprawić przychody oraz ograniczyć wskaźnik odejść klientów.

Nowi przychodzą, starzy nie odchodzą

W 2018 roku baza klientów T-Mobile urosła o 333 tys. dając łączny wynik 10,787 mln. Największy wzrost zanotowała baza abonamentowa, o 322 tys. Operator podkreśla, że to właśnie są dla niego kluczowi klienci.

T-Mobile może się pochwalić bardzo niskim wskaźnikiem odejść klientów, który utrzymał się na poziomie zaledwie 0,9%.

Na początku 2018 roku ogłosiliśmy, że będzie to czas powrotów i obietnicy tej dotrzymaliśmy. Nie tylko przekonaliśmy klientów do pozostania z nami, osiągając najniższy współczynnik odejść w segmencie abonamentowym od 2012 roku, ale także pozyskaliśmy nowych klientów. W wielu przypadkach także takich, którzy w ostatnich latach przeszli do konkurencji, ale postanowili powrócić do T‑Mobile, doceniając naszą orientację na klienta i doskonałość technologiczną naszej sieci

- powiedział Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska.

To bez wątpienia efekt naszej konsekwentnej koncentracji na doświadczeniach klientów, a także zmian, jakie wprowadziliśmy w ofercie T‑Mobile oraz podejściu do obsługi klienta. Dzięki 120 nowym punktom sprzedaży, zrewitalizowanej sieci sprzedaży i drastycznemu skróceniu czasu oczekiwania na połączenie z konsultantami call center jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek dostępni dla naszych klientów. Widzimy efekty tych zmian w wynikach badań satysfakcji. Wchodzimy w 2019 rok jako silniejszy gracz, z nowym podejściem, gotowy na rynkową rywalizację o klienta.

Przychody w górę, EBITDA dostała roamingiem

Prezes T-Mobile zszokowany wynikami :)

Przychody T-Mobile w IV kwartale 2018 roku wyniosły 1,678 mld zł, a w całym 2018 roku 6,501 mld zł. Daje to wzrost z odpowiednio 1,657 mld zł (w IV kwartale 2017 roku) oraz 6,422 mld zł. EBITDA spadła zarówno w ujęciu kwartalnym, z 450 mln zł do 411 mln zł, jak i rocznym - z 1,782 mld zł do 1,663 mld zł.

Przyczyny spadku wskaźnika były dwie. Pierwszą są obciążenie wynikające ze zniesienia opłat roamingowych, które dały się operatorowi we znaki w I połowie 2018 roku oraz zmiana standardów rachunkowości.

Wzrost liczby klientów znalazł odzwierciedlenie we wzroście przychodów - zarówno w ujęciu ogólnym, jak i we wszystkich segmentach, ale nadal, wpływ RLAH w pierwszym półroczu w połączeniu z efektami zmian metodologii rachunkowości nie pozwoliły nam osiągnąć pełnej stabilizacji EBITDA. Możemy wyraźnie zaobserwować, że pozytywne wyniki operacyjne zaczynają przekładać się na wyniki finansowe i chcemy utrzymać ten trend w nadchodzącym roku

-  powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska

Inwestycje w obsługę klienta i rozbudowę sieci

T-Mobile cały czas chwali się coraz lepszą obsługą klienta. W ciągu roku czas oczekiwania na połączenia z Biurem Obsługi spadł dwukrotnie, a liczba połączeń spadła na koniec roku o 25%. Satysfakcja klientów z obsługi w call center wzrosła o 8% rok do roku.

Pomimo prawie 100% pokrycia w Polsce, T-Mobile nie przestaje inwestować w rozbudowę sieci. W 2018 roku wybudowanych zostało 500 nadajników, które mają przede wszystkim zwiększyć pojemność sieci. W 11 największych miastach Polski oraz na terenach turystycznych zakończył się proces harmonizacji sieci, który do końca 2019 roku ma obejmować ponad 50% powierzchni kraju.

T-Mobile ma już w Polsce 11 500 nadajników, z czego 6850 z nich obsługuje agregację sieci.

Co dalej z 5G z Huaweiem?

W 2018 roku T-Mobile uruchomił w Warszawie pięć pierwszych nadajników sieci 5G, w tym jeden na dachu siedziby firmy. W 2019 roku operator planuje rozszerzanie testów o kolejne lokalizacje.

Zobacz: T-Mobile Polska prezentuje przyszłość jaka nas czeka dzięki 5G

Cały czas otwarta zostaje sprawa Huaweie. Jeśli Deutsche Telekom zdecyduje o rezygnacji, polski T-Mobile się do tego dostosuje. Operator czeka na ostateczne decyzje w tej sprawie, zarówno władz Polski jak i Deutsche Telekom. T-Mobile przekonuje, że zatosuje się do rekomendacji i jest przygotowany na różne scenariusze. Oczywistym jednak jest, że w momencie gdy jeden z liderów rynku musi się z niego wycofać, może to spowodować opóźnienia.

Pierwsze komercyjne starty sieci 5G w Polsce T-Mobile przewiduje dopiero na 2020 rok. Wynika to z opóźnień związanych z przydzieleniem częstotliwości 700 MHz.

Konwergencja w 2019 roku

Od dawna było już wiadomo, że T-Mobile wystartuje w 2019 roku z usługami konwergentnymi. Pomoże w tym światłowód, który firma będzie dostarczać na łączach Orange oraz cały czas czekamy na wprowadzenie oferty telewizyjnej. Hasło T-Mobile na 2019 rok tłumaczy wszystko - Own the home!

Zobacz: T-Mobile szykuje się do wprowadzenia oferty usług stacjonarnych. Pomoże w tym światłowód Orange

Wyniki

Karty SIM Abonament Prepaid Łącznie
1Q15 6,784 mln 9,010 mln 15,794 mln
2Q15 6,708 mln 9,118 mln 15,827 mln
3Q15 6,640 mln 9,056 mln 15,696 mln
4Q15 6,569 mln 5,487 mln 12,056 mln
1Q16 6,518 mln 5,303 mln 11,821 mln
2Q16 6,516 mln 5,119 mln 11,635 mln
3Q16 6,541 mln 4,680 mln 11,221 mln
4Q16 6,612 mln 4,022 mln 10,634 mln
1Q17 6,696 mln 3,533 mln 10,229mln
2Q17 6,741 mln 3,510 mln 10,251 mln
3Q17 6,797 mln 3,500 mln 10,297 mln
4Q17 6,921 mln 3,533 mln 10,454 mln
1Q18 6,990 mln 3,519 mln 10,509 mln
2Q18 7,068 mln 3,541 mln 10,609 mln
3Q18 7,152 mln 3,541 mln 10,693 mln
4Q18 7,243 mln 3,544 mln 10,787 mln

 

  Przychód EBIDTA Marża EBIDTA
1Q15 1,602 mld zł 544,1 mln zł 34,0%
2Q15 1,574 mld zł 592,7 mln zł 37,7%
3Q15 1,638 mld zł 689 mln zł 42,1%
4Q15 1,645 mld zł 601 mln zł 36,5%
1Q16 1,649 mld zł 524,8 mln zł 31,7%
2Q16 1,499 mld zł 437 mln zł 29,2%
3Q16 1,618 mld zł 542 mln zł 33,5%
4Q16 1,687 mld zł 586,716 mln zł 34,8%
1Q17 1,572 mld zł 431 mln zł 27,5%
2Q17 1,594 mld zł 525 mln zł 32,9%
3Q17 1,600 mld zł 375 mln zł 20,3%
4Q17 1,657 mld zł 450 mln zł 27,2%
1Q18 1,567 mld zł 401 mln zł 25,6%
2Q18 1,566 mld zł 432 mln zł 27,4%
3Q18 1,688 mld zł 418 mln zł 24,8%
4Q18 1,678 mld zł 411 mln zł 24,6%

 

Minuty na klienta Abonament Łączny
1Q15 299 150
2Q15 311 154
3Q15 313 154
4Q15 322 172
1Q16 325 204
2Q16 334 213
3Q16 327 215
4Q16 338 232
1Q17 340 246
2Q17 330 248
3Q17 340 258
4Q17 356 269
1Q18 344 260
2Q18 333 253
3Q18 327 248
4Q18 323 245

 

Przychód na klienta Abonament Prepaid Łączny Procent przychodu
z usług niegłosowych
1Q15 46 zł 8 zł 21 zł 39%
2Q15 45 zł 8 zł 24,5 zł 39%
3Q15 46 zł 8 zł 25 zł 39%
4Q15 42,7 zł 8,5 zł 26 zł 40%
1Q16 43,64 zł 8,73 zł 30,55 zł 39%
2Q16 39,33 zł 8,74 zł 26,22 zł 46%
3Q16 43,38 zł 8,68 zł 30,37 zł 42%
4Q16 47,10 zł 8,56 zł 34,26 zł 42%
1Q17 42,10 zł 8,42 zł 29,47 zł 47%
2Q17 42,56 zł 12,76 zł 29,79 zł 48%
3Q17 39,04 zł 13,01 zł 30,37 zł 48%
4Q17 42,60 zł 12,78 zł 29,82 zł 50%
1Q18 37,62 zł 12,54zł 29,26 zł -
2Q18 39,25 zł 13,08zł 30,53 zł -
3Q18 43,06 zł 12,92 zł 34,45 zł -
4Q18 43,32 zł 12,99 zł 30,32 zł -

 

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News