T-Mobile w 2018 roku - wzrost przychodów i minimalizacja odejść klientów
W 2018 roku baza klientów T-Mobile powiększyła się o 333 tys. klientów. Udało się poprawić przychody oraz ograniczyć wskaźnik odejść klientów.

Nowi przychodzą, starzy nie odchodzą
W 2018 roku baza klientów T-Mobile urosła o 333 tys. dając łączny wynik 10,787 mln. Największy wzrost zanotowała baza abonamentowa, o 322 tys. Operator podkreśla, że to właśnie są dla niego kluczowi klienci.
T-Mobile może się pochwalić bardzo niskim wskaźnikiem odejść klientów, który utrzymał się na poziomie zaledwie 0,9%.



Na początku 2018 roku ogłosiliśmy, że będzie to czas powrotów i obietnicy tej dotrzymaliśmy. Nie tylko przekonaliśmy klientów do pozostania z nami, osiągając najniższy współczynnik odejść w segmencie abonamentowym od 2012 roku, ale także pozyskaliśmy nowych klientów. W wielu przypadkach także takich, którzy w ostatnich latach przeszli do konkurencji, ale postanowili powrócić do T‑Mobile, doceniając naszą orientację na klienta i doskonałość technologiczną naszej sieci
- powiedział Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska.
To bez wątpienia efekt naszej konsekwentnej koncentracji na doświadczeniach klientów, a także zmian, jakie wprowadziliśmy w ofercie T‑Mobile oraz podejściu do obsługi klienta. Dzięki 120 nowym punktom sprzedaży, zrewitalizowanej sieci sprzedaży i drastycznemu skróceniu czasu oczekiwania na połączenie z konsultantami call center jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek dostępni dla naszych klientów. Widzimy efekty tych zmian w wynikach badań satysfakcji. Wchodzimy w 2019 rok jako silniejszy gracz, z nowym podejściem, gotowy na rynkową rywalizację o klienta.
Przychody w górę, EBITDA dostała roamingiem
Przychody T-Mobile w IV kwartale 2018 roku wyniosły 1,678 mld zł, a w całym 2018 roku 6,501 mld zł. Daje to wzrost z odpowiednio 1,657 mld zł (w IV kwartale 2017 roku) oraz 6,422 mld zł. EBITDA spadła zarówno w ujęciu kwartalnym, z 450 mln zł do 411 mln zł, jak i rocznym - z 1,782 mld zł do 1,663 mld zł.
Przyczyny spadku wskaźnika były dwie. Pierwszą są obciążenie wynikające ze zniesienia opłat roamingowych, które dały się operatorowi we znaki w I połowie 2018 roku oraz zmiana standardów rachunkowości.
Wzrost liczby klientów znalazł odzwierciedlenie we wzroście przychodów - zarówno w ujęciu ogólnym, jak i we wszystkich segmentach, ale nadal, wpływ RLAH w pierwszym półroczu w połączeniu z efektami zmian metodologii rachunkowości nie pozwoliły nam osiągnąć pełnej stabilizacji EBITDA. Możemy wyraźnie zaobserwować, że pozytywne wyniki operacyjne zaczynają przekładać się na wyniki finansowe i chcemy utrzymać ten trend w nadchodzącym roku
- powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska
Inwestycje w obsługę klienta i rozbudowę sieci
T-Mobile cały czas chwali się coraz lepszą obsługą klienta. W ciągu roku czas oczekiwania na połączenia z Biurem Obsługi spadł dwukrotnie, a liczba połączeń spadła na koniec roku o 25%. Satysfakcja klientów z obsługi w call center wzrosła o 8% rok do roku.
Pomimo prawie 100% pokrycia w Polsce, T-Mobile nie przestaje inwestować w rozbudowę sieci. W 2018 roku wybudowanych zostało 500 nadajników, które mają przede wszystkim zwiększyć pojemność sieci. W 11 największych miastach Polski oraz na terenach turystycznych zakończył się proces harmonizacji sieci, który do końca 2019 roku ma obejmować ponad 50% powierzchni kraju.
T-Mobile ma już w Polsce 11 500 nadajników, z czego 6850 z nich obsługuje agregację sieci.
Co dalej z 5G z Huaweiem?
W 2018 roku T-Mobile uruchomił w Warszawie pięć pierwszych nadajników sieci 5G, w tym jeden na dachu siedziby firmy. W 2019 roku operator planuje rozszerzanie testów o kolejne lokalizacje.
Cały czas otwarta zostaje sprawa Huaweie. Jeśli Deutsche Telekom zdecyduje o rezygnacji, polski T-Mobile się do tego dostosuje. Operator czeka na ostateczne decyzje w tej sprawie, zarówno władz Polski jak i Deutsche Telekom. T-Mobile przekonuje, że zatosuje się do rekomendacji i jest przygotowany na różne scenariusze. Oczywistym jednak jest, że w momencie gdy jeden z liderów rynku musi się z niego wycofać, może to spowodować opóźnienia.
Pierwsze komercyjne starty sieci 5G w Polsce T-Mobile przewiduje dopiero na 2020 rok. Wynika to z opóźnień związanych z przydzieleniem częstotliwości 700 MHz.
Konwergencja w 2019 roku
Od dawna było już wiadomo, że T-Mobile wystartuje w 2019 roku z usługami konwergentnymi. Pomoże w tym światłowód, który firma będzie dostarczać na łączach Orange oraz cały czas czekamy na wprowadzenie oferty telewizyjnej. Hasło T-Mobile na 2019 rok tłumaczy wszystko - Own the home!
Zobacz: T-Mobile szykuje się do wprowadzenia oferty usług stacjonarnych. Pomoże w tym światłowód Orange
Wyniki
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Łącznie |
1Q15 | 6,784 mln | 9,010 mln | 15,794 mln |
2Q15 | 6,708 mln | 9,118 mln | 15,827 mln |
3Q15 | 6,640 mln | 9,056 mln | 15,696 mln |
4Q15 | 6,569 mln | 5,487 mln | 12,056 mln |
1Q16 | 6,518 mln | 5,303 mln | 11,821 mln |
2Q16 | 6,516 mln | 5,119 mln | 11,635 mln |
3Q16 | 6,541 mln | 4,680 mln | 11,221 mln |
4Q16 | 6,612 mln | 4,022 mln | 10,634 mln |
1Q17 | 6,696 mln | 3,533 mln | 10,229mln |
2Q17 | 6,741 mln | 3,510 mln | 10,251 mln |
3Q17 | 6,797 mln | 3,500 mln | 10,297 mln |
4Q17 | 6,921 mln | 3,533 mln | 10,454 mln |
1Q18 | 6,990 mln | 3,519 mln | 10,509 mln |
2Q18 | 7,068 mln | 3,541 mln | 10,609 mln |
3Q18 | 7,152 mln | 3,541 mln | 10,693 mln |
4Q18 | 7,243 mln | 3,544 mln | 10,787 mln |
Przychód | EBIDTA | Marża EBIDTA | |
1Q15 | 1,602 mld zł | 544,1 mln zł | 34,0% |
2Q15 | 1,574 mld zł | 592,7 mln zł | 37,7% |
3Q15 | 1,638 mld zł | 689 mln zł | 42,1% |
4Q15 | 1,645 mld zł | 601 mln zł | 36,5% |
1Q16 | 1,649 mld zł | 524,8 mln zł | 31,7% |
2Q16 | 1,499 mld zł | 437 mln zł | 29,2% |
3Q16 | 1,618 mld zł | 542 mln zł | 33,5% |
4Q16 | 1,687 mld zł | 586,716 mln zł | 34,8% |
1Q17 | 1,572 mld zł | 431 mln zł | 27,5% |
2Q17 | 1,594 mld zł | 525 mln zł | 32,9% |
3Q17 | 1,600 mld zł | 375 mln zł | 20,3% |
4Q17 | 1,657 mld zł | 450 mln zł | 27,2% |
1Q18 | 1,567 mld zł | 401 mln zł | 25,6% |
2Q18 | 1,566 mld zł | 432 mln zł | 27,4% |
3Q18 | 1,688 mld zł | 418 mln zł | 24,8% |
4Q18 | 1,678 mld zł | 411 mln zł | 24,6% |
Minuty na klienta | Abonament | Łączny |
1Q15 | 299 | 150 |
2Q15 | 311 | 154 |
3Q15 | 313 | 154 |
4Q15 | 322 | 172 |
1Q16 | 325 | 204 |
2Q16 | 334 | 213 |
3Q16 | 327 | 215 |
4Q16 | 338 | 232 |
1Q17 | 340 | 246 |
2Q17 | 330 | 248 |
3Q17 | 340 | 258 |
4Q17 | 356 | 269 |
1Q18 | 344 | 260 |
2Q18 | 333 | 253 |
3Q18 | 327 | 248 |
4Q18 | 323 | 245 |
Przychód na klienta | Abonament | Prepaid | Łączny | Procent przychodu z usług niegłosowych |
1Q15 | 46 zł | 8 zł | 21 zł | 39% |
2Q15 | 45 zł | 8 zł | 24,5 zł | 39% |
3Q15 | 46 zł | 8 zł | 25 zł | 39% |
4Q15 | 42,7 zł | 8,5 zł | 26 zł | 40% |
1Q16 | 43,64 zł | 8,73 zł | 30,55 zł | 39% |
2Q16 | 39,33 zł | 8,74 zł | 26,22 zł | 46% |
3Q16 | 43,38 zł | 8,68 zł | 30,37 zł | 42% |
4Q16 | 47,10 zł | 8,56 zł | 34,26 zł | 42% |
1Q17 | 42,10 zł | 8,42 zł | 29,47 zł | 47% |
2Q17 | 42,56 zł | 12,76 zł | 29,79 zł | 48% |
3Q17 | 39,04 zł | 13,01 zł | 30,37 zł | 48% |
4Q17 | 42,60 zł | 12,78 zł | 29,82 zł | 50% |
1Q18 | 37,62 zł | 12,54zł | 29,26 zł | - |
2Q18 | 39,25 zł | 13,08zł | 30,53 zł | - |
3Q18 | 43,06 zł | 12,92 zł | 34,45 zł | - |
4Q18 | 43,32 zł | 12,99 zł | 30,32 zł | - |