DAJ CYNK

Orange Polska chwali się bardzo dobrymi wynikami za 2018 rok. Wzrost liczby klientów i EBITDA

21.02.2019

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 5977

Ważne 2

0

Orange Polska udało się ustabilizować spadek EBITDA oraz powiększyć bazę klientów. Nie tylko flagowego światłowodu i usług konwergentnych, ale również klientów usług mobilnych.

Klienci zmieniali sieć, ale nowych przybywało

Stały odpływ klientów do innych sieci nie zniwelował napływu nowych i Orange udało się zakończyć rok ze wzrostem klientów do 14,805 mln (14,424 mln w 2017 roku).

Zobacz: Podsumowanie statystyk przenośności numerów w 2018 roku

Wzrosła zarówno liczba klientów abonamentowych - z 9,726 mln do 9,922 mln, jak i ofert na kartę - z 4,698 do 4,883 mln. Dalej mamy więcej klientów oferty konwergentnych - z 1,035 mln do 1,236 mln oraz Internetu szerokopasmowego - z 2,438 mln do 2,560 mln. Tradycyjnie uszczupliła się baza klientów telefonii stacjonarnej - z 3,684 mln do 3,407 mln.

Orange chwali się też wzrostem bazy klientów światłowodu, czyli swojego flagowego produktu. W zasięgu sieci światłowodowej Orange było na koniec roku 3,4 mln gospodarstw domowych, a korzysta z nich 1,2 mln użytkowników.

Średni miesięczny wskaźnik odejść wynosi 0,8%.

Oszczędności popłaciły, EBITDA w górę

Rok 2018 był dla Orange nie tyle rokiem oszczędności, co wręcz momentami ekstremalnego zaciskania pasa (o czym za moment). Przyniosło to jednak swoje wyniki. Przychody spółki delikatnie spadły i wyniosły 11,296 mld zł (spadek z 11,381 mld w 2017 roku), ale zgodnie z założeniami wzrosła EBIDTA - z 2,807 mld zł do 3,109 mld zł. Wyraźnie wzrósł też zysk operacyjny, z 229 mln zł do 568 mln zł oraz zysk netto, z 60 mln zł na minusie do 190 mln zł.

Porównanie kwartałów:

Kluczowe wskaźniki (w mln zł) 4Q2017
(MSR 18)
4Q2018
(MSR 18)
4Q2018
(MSSF 15)
Zmiana
(MSR 18)
Przychody grupy 2910 2964 2930 +1,9%
EBITDA 471 744 711 +58%
Zysk netto -198 11 -15 nd.


Inwestycje w rozbudowę sieci

Orange wydał dużo pieniędzy na poprawę jakości usług. Inwestycje w rozbudowę sieci pochłonęły w 2018 roku 2,25 mld zł. W ubiegłym roku wzrost inwestycji w sieć światłowodową wzrósł o 17%, a w sieć mobilną o 40%.

85% danych w mobilnej sieci Orange było przesyłanych za pośrednictwem sieci LTE. Pomogły w tym stacje bazowe wyposażone w agregację pasm, które stanowią 2/3 nadajników operatora.

Ciekawostki z raportu i nie tylko

W 2018 roku Orange szukał oszczędności dosłownie gdzie tylko się dało. Doszło nawet do tego, że pod koniec roku ze wszystkich biur usunięto radia i telewizory nie będące własnością pracowników tylko po to, żeby nie trzeba było za nie płacić abonamentu RTV. Zorganizowana została też wielka wyprzedaż majątku, w tym wielu nieruchomości. Przychody ze sprzedaży nieruchomości wyniosły w 2018 roku 250 mln zł.

Oszczędności płynęły też z ograniczenia zatrudnienia. W Biurach Obsługi w całej Polsce ograniczono nowe nabory niemalże poniżej absolutnego minimum, a zamiast tego stawiano na automatyzację procesów i robotykę. To po części może tłumaczyć wzrost nakładów na badania i rozwój - do 54 mln zł, z 52 mln zł.

Zobacz: Orange uruchomił na infolinii sztuczną inteligencję

W raporcie finansowym możemy znaleźć wiele ciekawych informacji. Uwzględniono w nim opłaconą w sierpniu 2018 roku karę nałożoną przez Komisję Europejską w wysokości 646 mln zł.

Zobacz: Orange zapłaci 127 mln euro kary

Przychody ze sprzedaży sprzętu wzrosły z 1,256 mld zł do 1,301 mld zł. Koszty rezerwacji częstotliwości były ogromne i wyniosły 3,369 mld zł, z czego 2,471 mld zł kosztowały rezerwacje samej częstotliwości 800 MHz. Niewykorzystane środki na numerach na kartę to aż 175 mln zł (spadek z 203 mln zł), a przychody z opłat za przyłączenie do sieci (czyli głównie opłaty aktywacyjne) wyniosły 45 mln zł (spadek z 62 mln zł).

Najważniejsze osoby w spółce raczej nie będą mieć dużego zysku z akcji fantomowych, które mogą otrzymać za realizację wyników - wskaźnika NPS i określonego kursu akcji. W przypadku pierwszego warunku przyznanych zostało 4 500 akcji, ale przepadło ich aż 40 500, z kolei w drugim przypadku było to odpowiednio 10 500 oraz 94 500. Średnia wartość akcji podana w raporcie to 2,01 zł.

Zobacz: Orange: motywacja dla dyrekcji, problemy dla pracowników

Ostatnia z ciekawostek, w latach 2018-2019 z programu odejść dobrowolnych może skorzystać 2580 pracowników Orange.

Wizja na przyszłość, Huawei i sieć 5G

W ciągu najbliższych lat Orange spodziewa się powrotu do wzrostu wartości rynku telekomunikacyjnego. Ma na to wpłynąć rozwój dostępu do Internetu o prędkości powyżej 30 Mb/s, dzięki inwestycjom w Internet szerokopasmowy w ramach programu POPC oraz rozbudowie sieci LTE. W dalszej perspektywie jest to rozwój sieci 5G, ale jak czytamy w raporcie, nie będzie to możliwe bez wsparcia ze strony państwa w temacie zwiększenia obowiązujących w Polsce rygorystycznych, radzieckich norm promieniowania elektromagnetycznego. Jak na razie Orange chce skupić się na nadchodzących aukcjach częstotliwości 5G.

W kwestii Huaweia Orange uważa, że odsunięcie chińskiej firmy od polskiego runku zmniejszy konkurencyjność oraz podniesie ceny sprzętu. Na rynku pozostaną wtedy Ericsson i Nokia. Mimo wszystko operator deklaruje, że dopasuje się do decyzji polskich władz w tej sprawie i rozumie niepokój państwa.

Zobacz: Projekt Megaustawy już gotowy. Zakłada zwiększenie norm PEM i stworzenie funduszu szerokopasmowego

Orange chce dalej inwestować w rozbudowę sieci, wykorzystując do tego m.in. środki unijne, które mają pozwolić na wybudowanie ponad 1,8 mln dostępów. Głównie mają to być inwestycje w sieć światłowodową, która będzie mogła zostać później użyta do budowy sieci 5G.

Spółka cały czas obserwuje pozostałe firmy na rynku i wie, że połączenia Cyfrowego Polsatu z Netią oraz trwająca fuzja Vectry i Multimedia Polska wpłyną na wzrost konkurencji. Orange cały czas chce stawiać na usługi konwergentne, które mają być kluczem do powiększania bazy klientów indywidualnych.

Do 2020 roku Orange chce zwiększyć bazę klientów konwergentnych o 1-1,5 mln, zwiększyć nawet 6-krotnie bazę klientów światłowodu (względem 2017 roku), klientów telewizji o 300-600 tys. oraz osiągnąć pierwsze miejsce w rankingu NPS wśród operatorów telekomunikacyjnych. Co akurat jest obsesją Orange w zasadzie odkąd pamiętam.

Wyniki na tle poprzednich lat

Kluczowe wskaźniki KPI (w mln) 4Q2017 4Q2018 Zmiana
Liczba usług komórkowych (liczba kart SIM) 14,424 14,805 +2,6%
postpaid 9,726 9,922 +2,0%
prepaid 4,698 4,883 +3,9%
Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) 2,438 2,560 +5,0%
Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) 3,684 3,407 -7,5%
Internet mobilny 1,231 0,989 -19,6%
M2M 1,225 1,436 +17,2%
Liczba klientów usług TV 0,848 0,946 +11,5%
liczba klientów ofert konwergentnych (1) 1,306 1,547 +18,4%

(1) Od 1 kw. 2017 zmieniono definicję klientów ofert konwergentnych na klientów korzystających z usług stacjonarnego Internetu (w tym mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego) w połączeniu z komórkową ofertą głosową, z korzyścią finansową.

  Prepaid Postpaid Razem
    Ogółem W tym biznes  
1Q12 7,685 6,927 2,446 14,612
2Q12 7,820 6,937 2,436 14,757
3Q12 7,865 6,894 2,420 14,758
4Q12 7,984 6,911 2,428 14,895
1Q13 7,980 6,906 2,407 14,886
2Q13 7,977 6,970 2,399 14,947
3Q13 8,074 7,052 2,402 15,126
4Q13 8,104 7,221 2,420 15,325
1Q14 8,035 7,360 2,456 15,395
2Q14 8,002 7,459 2,464 15,461
3Q14 8,058 7,533 2,468 15,591
4Q14 7,950 7,679 2,498 15,629
1Q15 7,791 7,727 2,496 15,518
2Q15 7,690 7,897 2,561 15,587
3Q15 7,606 8,087 2,601 15,693
4Q15 7,545 8,361 2,688 15,906
1Q16 7,689 8,575 2,754 16,264
2Q16 7,898 8,798 2,817 16,696
3Q16 7,309 9,085 2,893 16,394
4Q16 6,537 9,453 2,986 15,990
1Q17 5,820 9,452 bd 15,272
2Q17 4,983 9,573 bd 14,555
3Q17 4,696 9,662 bd 14,358
4Q17 4,698 9,726 bd 14,424
1Q18 4,621 9,747 bd 14,368
2Q18 4,694 9,790 bd 14,484
3Q18 4,761 9,853 bd 14,614
4Q18 4,883 9,922 bd 14,805

 

  Liczba smartfonów (mln) Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (mln)*
1Q12 2,256 0,800
2Q12 2,574 0,848
3Q12 2,887 0,907
4Q12 3,262 0,985
1Q13 3,384 1,043
2Q13 3,526 1,079
3Q13 3,613 1,120
4Q13 3,804 1,165
1Q14 3,920 1,233
2Q14 4,044 1,319
3Q14 4,284 1,413
4Q14 4,581 1,521
1Q15 4,768 1,598
2Q15 4,965 1,700
3Q15 5,256 1,813
4Q15 5,470 2,012
1Q16 5,809 2,229
2Q16 5,996 2,473
3Q16 6,057 2,615
4Q16 6,291 2,666
1Q17 6,312 2,703
2Q17 6,441 2,788
3Q17 6,552 2,839
4Q17 6,744 2,889
1Q18 6,886 2,912
2Q18 7,006 2,934
3Q18 7,223 2,959
4Q18 7,447 2,967

* Liczone razem usługi abonamentowe, M2M i mobilny Internet do użytku stacjonarnego

ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)

Usługi mobilne Postpaid bez M2M Prepaid Razem
Głosowe Internet Razem
1Q16 40,5 27,6 38,2 9,6 23,0
2Q16 39,6 25,5 37,1 9,1 22,2
3Q16 39,3 23,5 36,5 9,2 22,1
4Q16 36,6 23,2 34,2 9,4 21,9
1Q17 35,1 22,3 32,8 9,3 21,8
2Q17 35,5 20,9 32,9 11,3 23,5
3Q17 33,1 20,3 30,9 13,0 23,5
4Q17 32,5 19,4 30,3 12,6 23,0
1Q18 31,1 19,1 29,2 11,9 21,9
2Q18 30,5 18,4 28,7 12,3 21,7
3Q18 30,5 17,8 28,7 12,6 21,7
4Q2018 29,60 17,0 27,8 12,2 21,0
  Usługi konwergentne Dostępy stacjonarne wąskopasmowe (PSTN) Dostępy stacjonarne szerokopasmowe Hurtowe usługi komórkowe
1Q16 123,5 bd bd 5,3
2Q16 121,6 bd bd 5,3
3Q16 119,8 bd bd 5,3
4Q16 116,5 bd bd 5,9
1Q17 112,5 37,5 58,0 6,0
2Q17 105,0 36,9 57,3 6,7
3Q17 102,8 37,1 58,8 7,3
4Q17 103,1 37,1 56,6 7,7
1Q18 100,8 36,9 56,6 7,2
2Q18 102,4 36,9 56,8 7,6
3Q18 103,0 36,9 56,6 7,6
4Q18 101,9 36,7 56,3 7,6

AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia liczba minut wykorzystywana przez użytkownika)

  Prepaid Postpaid Zagregowane
1Q12 92,3 236,5 160,8
2Q12 95,8 239,6 163,7
3Q12 91,3 243,4 162,6
4Q12 90,6 251,7 165,6
1Q13 90,2 253,1 165,7
2Q13 94,5 264,6 173,7
3Q13 91,3 266,8 173,2
4Q13 90,8 273,7 176,3
1Q14 90,5 279,7 186,3
2Q14 93,5 294,7 190,1
3Q14 96,3 299,1 194,2
4Q14 97,4 305,6 198,7
1Q15 100 335,6 210,9
2Q15 106 345,0 220,1
3Q15 107,8 341,3 221,1
4Q15 107,5 342,5 223,9
1Q16 105,3 345,0 225,3
2Q16 104,4 359,3 231,8
3Q16 104,7 351,1 230,4
4Q16 113,7 354,5 244,7
1Q17 121,7 342,5 248,0
2Q17 133,2 341,0 259,8
3Q17 151,9 335,7 269,5
4Q17 156,5 346,4 278,7
1Q18 162,0 353,9 285,8
2Q18 166,3 349,7 284,7
3Q18 164,1 344,6 279,9
4Q18 114,8 194,3 239,3

  CHURN (wskaźnik odejść)

  prepaid postpaid
1Q12 16,7% 3,9%
2Q12 16,8% 3,4%
3Q12 17,2% 3,5%
4Q12 15,0% 3,4%
1Q13 15,5% 3,7%
2Q13 15,1% 3,6%
3Q13 14,6% 3,3%
4Q13 14,8% 3,4%
1Q14 14,9% 3,4%
2Q14 14,9% 3,3%
3Q14 16,4% 3,4%
4Q14 16,8% 3,5%
1Q15 16,7% 3,7%
2Q15 16,1% 3,2%
3Q15 17,0% 3,0%
4Q15 16,9% 3,0%
1Q16 15,7% 3,0%
2Q16 15,2% 2,8%
3Q16 16,8% 2,7%
4Q16 18,1% 2,8%
1Q17 21,3% 3,1%
2Q17 25,0% 2,8%
3Q17 17,5% 2,9%
4Q17 10,9% 3,2%
1Q18 14,6% 3,1%
2Q18 11,3% 2,7%
3Q18 10,4% 2,8%
4Q18 8,9% 2,8%

Źródło tekstu: Orange; wł

Komentarze
Zaloguj się