UKE: 11 mln złotych kary dla Orange Polska

Orange Polska od ponad trzech lat nie dostosował się do wymogów UKE dotyczących przenoszenia numerów stacjonarnych za pomocą platformy PLI CBD.

Arkadiusz Dziermański (orson_dzi)
14
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
UKE: 11 mln złotych kary dla Orange Polska

21 grudnia 2015 roku Urząd Komunikacji Elektronicznej zmienił Ofertę określającą ramowe warunki dostępu telekomunikacyjnego (SOR) i nałożył na Orange Polska obowiązki w zakresie wysyłki komunikatów do systemu PLI CBD. Operator miał zacząć korzystać z systemu UKE od 23 grudnia 2015 roku. Orange do dzisiaj nie zastosował się do obowiązujących przepisów. Operator cały czas nie zapewnia możliwości wysyłki komunikatów (E07 E09, E10 i E11) podczas przeprowadzania procesów przenoszenia numerów. W związku z tym dla zapewnienia ciągłości tych procesów system PLI CBD zmuszony był przyjmować jako prawdziwe dane dotyczące przenoszenia numerów i generować komunikaty, które zgodnie z decyzją powinny być przesyłane przez Orange Polska, po uprzedniej weryfikacji danych.

Dalsza część tekstu pod wideo

Takie działanie może doprowadzić do przeciążenia systemu i stwarza zagrożenia całkowitego zatrzymania jego pracy, w tym np. uniemożliwi zlokalizowanie abonenta wzywającego pomocy. Dodatkowo pojawiały się też przypadki, w których pojawiło się ryzyko braku realizacji procesu przeniesienia numerów dla takich podmiotów jak prokuratury, ministerstwa czy urzędy wojewódzkie.

UKE wziął pod uwagę fakt, że Orange był już w przeszłości karany za te przewinienie, a postępowanie ma charakter uporczywy i stwarza realne zagrożenie dla funkcjonowania systemu.

Kara w wysokości 11 mln złotych nie jest prawomocna. Orange może się od niej odwołać do sądu, co zapewne zrobi.