[AKTUALIZACJA] Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat za 3Q2019 - usługi łączone (multiplay) cieszą się coraz większym zainteresowaniem
Na koniec III kwartału 2019 roku klienci Grupy Cyfrowy Polsat korzystali z 17,267 mln usług (RGU), z czego 12,090 mln stanowiły oferty telefonii komórkowej i Internetu.
![[AKTUALIZACJA] Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat za 3Q2019 - usługi łączone (multiplay) cieszą się coraz większym zainteresowaniem](https://telepolis.pl//images/miniatury/cyfrowy-polsat-anteny-1m.jpg)
Trzeci kwartał 2019 roku przyniósł Grupie Cyfrowy Polsat wzrost w ujęciu rocznym w jednym z trzech głównych segmentów ofert abonamentowych - dwa zaliczyły niewielki spadek:
- telewizja - spadek o 0,1%, do 5 033 398,
- telefonia komórkowa - wzrost o 7,5%, do 7 752 113,
- Internet - spadek o 0,4%, do 1 802 358.
W ciągu 12 miesięcy liczba klientów kontraktowych spadła o 1,2%, do 5 644 291. O 12,7% wzrosła za to liczba klientów ofert multiplay - do 1,947 mln. Statystyczny klient abonamentowy miał na koniec III kwartału 2019 roku 2,58 usługi (2,46 rok wcześniej). Usługi abonamentowe Grupy stanowiły na koniec września 84,5% wszystkich usług (83,4% na koniec września 2018 roku). Wskaźnik ARPU przez rok wzrósł z 84,0 zł do 84,8 zł.



Liczba usług przedpłaconych systematycznie spada. Na koniec września tego roku wyniosła 2 678 890, o 4,1% mniej niż przed rokiem. Po raz kolejny wzrosty zanotowano tylko w przypadku płatnej telewizji:
- telewizja - wzrost o 56,6%, do 142 886,
- telefonia komórkowa - spadek o 4,2%, do 2 443 295,
- Internet - spadek o 39,2%, do 92 709.
ARPU w ofertach prepaid utrzymało się na poziomie 20,8 zł (tyle samo, co w 3Q2018).
Zobacz: Plus na kartę i mix: Pakiet Extra 6 GB do zdobycia z mobilną aplikacją Plus Online
Zobacz: Plus - trzy miesiące z Tidalem, HBO i Ligą Mistrzów za darmo
Zobacz: LG G8X ThinQ - 10 powodów, by zainteresować się telefonem z dwoma ekranami
- To kolejny kwartał bardzo dobrych rezultatów zarówno w warstwie wyników sprzedażowych, jak i finansowych. Już po raz trzeci z rzędu liczba świadczonych przez nas usług kontraktowych wzrosła o ponad pół miliona – świadczymy ich już blisko 14,6 mln, a niemal 2 miliony klientów korzysta z oferty usług łączonych. Tak skuteczna realizacja strategii multiplay, czyli do sprzedaży kolejnych usług naszym klientom, przełożyła się na nieco szybszy niż ostatnim razem wzrost średniego przychodu od klienta – o 1% do 84,8 zł – oraz kolejny raz rekordowo niski wskaźnik rezygnacji klientów – wynoszący zaledwie 6,8% w skali roku.
- powiedział Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.
- Konsekwentnie wprowadzamy w życie ogłoszoną niedawno ideę strategiczną „Telewizja – Dla każdego. Wszędzie. Internet – Dla każdego. Wszędzie. Telefon – Dla każdego. Wszędzie”. Krótko po uruchomieniu telewizji kablowej w technologii IPTV zaprezentowaliśmy kolejną nowość – telewizję internetową OTT z dekoderem EVOBOX Stream. Usługa ta, umożliwiająca odbiór kanałów telewizyjnych przez Internet od dowolnego dostawcy i zapewniająca elastyczny wybór pakietów bezpośrednio z poziomu dekodera oraz brak długoterminowych zobowiązań programowych, osiąga bardzo obiecujące wyniki sprzedażowe.
Naszą ofertę sportową premium rozszerzyliśmy o stacje Canal+ Sport 3 i 4, zapewniając kibicom piłkarskim – obok Ligi Mistrzów i Ligi Europy UEFA oraz najlepszych europejskich lig z anten Eleven Sports – także rozgrywki PKO BP Ekstraklasy. W IPLI rosnącym zainteresowaniem cieszy się nowy pakiet IPLA PREMIUM, w którym widzowie znajdą ulubione seriale wcześniej niż w TV, tysiące polskich i zagranicznych filmów, w tym kinowe hity, a do tego setki bajek, rozrywkę, informacje, publicystykę i treści popularnonaukowe. Kolejnym podjętym przez nas krokiem w rozwoju w obszarze rozrywki cyfrowej jest zawarcie z Discovery oraz TVN umowy joint venture dotyczącej uruchomienia wspólnej platformy streamingowej OTT. Cieszymy się, że współtworzymy projekt, który może stać się realną alternatywą dla międzynarodowych serwisów. Mamy ambicje, aby platforma oferowała najlepsze i najwyższej jakości rozwiązania technologiczne. Szczególnie ważne jest to, że ten pełen wyzwań projekt może powstać właśnie w Polsce. Dzięki temu polski kontent będzie mógł trafić również do międzynarodowego widza
- dodał Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.
Grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła w III kwartale tego roku przychód w wysokości 2,892 mld zł (MSSF 16). Przy wyłączonym MSSF 16 to 2,882 mld zł, o 5,4% więcej niż rok wcześniej. Wskaźnik EBITDA wyniósł 1,021 mld zł, natomiast marża EBITDA - 35,3%. Zysk netto wyniósł 236,5 mln zł.
- Pokazujemy bardzo silne, zgodne z oczekiwaniami analityków wyniki finansowe za III kwartał. Przychody Grupy wyniosły 2,9 mld zł, EBITDA przekroczyła 1 mld zł, a zysk netto sięgnął blisko 240 mln zł. W wynikach segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym odzwierciedlone są: pozytywny wpływ wysokiej sprzedaży smartfonów, stabilizacja wyniku EBITDA Netii oraz inwestycje w treści sportowe premium, w tym zakup praw do kanałów emitujących rozgrywki PKO BP Ekstraklasy. Działalność segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej charakteryzowała zrównoważona polityka programowa oraz adekwatna do możliwości generowania przychodów polityka inwestycyjna, z utrzymującym się pozytywnym wpływem rozszerzenia oferty hurtowej Telewizji Polsat o nowe stacje, m.in. sportowe.
Rosnące przychody oraz zdrowa kondycja i struktura finansowa naszej Grupy pozwalają nam łączyć sprawne oddłużanie Grupy z wypłatą dywidendy i inwestycjami. Spłacamy kredyty zgodnie z harmonogramem, w październiku wypłaciliśmy drugą transzę dywidendy w wysokości 307 mln zł i jednocześnie realizujemy inwestycje, zarówno te o charakterze CAPEX, jak i w treści telewizyjne, w dużej części sportowe premium, np. kanały z PKO BP Ekstraklasą, Ligę Mistrzów UEFA, stacje Eleven Sports czy siatkówkę. Na wysokim poziomie są wolne przepływy pieniężne, które, zgodnie z naszymi zapowiedziami, pozostają pod wpływem wysokich zakupów smartfonów dla naszych klientów. Z uwagi na utrzymujący się silny popyt, zadbamy, by nasza oferta urządzeń także w okresie przedświątecznym była bardzo atrakcyjna, co może wiązać się z zaangażowaniem dodatkowych środków finansowych.
- podsumowała Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o.
Bardziej szczegółowe podsumowanie ubiegłego kwartału w Grupie Cyfrowy Polsat znajduje się w tej prezentacji. A oto tabelki z historycznymi danymi:
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Internet (abonament) |
Internet (prepaid) |
Łącznie |
1Q2015 | 6,553 mln | 3,776 mln | 1,439 mln | 0,193 mln | 11,957 mln |
2Q2015 | 6,532 mln | 3,972 mln | 1,483 mln | 0,193 mln | 11,933 mln |
3Q2015 | 6,505 mln | 3,685 mln | 1,517 mln | 0,231 mln | 11,939 mln |
4Q2015 | 6,517 mln | 3,592 mln | 1,595 mln | 0,231 mln | 11,934 mln |
1Q2016 | 6,536 mln | 3,496 mln | 1,647 mln | 0,256 mln | 11,936 mln |
2Q2016 | 6,536 mln | 3,473 mln | 1,667 mln | 0,284 mln | 11,971 mln |
3Q2016 | 6,617 mln | 3,223 mln | 1,722 mln | 0,260 mln | 11,822 mln |
4Q2016 | 6,730 mln | 2,972 mln | 1,757 mln | 0,219 mln | 11,679 mln |
1Q2017 | 6,785 mln | 2,646 mln | 1,766 mln | 0,184 mln | 11,382 mln |
2Q2017 | 6,811 mln | 2,617 mln | 1,773 mln | 0,181 mln | 11,381 mln |
3Q2017 | 6,865 mln | 2,624 mln | 1,783 mln | 0,193 mln | 11,464 mln |
4Q2017 | 6,932 mln | 2,579 mln | 1,809 mln | 0,178 mln | 11,498 mln |
1Q2018 | 6,998 mln | 2,539 mln | 1,814 mln | 0,169 mln | 11,520 mln |
2Q2018 | 7,098 mln | 2,546 mln | 1,804 mln | 0,163 mln | 11,611 mln |
3Q2018 | 7,209 mln | 2,550 mln | 1,810 mln | 0,152 mln | 11,723 mln |
4Q2018 | 7,345 mln | 2,424 mln | 1,815 mln | 0,127 mln | 11,712 mln |
1Q2019 | 7,452 mln | 2,388 mln | 1,801 mln | 0,111 mln | 11,752 mln |
2Q2019 | 7,598 mln | 2,418 mln | 1,795 mln | 0,102 mln | 11,913 mln |
3Q2019 | 7,752 mln | 2,443 mln | 1,802 mln | 0,093 mln | 12,090 mln |
Przychód | Zysk netto | EBIDTA | Marża EBIDTA | |
1Q2015 | 2,329 mld zł | 170,9 mln zł | 896,6 mln zł | 38,5% |
2Q2015 | 2,469 mld zł | 305 mln zł | 977 mln zł | 39,6% |
3Q2015 | 2,415 mld zł | 502,5 mln zł | 930 mln zł | 38,5% |
4Q2015 | 2,610 mld zł | 186 mln zł | 891 mln zł | 33,8% |
1Q2016 | 2,364 mld zł | 179 mln zł | 846 mln zł | 35,8% |
2Q2016 | 2,443 mld zł | 231 mln zł | 935 mln zł | 38,3% |
3Q2016 | 2,110 mld zł | 270 mln zł | 957 mln zł | 40,1% |
4Q2016 | 2,535 mld zł | 342 mln zł | 902 mln zł | 35,6% |
1Q2017 | 2,389 mld zł | 271 mln zł | 929 mln zł | 38,9% |
2Q2017 | 2,470 mld zł | 282 mln zł | 964 mln zł | 39,0% |
3Q2017 | 2,391 mld zł | 235 mln zł | 851 mln zł | 35,6% |
4Q2017 | 2,579 mld zł | 157 mln zł | 873 mln zł | 33,9% |
1Q2018 | 2,346 mld zł | 292 mln zł | 890 mln zł | 37,9% |
2Q2018 | 2,603 mld zł | 231 mln zł | 946 mln zł | 36,1% |
3Q2018 | 2,735 mld zł | 227 mln zł | 920 mln zł | 33,6% |
4Q2018 | 3,002 mld zł | 66,1 mln zł | 941 mln zł | 31,4% |
1Q2019* | 2,792 mld zł | 300 mln zł | 1,038 mld zł | 38,2% |
2Q2019* | 2,923 mld zł | 269 mln zł | 1,076 mld zł | 36,8% |
3Q2019* | 2,892 mld zł | 236,5 mln zł | 1,021 mld zł | 35,3% |
*) Dane według nowego standardu MSSF 16
Przychód na klienta | Abonament | Prepaid |
1Q2015 | 85,8 zł | 17,3 zł |
2Q2015 | 87,0 zł | 18,3 zł |
3Q2015 | 88,1 zł | 19,0 zł |
4Q2015 | 88,3 zł | 18,5 zł |
1Q2016 | 87,0 zł | 17,7 zł |
2Q2016 | 88,4 zł | 18,9 zł |
3Q2016 | 88,6 zł | 18,7 zł |
4Q2016 | 90,7 zł | 19,2 zł |
1Q2017 | 89,1 zł | 18,7 zł |
2Q2017 | 89,6 zł | 20,5 zł |
3Q2017 | 88,4 zł | 20,2 zł |
4Q2017 | 89 zł | 20,1 zł |
1Q2018 | 81,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2018 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,4 zł |
3Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,8 zł |
4Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,3 zł |
1Q2019 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2019 | 83,4 zł | 20,8 zł |
3Q2019 | 84,8 zł | 20,8 zł |
Zobacz: Wyniki Orange Polska za 3. kwartał: wyższe przychody i EBITDAaL. Przybywa klientów światłowodu i telefonii mobilnej
Zobacz: Wyniki T-Mobile za 3Q2019 - wzrost bazy klientów oraz utrzymanie niskiego poziomu odejść klientów kontraktowych
Zobacz: Wyniki Netii po 3Q2019 - ciąg dalszy poprawy rentowności spółki
AKTUALIZACJA:
Podczas konferencji, na której miała miejsce prezentacja wyników finansowych Cyfrowego Polsatu za trzeci kwartał, przedstawiciele Grupy podali dodatkowe informacje dotyczące Polkomtela. Wynika z nich, że przychody w omawianym okresie wyniosły 1,749 mld zł, a EBITDA - ok. 574 mln zł. Liczba kart SIM pre-paid w Polkomtelu wynosi 2,9 mln.
W trakcie spotkania prasowego padło pytanie o dalsze wdrożenie VoLTE i Wi-Fi Calling - usługi te testowane były przez Pokomtel, ale klienci nie wyrazili nimi większego zainteresowania. Usługi te będą wdrożone, kiedy użytkownicy sieci zgłoszą na nie zapotrzebowanie.
Kiedy Polkomtel dokona spodziewanych podwyżek na usługi? Według wcześniejszych zapowiedzi miało to nastąpić jeszcze w tym roku, przy czym zmiany w cennikach usług uzależniane były od zakończenia prac nad platformą rozliczeniową.
Wygląda na to, że od sierpnia, gdy prezentowane były wyniki za Q2, niewiele się zmieniło. Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu, przyznał, że jest to bardzo złożony proces informatyczny na dużą skalę. Obecna platforma ma już 20 lat i w tym czasie była kilkukrotnie usprawniania, jednak z czasem nawarstwiały się problemy, których wyeliminowanie zajmuje dużo czasu. Ponieważ nowy system będzie obejmował całą Grupę Polsat, jego wdrożenie musi być poprzedzone dogłębnymi testami, by mieć pewność, że wszystko działa w 100%.
Podczas dzisiejszej konferencji przedstawiciele spółki zapowiedzieli, że jeszcze tym roku można się spodziewać nowej oferty Polkomtela. Najprawdopodobniej będzie się to wiązało z podwyżką cen, niezależnie od ukończenia prac na platformą billingową.
W przeciwieństwie do T-Mobile, w Grupie Cyfrowy Polsat nie są planowane zmiany w polityce kadrowej, nie należy więc spodziewać się zwolnień pracowników.