DAJ CYNK

[Aktualizacja] Ważne zmiany w Prawie Telekomunikacyjnym

04.01.2018

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 11742

Ważne 12

0

Zawieranie umów elektronicznie, ograniczenia w usługach Premium, SMS-y z informacjami o alarmach pogodowych - to główne zmiany w Prawie Telekomunikacyjnym.



Zawieranie umów elektronicznie, ograniczenia w usługach Premium, SMS-y z informacjami o alarmach pogodowych - to główne zmiany w Prawie Telekomunikacyjnym.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie Prawa Telekomunikacyjnego. Znowelizowana ustawa ma wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w terminach późniejszych.

W myśl nowego Prawa możliwe będzie zawieranie umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie tylko pisemnie, ale również zdalnie - SMS-em, telefonicznie lub z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Kolejną zmianą jest wprowadzenie systemu powiadamiania obywateli o zagrożeniach. Na wszystkie numery znajdujące się w obszarze zagrożonym (np. powodzią lub huraganem) zostaną wysłane SMS-y z ostrzeżeniem. Informacja ma pochodzić od dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.

Zmianie ulegną również regulacje dotyczące usług Premium. Zakazane zostanie oferowanie usług o podwyższonej opłacie, które nie będą wpisane do rejestru UKE. Dostawcy otrzymają szereg obowiązków informacyjnych (nie wiemy jeszcze jakich) oraz mają pojawić się narzędzia do skutecznego blokowania tego typu usług. Ma również wzrosnąć ochrona użytkowników w tym zakresie.

Dodatkowo zlikwidowane zostaną polubowne sądy konsumencie przy prezesie UKE.

Aktualizacja

Ministerstwo Cyfryzacji rozwiewa wątpliwości w sprawie zmian dotyczących usług Premium. Najważniejsze z nich to:

  • do dotychczasowych progów kwotowych wydatków na usługi Premium - 35, 100 i 200 zł zostanie dodany próg 0 zł (całkowita blokada usług Premium),
  • jeśli abonent nie określi maksymalnego progu na wydatki, to domyślnie zostanie on ustawiony na 35 zł, w przypadku jego przekroczenia, usług Premium zostaną automatycznie zablokowane do końca bieżącego okresu rozliczeniowego,
  • abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie usług o podwyższonej płatności (tu nie wiadomo jeszcze jak dokładnie ma to wyglądać, teoretycznie teraz też taka akceptacja jest wymagana),
  • informacje o dostawcy usług mają być widoczne na rachunku telefonicznym, tak aby abonent wiedział gdzie może skierować reklamacje, a jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienie obowiązków, abonent nie będzie mógł zostać obciążony opłatami.

W rejestrze usług o podwyższonej opłacie prowadzonym przez UKE mają być dostępne dane kontaktowe do usługodawcy. Jeśli nie będą one prawdziwe, zostaną przewidziane kary. Dodatkowo dostawcy będą mieli obowiązek stałej aktualizacji danych kontaktowych oraz świadczonych usług. Każda płatna usługa będzie musiała być zgłoszona nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem jej świadczenia. W przypadku braku usługi w rejestrze, operatorzy będą musieli ją zablokować.

UKE otrzyma możliwość nakazania operatorom zablokowanie dostępu do pobierania opłat za usługi Premium, nakazania zaprzestania świadczenia usług dostawcom treści Premium oraz usunięcia informacji promocyjnych i reklam, a także nakładania na operatorów kar na brak blokowania usług Premium nie wprowadzonych do rejestru.

Źródło tekstu: premier.gov.pl; mc.gov.pl

Komentarze
Zaloguj się
36. ~INTseed
0

2018-01-05 13:04:50

Strona od orange do wyłanczania sms:Niektóre po kilka razy wyłanczałem a i tak coś od nich przychodzi.

Odpowiedz

35. toms
1

2018-01-05 11:02:22

33- frasag ileż razy można odrzucać połączenia i to w najmniej odpowiednim momencie? Moja żona podobnie jak wlo, wdawała się w dyskusję z takimi i traciła przez to swój cenny czas. Ja początkowo stosowałem Twoją metodę, ale wraz z rozwojem techniki, odkryłem w Google Play znakomitą aplikację " Odebrać Telefon " ( taką zieloną ośmiorniczkę trzymającą zieloną i czerwoną słuchawkę). Do bazy spamerskich numerów tworzonej przez innych użytkowników, można dodawać swoją własną listę niechcianych połączeń. Co więcej, ową listę można upubliczniać i w ten sposób stale rozszerzać bazę danych. Jedyny warunek - posiadanie telefonu z Androidem i dostępem do sieci. Wówczas w znakomitej większości sytuacji "czerwona słuchawka" staję się zbędna. A co do kultury... czy jest nią wydzwanianie do przypadkowych ludzi, nękanie ich bzdurami i zajmowanie cennego PRYWATNEGO czasu. Nie mam litości dla takich spamerów. Gonię, ile wlezie!

Odpowiedz

34. wlo
0

2018-01-05 09:47:27

frasag - ja nie odkładam słuchawki nigdy. Kulturalnym człowiekiem jestem (a przynajmniej się staram być ;-)).W zależności od sytuacji czasem pozwlam się im rozwinąć. Czasem jak mówią, ze wygrałem nagrodę, proszę o jej dostarczenie... Mam wiele metod. W tym całkiem oczywiste, jak np. związane ze zdrowiem - pytam czy restauracja, gdzie mnie zapraszają w przychodnię zdrowia się przekształciła? Bo ja leczyć się chodzę do lekarza, przyjmującego w przychodni lekarskiej czy w indywidualnym gabinecie. No i prezentów z takich wizyt, oprócz recepty, nie dostaję Zatyka ich w większości przypadków.Na nachalność nic nie poradzisz. Taka praca. Trudno ludziom wytykać, że zajmują się czym się zajmują. Może nie mają innych możłiwości? Inna rzecz to bandyci sprzedający 5 razy drożej rózne towary posługując się oszukańczymi metodami sprzedży... Tacy powinni siedzieć.

Odpowiedz

33. ~frasag
0

2018-01-05 09:33:13

@wlo: no właśnie- popieram Twoją metodę- szkoda na nich słów. Tylko czerwona słuchawka. Jak raz czy dwa ich zignoruję to więcej nie zadzwonią. Nie wiem dlaczego wcześniej dostałem tu 2 minusy- pewnie to od spamerów.

Odpowiedz

32. wlo
0

2018-01-05 09:27:07

goldenmen - wczoraj rozmawiałem z klientem. Zadzwoniła jakaś panienka - z tych co jakieś prześwietlenia podczerwienią, zapewniające lepszą diagnozę niż rentgen, oferują na spotkaniach w knajpach - na prepaid (którego nota bene nigdzie nigdy nie podawałem, który jest "zablokowany" w OSA jak i w bazie operatora). Zanim się rozwinęła powiedziałem jej, żeby poczekała bo mam inną rozmowę. Nawet nie zdążyłem skończyć jak przerwała rozmowę ;-)

Odpowiedz

31. wlo
0

2018-01-05 09:22:40

toms - zgody zablokowałeś operatorwi. On nie smauje, nie przekazuje... Te firmy mają Twój numer z innych źródeł ;-) Ale kiedyś losowo wysłali, dostali potwierdzenie i mają jako "czynny" numer.Co do usług, o których mówisz... Kiedyś pytałem ludzi - po cholerę włączają te muzyczki (hymn Polski raz słyszałem u jakiegoś głupka)? Czy są nieświadomi, ze za to płacą.? Że może nie zwrócili uwagi, ze operator dął im to na próbę i potem ddochodzi opłata a nie są tego świadomi? Uwierz! Wszyscy wiedzieli i wszyscy świadomie to utrzymywali ;-) Ja już nie pytam, chociaż zarówno poczta głowsowa jak i te muzczki tak mnie wpieniają jak mało co ;-)

Odpowiedz

30. Majki
1

2018-01-05 07:57:22

A kiedy będzie można rozwiązać umowę sms/''em?

Odpowiedz

29. toms
0

2018-01-05 07:12:23

Ciekawe, czy Mobiltek przestanie mi wreszcie spamować na plusowych numerach, pomimo wyłączonych wszystkich zgód w e-boku. Tak, jak przedmówcy podzielam opinię, że domyślnie próg usług premium powinien być ustawiony na 0 ( ZERO ) złotych. A kwiatki typu "prenumeraty", czy "granie na czekanie" - raz na zawsze odejść do lamusa.

Odpowiedz

28. goldenmen
0

2018-01-04 23:55:55

@24 jest sposób na nich jak dzwonią to odbierz i poiwedz ze nie masz kasy zeby kupić a oni ze to na kredyt w banku załatwiaja to powiedz ze jestes bankrutem i zaden bank nie da ci kredytu i juz masz ich z głowy.Albo jak zaprosza na prezentacje to zrób im cyrk tam zniechecajac klientów innych zeby cos kupili i on nie zarobia to juz na pewno dadza ci spokój bo nie beda chcieli ciebie widziec na prezentacji bo im klientów odstraszasz

Odpowiedz

27. wlo
0

2018-01-04 23:51:28

Miejmy nadziejże, że te blokady nie spowodują niemożności korzystania z numerów premium - darmowych - które są często wykorzystywane przez operatoródo obsługi wielu usług czy promocji ;-)

Odpowiedz

26. Andrzej24
0

2018-01-04 23:08:43

22@ przepraszam bo faktycznie nie doprecyzowałem. mi chodzi tylko o spam sms a jak dzwonią to faktycznie z tym jest większy problem a może idź na policję zrób zgłoszenie o nękanie podaj te numery i zobaczysz co ci powiedzą na policji. Czy jest szans aby się tym zajęli

Odpowiedz

25. ~monides
0

2018-01-04 23:06:47

@24: rozwiązanie drastyczne ale może się okazać skuteczne: zgłoszenie na policję. Paragrafy się na to znajdą a wtedy to na policji będzie ciążyć odnalezienie dzwoniącego.

Odpowiedz

24. TomecekGD
0

2018-01-04 22:52:11

@22 podpisuję się pod tym. Zgód marketingowych nigdzie nie wyrażałem, pilnuję tego. Numer mam w Orange i właśnie po przeniesieniu numeru do Orange zaczęli do mnie dzwonić z natury relaxu. Sprzedawca nie chce podać danych firmy, a w Internecie ich nie ma. Blokuję ich numer w telefonie, ale za jakiś czas dzwonią z innego i tak cały czas :(

Odpowiedz

23. ~świnkitrzy
0

2018-01-04 22:19:03

Fajna grafika....ale co UKE ma wspólnego z pisaniem ustaw? Chyba tyle, co tata dealera z drogimi samochodami, czyli nic.

Odpowiedz

22. ~
2

2018-01-04 22:00:24

@20. Andrzej24: Po prostu teoretyzujesz!Żadnych ich danych w internecie nie znajdziesz, bo oni nigdzie tych numerów nie publikują, te numery telefonów oraz nazwy swoich firm ciągle zmieniają, a swoje dane teleadresowe ukrywają!Gdy dzwoniącego do mnie telemarketera proszę o podanie danych firmy w imieniu której dzwoni, to albo odmawia udzielenia tej informacji, albo się rozłącza.Kiedyś nawet do GIODO napisałem skargę na tę firmę, podając numery telefonów z których dzwoniono oraz daty i godziny połączeń, a także terminy i miejsca prezentacji na które mnie zapraszano.GIODO nakazał uiścić opłatę za złożenie skargi i na tym się skończyło chociaż już dochodzi rok od momentu mojego zgłoszenia, a ta firma marketingowa jak dzwoniła, tak dalej dzwoni!

Odpowiedz