Wyniki Play po 2Q2020 i 1H2020: wzrosty i spadki, finalnie na plusie, ale klientów mniej

W kolejnym podsumowaniu działalności – tym razem nie tylko za ostatni kwartał, ale i za minione półrocze – Play pochwalił się dobrymi osiągnięciami. Przychody operacyjne w 1H2020 wzrosły o 1,6% r/r do 3,5 mld zł, a skorygowana EBITDA w pierwszym półroczu wyniosła 1 237 mln zł (+1,4% r/r). Pandemia nie odcisnęła się znacząco na działalności operatora, ale na wyniki Play negatywnie wpłynął spadek sprzedaży towarów o 14,4%. Musi się także zmierzyć ze spadającą liczbą klientów.

Mieszko Zagańczyk (Mieszko)
10
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Wyniki Play po 2Q2020 i 1H2020: wzrosty i spadki, finalnie na plusie, ale klientów mniej

Play ogłosił dzisiaj wyniki za drugi kwartał i pierwsze półrocze 2020 r. Operator chwali się dużą bazą klientów, wysokimi przychodami i rentownością, a także niewielkim negatywnym skutkom pandemii COVID-19. Jean Marc Harion, Prezes P4, skomentował najnowsze wyniki swojej firmy:

Dalsza część tekstu pod wideo

Po okresie, w którym nasza uwaga skupiała się na zabezpieczeniu ciągłości działania i zapewnieniu wsparcia klientom w związku z pandemią COVID-19, w drugiej połowie drugiego kwartału stopniowo powróciliśmy do normalnego działania. 4 maja ponownie otworzyliśmy nasze punkty sprzedaży w centrach handlowych, a obecnie w naszej siedzibie pracuje blisko jedna trzecia pracowników.

Wraz z zawieszeniem, a następnie odwołaniem aukcji częstotliwości 5G w paśmie C, która najprawdopodobniej nie zostanie wznowiona w tym roku, ponownie koncentrujemy nasze inwestycje na szybszej budowie stacji bazowych oraz na zwiększeniu przepustowości naszej sieci, w tym na zwiększeniu zasięgu technologii 5G z wykorzystaniem już posiadanych przez nas częstotliwości.

Ponadto, z powodzeniem uruchomiliśmy nowe plany mobilnego i domowego Internetu oferujące dostęp do 5G. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na proste rozwiązania komunikacyjne uruchomiliśmy pierwszą w Polsce własną usługę czatu RCS. Kontynuujemy również rozbudowę naszej oferty telewizyjnej o kanały informacyjne TVN dodane do naszych pakietów telewizyjnych, natomiast podpisanie umowy z Canal+ wkrótce wzbogaci ofertę PLAY NOW TV BOX o dostęp online do liniowych kanałów TV i bibliotek VOD Canal+.
Nasze wyniki za pierwszą połowę roku świadczą o odporności naszego modelu biznesowego na sytuację związaną z pandemią. 

Najważniejsze dane operacyjne

Play odnotował na koniec czerwca 2020 r. liczbę 15 mln raportowanych klientów i 12,45 mln aktywnych klientów (odpowiednio -0,1% i -0,5% r/r). Na koniec 1H udział klientów kontraktowych wzrósł do 66,5% (+0,2pp r/r), podczas gdy wskaźnik rezygnacji poprawił się w II kw. do poziomu 0,66%, osiągając w pierwszej połowie roku poziom 0,70%;

Średnie ARPU wzrosło w II kw. do poziomu 34,7 zł (+3,8% r/r) oraz do 34,3 zł (+4,1% r/r) w pierwszej połowie 2020 r., przy utrzymaniu udziału pakietowych kart SIM na poziomie 40%;

Wyniki Play po 2Q2020 i 1H2020: wzrosty i spadki, finalnie na plusie, ale klientów mniej

Operator miał na koniec II kw. 2020 r. 59,2 tys. klientów usługi PLAY NOW TV BOX, co stanowi ponad trzykrotny wzrost w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Pochwalił się też liczbą 0,5 tys. klientów stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu pozyskanych od momentu wprowadzenia produktu na rynek pod koniec marca 2020 r.

Rozbudowa sieci zgodnie z założonym celem

Na koniec czerwca w fioletowej sieci działało 8225 stacji bazowych (+11,4% r/r), w pierwszej połowie roku uruchomiono 357 nowych stacji bazowych (260 w II kw.). Zasięg 4G LTE osiągnął 99,0% populacji kraju (+0,9pp r/r) natomiast na koniec czerwca 42% stacji bazowych zostało uaktualnionych do standardu 5G Ready, zapewniając zasięg dla 54,7% populacji kraju. 5G Legacy jest dostępne w 58 miastach obejmujących 12,9% populacji.

Wyniki Play po 2Q2020 i 1H2020: wzrosty i spadki, finalnie na plusie, ale klientów mniej

Play rozbudował też światłowodową sieci dosyłową – podłączono do niej 145 nowych stacji bazowych w pierwszej połowie 2020 r.

Najważniejsze dane finansowe

W samym II kw. przychody operacyjne nieco spadły i osiągnęły 1 755 mln zł (-0,2% r/r). Na tę wartość składa się wzrost przychodów z użytkowania o 1,9% i wzrost przychodów z połączeń międzyoperatorskich o 11,9%, które z nadwyżką skompensowały spadek sprzedaży towarów o 14,4%. W rezultacie w pierwszych sześciu miesiącach roku przychody wyniosły 3 499 mln zł (+1,6% r/r).

Skorygowana EBITDA osiągnęła w II kw. 630 mln zł (-2,2% r/r) dzięki poprawie marży na usługach o 36 mln zł r/r, zneutralizowanej niższą o 24 mln zł r/r marżą na sprzedaży towarów oraz wyższymi o 26 mln zł r/r kosztami ogólnymi, administracyjnymi i pozostałymi. Po sześciu miesiącach 2020 r. skorygowana EBITDA wyniosła 1 237 mln zł (+1,4% r/r).

Zysk netto w II kw. spadł do 238 mln zł (-6,4% r/r) oraz do 445 mln zł w pierwszej połowie roku (-4,7% r/r), odzwierciedlając przede wszystkim wyższą amortyzację.

Gotówkowe nakłady inwestycyjne w II kw. wyniosły 145 mln zł (-26,3% r/r) oraz 302 mln zł w pierwszej połowie roku (-30,6% r/r), przy czym spadek rok do roku związany był z opóźnieniem, a następnie odwołaniem aukcji częstotliwości 5G w paśmie C, co spowodowało przesunięcie inwestycji 5G w tym paśmie.

Wyniki Play po 2Q2020 i 1H2020: wzrosty i spadki, finalnie na plusie, ale klientów mniej

Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego (FCFE, z uwzględnieniem płatności leasingowych) wyniosły w II kw. 181 mln zł (+6,6% r/r), a w pierwszych sześciu miesiącach roku 522 mln zł (+48,9% r/r). W obu przypadkach wzrost odzwierciedla głównie niższe gotówkowe nakłady inwestycyjne i pozytywny wpływ zmian w kapitale obrotowym, częściowo skompensowany przez wyższe podatki.

Na koniec czerwca dług netto do skorygowanej EBITDA osiągnął 2,67x, wobec 2,72x na koniec 2019 roku, dzięki solidnemu generowaniu gotówki, ciągłej spłacie pożyczki uprzywilejowanej i wzrostowi skorygowanej EBITDA. Kwartalny wzrost z 2,56x na koniec marca to przejściowy efekt poniesionych w II kw. wydatków na dywidendę w wys. 420 mln zł oraz wydatków na podatki w wysokości 183 mln zł.

Oczekiwania na 2020 r. w perspektywie skutków COVID-19

 

 

Oczekiwania na rok 2020

Wyniki 1H

Status

Przychody

+2-3% r/r

+1,6%

Wzrost poniżej oryginalnych oczekiwań ze względu na niższą sprzedaż telefonów

Skorygowana EBITDA

2,5-2,6 mld zł

1,2 mld zł

Potwierdzone

Nakłady gotówkowe

850-900 mln zł

(~12% przychodów)

302 mln zł

(~10% przychodów)

Potwierdzone

FCFE

> 800 mln zł

522 mln zł

Potwierdzone

Dystrybucja do akcjonariuszy

40-50% FCFE

45% FCFE z 2019
wypłacone w II kw.

Potwierdzone

Pokaż więcej

 

Podsumowanie finansowe i operacyjne (w milionach złotych, o ile nie zaznaczono inaczej):

 

 

Trzy miesiące zakończone
30 czerwca

Zmiana

Sześć miesięcy zakończonych
30 czerwca

Zmiana

 

2019

2020

 

2019

2020

 

Przychody operacyjne

1 759

1 755

(0,2%)

3 445

3 499

1,6%

Zysk EBITDA

640

623

(2,7%)

1 214

1 227

1,1%

Skorygowana EBITDA

644

630

(2,2%)

1 221

1 237

1,4%

Zysk netto

254

238

(6,4%)

467

445

(4,7%)

Gotówkowe nakłady inwestycyjne

(197)

(145)

(26,3%)

(435)

(302)

(30,6%)

FCFE

170

181

6,6%

350

522

48,9%

 

Całkowita liczba klientów raportowanych (w tys.)

15 006

14 984

(0,1%)

15 006

14 984

(0,1%)

Liczba raportowanych klientów kontraktowych (w tys.)

9 942

9 957

0,2%

9 942

9 957

0,2%

Aktywni klienci ogółem (w tys.)

12 510

12 446

(0,5%)

12 510

12 446

(0,5%)

Aktywni klienci kontraktowi (w tys.)

8 895

8 995

1,1%

8 895

8 995

1,1%

Wzrost liczby kontraktów netto (w tys.)

24

(15)

(162,3%)

76

(34)

(145,0%)

Odpływ kontraktów (%)

0,71%

0,66%

(0,05) pp

0,73%

0,70%

(0,03) pp

ARPU kontraktowe (PLN)

38,8

40,1

3,6%

38,4

39,7

3,5%

Wykorzystanie danych na klienta kontraktowego (MB)

7 861

10 562

34,4%

7 693

10 435

35,6%

 

 

 

 

 

 

 

Stacje bazowe wybudowane w okresie (netto)

258

260

0,8%

379

357

 (5,8%)

Pokaż więcej