Play w czasach epidemii: wzrost obciążenia sieci nie wpłynął na jakość usług

Od 13 marca tego roku w Polsce obowiązują coraz większe ograniczenia w funkcjonowaniu mieszkańców Polski, co wpływa między innymi na sposób, w jaki korzystamy z sieci komórkowych. Wszyscy operatorzy odnotowują ostatnio zwiększony ruch w sieci. Oto, jak to wszystko wygląda ze strony P4, operatora sieci Play.

Marian Szutiak (msnet)
29
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Play w czasach epidemii: wzrost obciążenia sieci nie wpłynął na jakość usług

Gdy polski rząd 13 marca wprowadził na terenie kraju stan zagrożenia epidemicznego, w następującym po tym dniu tygodniu ruch głosowy w sieci Play wzrósł o 34% w stosunku do tygodnia poprzedzającego. W tym samym czasie wielkość przesyłu danych wzrosła o 19%, dochodząc w szczycie do 50%. Jak uspokaja fioletowy operator, nie miało to wpływu na jakość świadczonych usług.

Dalsza część tekstu pod wideo

Niemal połowa punktów sprzedaży Play pozostaje otwarta. Jednocześnie rośnie ruch na stronie internetowej fioletowej sieci, a liczba aktywnych kont w usłudze Play24 przekroczyła 5 milionów. Poskutkowało to wzrostem liczby transakcji w kanałach zdalnych o około 75%.

Operator podjął w ostatnim czasie szereg działań wspierających klientów sieci Play. Dotyczą one między innymi osób powyżej 65 roku życia i osób uczących się.

Aby wesprzeć polski personel medyczny i zaspokoić potrzeby szpitali w zakresie sprzętu medycznego, Play podjął decyzję o przekazaniu 1 mln zł na Fundusz Interwencyjny WOŚP.

Play umożliwił pracę zdalną dla większości swoich pracowników, w tym dla pracowników call center i zespołów IT. W celu zapewnienia pracownikom i klientom maksymalnego bezpieczeństwa, osoby pracujące w punktach sprzedaży, magazynie czy centrum nadzoru sieci przestrzegają wszystkich zasad bezpieczeństwa oraz stosują się do najwyższych standardów zalecanych przez rząd i Ministerstwo Zdrowia.

Play monitoruje również wpływ bieżącej sytuacji na swoją działalność i finanse. Ze wstępnych obserwacji wynika, że w marcu:

  • przychody z usług są o kilka procent wyższe niż planowano, co wynika głównie ze wzrostu ruchu ze strony innych operatorów,
  • przychody i koszty roamingu międzynarodowego są porównywalne z miesiącami poprzedzającymi pandemię,
  • wskaźnik ARPU jest o kilka procent wyższy niż oczekiwano, zarówno w segmentach kontraktowych jak i przedpłaconych,
  • przychody ze sprzedaży urządzeń są niższe niż planowano,
  • koszty operacyjne są pod ścisłą kontrolą.

Skorygowany zysk EBITDA Play w 1 kwartał 2020 roku jedynie nieznacznie odbiega od oczekiwań. Proces inwestycyjny i wydatki kapitałowe są zgodne z założeniami, podobnie jak generowanie gotówki. Na tym etapie spółka nie widzi podstaw do zmiany oczekiwań na rok 2020, a bardziej szczegółowe dane zostaną przedstawione wraz z wynikami za 1Q2020.