Play w czasach epidemii: wzrost obciążenia sieci nie wpłynął na jakość usług
Od 13 marca tego roku w Polsce obowiązują coraz większe ograniczenia w funkcjonowaniu mieszkańców Polski, co wpływa między innymi na sposób, w jaki korzystamy z sieci komórkowych. Wszyscy operatorzy odnotowują ostatnio zwiększony ruch w sieci. Oto, jak to wszystko wygląda ze strony P4, operatora sieci Play.

Gdy polski rząd 13 marca wprowadził na terenie kraju stan zagrożenia epidemicznego, w następującym po tym dniu tygodniu ruch głosowy w sieci Play wzrósł o 34% w stosunku do tygodnia poprzedzającego. W tym samym czasie wielkość przesyłu danych wzrosła o 19%, dochodząc w szczycie do 50%. Jak uspokaja fioletowy operator, nie miało to wpływu na jakość świadczonych usług.
Zobacz: Stan zagrożenia epidemicznego a Internet mobilny w Polsce [ankieta]
Zobacz: Marcowe wyniki speedtestu: widać spowolnienie u prawie wszystkich operatorów
Niemal połowa punktów sprzedaży Play pozostaje otwarta. Jednocześnie rośnie ruch na stronie internetowej fioletowej sieci, a liczba aktywnych kont w usłudze Play24 przekroczyła 5 milionów. Poskutkowało to wzrostem liczby transakcji w kanałach zdalnych o około 75%.
Operator podjął w ostatnim czasie szereg działań wspierających klientów sieci Play. Dotyczą one między innymi osób powyżej 65 roku życia i osób uczących się.
Zobacz: Play wydłuża ważność konta seniorom i odracza daty płatności faktur
Zobacz: Play otwiera Punkty Wsparcia Klienta – dla tych, którzy nie mogą załatwić spraw zdalnie
Zobacz: #Zostańwdomu z Play i ucz się zdalnie: Fioletowi przygotowali specjalne rozwiązania na cele edukacyjne
Aby wesprzeć polski personel medyczny i zaspokoić potrzeby szpitali w zakresie sprzętu medycznego, Play podjął decyzję o przekazaniu 1 mln zł na Fundusz Interwencyjny WOŚP.
Play umożliwił pracę zdalną dla większości swoich pracowników, w tym dla pracowników call center i zespołów IT. W celu zapewnienia pracownikom i klientom maksymalnego bezpieczeństwa, osoby pracujące w punktach sprzedaży, magazynie czy centrum nadzoru sieci przestrzegają wszystkich zasad bezpieczeństwa oraz stosują się do najwyższych standardów zalecanych przez rząd i Ministerstwo Zdrowia.
Play monitoruje również wpływ bieżącej sytuacji na swoją działalność i finanse. Ze wstępnych obserwacji wynika, że w marcu:
- przychody z usług są o kilka procent wyższe niż planowano, co wynika głównie ze wzrostu ruchu ze strony innych operatorów,
- przychody i koszty roamingu międzynarodowego są porównywalne z miesiącami poprzedzającymi pandemię,
- wskaźnik ARPU jest o kilka procent wyższy niż oczekiwano, zarówno w segmentach kontraktowych jak i przedpłaconych,
- przychody ze sprzedaży urządzeń są niższe niż planowano,
- koszty operacyjne są pod ścisłą kontrolą.
Skorygowany zysk EBITDA Play w 1 kwartał 2020 roku jedynie nieznacznie odbiega od oczekiwań. Proces inwestycyjny i wydatki kapitałowe są zgodne z założeniami, podobnie jak generowanie gotówki. Na tym etapie spółka nie widzi podstaw do zmiany oczekiwań na rok 2020, a bardziej szczegółowe dane zostaną przedstawione wraz z wynikami za 1Q2020.