Wyniki Orange Polska za 2019 rok: wzrost przychodów, EBITDAaL w górę, więcej klientów światłowodu i usług mobilnych
Sieć Orange podała wyniki finansowe za miniony rok. Operator szczyci się historycznym wzrostem przychodów, rosnącą rentownością operacyjną EBITDAaL, coraz większą liczbą klientów pakietów Orange Love oraz rozwojem sieci światłowodowej.
Po raz pierwszy od 13 lat roczne przychody Orange Polska wzrosły – były wyższe o blisko 3% niż w roku poprzednim. Drugi rok z rzędu rośnie EBITDAaL, w 2019 roku była ona o 7% wyższa niż w 2018. Firma przewiduje, że utrzyma wzrost obu wskaźników w 2020 roku.
Na koniec minionego roku z Orange Światłowodu korzystało już 520 tysięcy klientów. Tylko w czwartym kwartale przybyło ich 47 tysięcy, co jest najlepszym kwartalnym wynikiem w historii tej usługi. Klienci chętnie decydują się na pakiety konwergentne – korzysta z nich już blisko 1,4 mln rodzin. Przybyło także klientów usług mobilnych, w samym czwartym kwartale dołączyło 76 tysięcy użytkowników abonamentowych ofert głosowych.
Najważniejsze wyniki komercyjne: Orange Love, światłowód
Rośnie liczba klientów pakietów Orange Love – w 2019 roku przybyło ich 133 tysiące. W sumie z konwergentnych pakietów korzysta już 1,37 mln rodzin w kraju, czyli o 11% więcej niż rok wcześniej. Na koniec roku spośród użytkowników domowego internetu od Orange, już 62% korzystało z całego pakietu usług operatora (rok wcześniej było to 57%). W przypadku indywidualnych klientów mobilnych usług głosowych, z pakietów korzysta już co drugi z nich, rok wcześniej było to 46%.
Wraz z rozwojem sieci światłowodowej coraz więcej klientów wybiera tę usługę. Na koniec grudnia z Orange Światłowodu korzystało o 42% więcej klientów niż rok wcześniej. W 2019 roku przybyło ich 154 tysiące, najwięcej w czwartym kwartale – aż 47 tysięcy. Liczba klientów Orange TV wzrosła w 2019 roku o 51 tysięcy, na koniec roku korzystało z niej 994 tysiące klientów. Aż 83% spośród klientów usług telewizyjnych ma pakiet konwergentny.
W zasięgu sieci światłowodowej znajduje się już ponad 4,2 mln mieszkań, domów i małych firm w całym kraju. Inwestycje będą kontynuowane w tym roku, by do końca 2020 objąć zasięgiem około 5 mln gospodarstw domowych. W 2019 roku na rozbudowę sieci światłowodowej Orange Polska przeznaczył ponad 720 mln zł, czyli co trzecią złotówkę wydaną na inwestycje. W sumie w latach 2016-2019 operator wydał na ten cel ponad 2,5 mld złotych.
O 315 tysięcy wzrosła liczba klientów abonamentowych usług mobilnych, czyli o 3,2 % rok do roku. To oznacza, że w 2019 roku liczba użytkowników tych usług rosła szybciej niż rok wcześniej. Tylko w ostatni trzech miesiącach roku przybyło 109 tysięcy użytkowników ofert abonamentowych. To najwięcej od ponad dwóch lat.
Poprawia się trend średniego przychodu z oferty (ARPO) dla mobilnych usług abonamentowych kupowanych poza pakietem. Spadek ARPO ograniczono do 5,6% ( w porównaniu z 10,1% w 2018 roku), a w samym czwartym kwartale do zaledwie 3,6% rok do roku.
Kluczowe wyniki finansowe: konwergencja
Przychody Orange Polska w 2019 roku wzrosły o 2,9% i był to pierwszy wzrost od 13 lat. Na ten wynik pozytywnie wpłynęły zwłaszcza przychody z konwergencji (o 20% wyższe niż rok wcześniej, dzięki rosnącej liczbie klientów i poszerzaniu pakietów o kolejne usługi), przychody z usług IT i integratorskich (wzrost o 30% rok do roku, z czego 16 % to organiczny wzrost, a pozostała część to wynik BlueSoft, który dołączył do Orange Polska w 2019 r.) oraz przychody ze sprzedaży sprzętu, które wzrosły o 11% rok do roku.
EBITDAaL wzrosła o 7% rok do roku, głównie za sprawą rekordowych wpływów ze sprzedaży nieruchomości, redukcji kosztów działalności oraz poprawie w zakresie marży bezpośredniej. Warto zauważyć, że nawet odliczając wpływy z nieruchomości, EBITDAaL w ujęciu rocznym wzrosła o 4,5%. Na ten wynik pozytywnie wpłynęła strategia budowania wartości w działaniach komercyjnych, coraz większe wykorzystanie sieci światłowodowej przez klientów, a także znaczące oszczędności. Koszty pośrednie działalności firmy zredukowano o 7% rok do roku, a w samym tylko czwartym kwartale - aż o 11%. Stało się to za sprawą transformacji procesów biznesowych we wszystkich dziedzinach działalności firmy.
W 2020 roku firma spodziewa się utrzymania pozytywnego trendu - wzrostu przychodów i EBITDAaL.
Zobacz: UKE zwalnia Orange Polska z regulacji w kolejnych 75 gminach
Zobacz: W Orange Polska działa już 1,5 mln kart Machine to Machine. Najwięcej w samochodach i licznikach prądu
Wyniki na tle poprzednich lat
Kluczowe wskaźniki KPI (w mln) | 4Q2018 | 4Q2019 |
Liczba usług komórkowych (liczba kart SIM) | 14,805 | 15,284 |
postpaid | 9,922 | 10,237 |
prepaid | 4,883 | 5,047 |
Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2,560 | 2,607 |
Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 3,407 | 3,109 |
Internet mobilny | 0,989 | 831 |
M2M | 1,436 | 1,658 |
Liczba klientów usług TV | 0,943 | 0,994 |
liczba klientów ofert konwergentnych (1) | 1,547 | 1,697 |
(1) Od 1 kw. 2017 zmieniono definicję klientów ofert konwergentnych na klientów korzystających z usług stacjonarnego Internetu (w tym mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego) w połączeniu z komórkową ofertą głosową, z korzyścią finansową.
Prepaid | Postpaid | Razem | |||
Ogółem | W tym biznes | ||||
1Q12 | 7,685 | 6,927 | 2,446 | 14,612 | |
2Q12 | 7,820 | 6,937 | 2,436 | 14,757 | |
3Q12 | 7,865 | 6,894 | 2,420 | 14,758 | |
4Q12 | 7,984 | 6,911 | 2,428 | 14,895 | |
1Q13 | 7,980 | 6,906 | 2,407 | 14,886 | |
2Q13 | 7,977 | 6,970 | 2,399 | 14,947 | |
3Q13 | 8,074 | 7,052 | 2,402 | 15,126 | |
4Q13 | 8,104 | 7,221 | 2,420 | 15,325 | |
1Q14 | 8,035 | 7,360 | 2,456 | 15,395 | |
2Q14 | 8,002 | 7,459 | 2,464 | 15,461 | |
3Q14 | 8,058 | 7,533 | 2,468 | 15,591 | |
4Q14 | 7,950 | 7,679 | 2,498 | 15,629 | |
1Q15 | 7,791 | 7,727 | 2,496 | 15,518 | |
2Q15 | 7,690 | 7,897 | 2,561 | 15,587 | |
3Q15 | 7,606 | 8,087 | 2,601 | 15,693 | |
4Q15 | 7,545 | 8,361 | 2,688 | 15,906 | |
1Q16 | 7,689 | 8,575 | 2,754 | 16,264 | |
2Q16 | 7,898 | 8,798 | 2,817 | 16,696 | |
3Q16 | 7,309 | 9,085 | 2,893 | 16,394 | |
4Q16 | 6,537 | 9,453 | 2,986 | 15,990 | |
1Q17 | 5,820 | 9,452 | bd | 15,272 | |
2Q17 | 4,983 | 9,573 | bd | 14,555 | |
3Q17 | 4,696 | 9,662 | bd | 14,358 | |
4Q17 | 4,698 | 9,726 | bd | 14,424 | |
1Q18 | 4,621 | 9,747 | bd | 14,368 | |
2Q18 | 4,694 | 9,790 | bd | 14,484 | |
3Q18 | 4,761 | 9,853 | bd | 14,614 | |
4Q18 | 4,883 | 9,922 | bd | 14,805 | |
1Q19 | 4,867 | 9,970 | bd | 14,837 | |
2Q19 | 4,924 | 10,040 | bd | 14,964 | |
3Q19 | 5.012 | 10,128 | bd | 15,140 | |
4Q19 | 5,047 | 10,237 | bd | 15,284 |
Liczba smartfonów (mln) | Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (mln)* | |
1Q12 | 2,256 | 0,800 |
2Q12 | 2,574 | 0,848 |
3Q12 | 2,887 | 0,907 |
4Q12 | 3,262 | 0,985 |
1Q13 | 3,384 | 1,043 |
2Q13 | 3,526 | 1,079 |
3Q13 | 3,613 | 1,120 |
4Q13 | 3,804 | 1,165 |
1Q14 | 3,920 | 1,233 |
2Q14 | 4,044 | 1,319 |
3Q14 | 4,284 | 1,413 |
4Q14 | 4,581 | 1,521 |
1Q15 | 4,768 | 1,598 |
2Q15 | 4,965 | 1,700 |
3Q15 | 5,256 | 1,813 |
4Q15 | 5,470 | 2,012 |
1Q16 | 5,809 | 2,229 |
2Q16 | 5,996 | 2,473 |
3Q16 | 6,057 | 2,615 |
4Q16 | 6,291 | 2,666 |
1Q17 | 6,312 | 2,703 |
2Q17 | 6,441 | 2,788 |
3Q17 | 6,552 | 2,839 |
4Q17 | 6,744 | 2,889 |
1Q18 | 6,886 | 2,912 |
2Q18 | 7,006 | 2,934 |
3Q18 | 7,223 | 2,959 |
4Q18 | 7,447 | 2,967 |
1Q19 | 7,521 | 2,974 |
2Q19 | 7,658 | 2,994 |
3Q19 | 7,778 | 3,030 |
4Q19 | 7,857 | 3,075 |
* Liczone razem usługi abonamentowe, M2M i mobilny Internet do użytku stacjonarnego
ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)
Usługi mobilne | Postpaid bez M2M | Prepaid | Razem | ||
Głosowe | Internet | Razem | |||
1Q16 | 40,5 | 27,6 | 38,2 | 9,6 | 23,0 |
2Q16 | 39,6 | 25,5 | 37,1 | 9,1 | 22,2 |
3Q16 | 39,3 | 23,5 | 36,5 | 9,2 | 22,1 |
4Q16 | 36,6 | 23,2 | 34,2 | 9,4 | 21,9 |
1Q17 | 35,1 | 22,3 | 32,8 | 9,3 | 21,8 |
2Q17 | 35,5 | 20,9 | 32,9 | 11,3 | 23,5 |
3Q17 | 33,1 | 20,3 | 30,9 | 13,0 | 23,5 |
4Q17 | 32,5 | 19,4 | 30,3 | 12,6 | 23,0 |
1Q18 | 31,1 | 19,1 | 29,2 | 11,9 | 21,9 |
2Q18 | 30,5 | 18,4 | 28,7 | 12,3 | 21,7 |
3Q18 | 30,5 | 17,8 | 28,7 | 12,6 | 21,7 |
4Q18 | 29,60 | 17,0 | 27,7 | 12,2 | 20,9 |
1Q19 | 28,6 | 16,4 | 26,9 | 11,4 | 20,0 |
2Q19 | 28,7 | 15,9 | 27,0 | 11,6 | 20,1 |
3Q19 | 28,9 | 15,4 | 27,1 | 12,1 | 20,3 |
4Q19 | 28,5 | 14,3 | 26,7 | 11,9 | 20,0 |
Usługi konwergentne | Dostępy stacjonarne wąskopasmowe (PSTN) | Dostępy stacjonarne szerokopasmowe | Hurtowe usługi komórkowe | |
1Q16 | 123,5 | bd | bd | 5,3 |
2Q16 | 121,6 | bd | bd | 5,3 |
3Q16 | 119,8 | bd | bd | 5,3 |
4Q16 | 116,5 | bd | bd | 5,9 |
1Q17 | 112,5 | 37,5 | 58,0 | 6,0 |
2Q17 | 105,0 | 36,9 | 57,3 | 6,7 |
3Q17 | 102,8 | 37,1 | 58,8 | 7,3 |
4Q17 | 103,1 | 37,1 | 56,6 | 7,7 |
1Q18 | 100,8 | 36,9 | 56,6 | 7,2 |
2Q18 | 102,4 | 36,9 | 56,8 | 7,6 |
3Q18 | 103,0 | 36,9 | 56,6 | 7,6 |
4Q18 | 101,9 | 36,7 | 56,3 | 7,6 |
1Q19 | 101,4 | 36,0 | 55,5 | 7,1 |
2Q19 | 101,9 | 36,2 | 54,9 | 7,5 |
3Q19 | 103,4 | 36,2 | 55,2 | 7,4 |
4Q19 | 102,8 | 36,3 | 56,0 | 7,5 |
AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia liczba minut wykorzystywana przez użytkownika)
Prepaid | Postpaid | Zagregowane | |
1Q12 | 92,3 | 236,5 | 160,8 |
2Q12 | 95,8 | 239,6 | 163,7 |
3Q12 | 91,3 | 243,4 | 162,6 |
4Q12 | 90,6 | 251,7 | 165,6 |
1Q13 | 90,2 | 253,1 | 165,7 |
2Q13 | 94,5 | 264,6 | 173,7 |
3Q13 | 91,3 | 266,8 | 173,2 |
4Q13 | 90,8 | 273,7 | 176,3 |
1Q14 | 90,5 | 279,7 | 186,3 |
2Q14 | 93,5 | 294,7 | 190,1 |
3Q14 | 96,3 | 299,1 | 194,2 |
4Q14 | 97,4 | 305,6 | 198,7 |
1Q15 | 100 | 335,6 | 210,9 |
2Q15 | 106 | 345,0 | 220,1 |
3Q15 | 107,8 | 341,3 | 221,1 |
4Q15 | 107,5 | 342,5 | 223,9 |
1Q16 | 105,3 | 345,0 | 225,3 |
2Q16 | 104,4 | 359,3 | 231,8 |
3Q16 | 104,7 | 351,1 | 230,4 |
4Q16 | 113,7 | 354,5 | 244,7 |
1Q17 | 121,7 | 342,5 | 248,0 |
2Q17 | 133,2 | 341,0 | 259,8 |
3Q17 | 151,9 | 335,7 | 269,5 |
4Q17 | 156,5 | 346,4 | 278,7 |
1Q18 | 162,0 | 353,9 | 285,8 |
2Q18 | 166,3 | 349,7 | 284,7 |
3Q18 | 164,1 | 344,6 | 279,9 |
4Q18 | 163,4 | 353,3 | 284,7 |
1Q19 | 161,9 | 357,9 | 286,5 |
2Q19 | 163,0 | 356,6 | 285,8 |
3Q19 | 158,8 | 349,5 | 279,3 |
4Q19 | 158,6 | 354,3 | 281,8 |
CHURN (wskaźnik odejść)
prepaid | postpaid | |
1Q12 | 16,7% | 3,9% |
2Q12 | 16,8% | 3,4% |
3Q12 | 17,2% | 3,5% |
4Q12 | 15,0% | 3,4% |
1Q13 | 15,5% | 3,7% |
2Q13 | 15,1% | 3,6% |
3Q13 | 14,6% | 3,3% |
4Q13 | 14,8% | 3,4% |
1Q14 | 14,9% | 3,4% |
2Q14 | 14,9% | 3,3% |
3Q14 | 16,4% | 3,4% |
4Q14 | 16,8% | 3,5% |
1Q15 | 16,7% | 3,7% |
2Q15 | 16,1% | 3,2% |
3Q15 | 17,0% | 3,0% |
4Q15 | 16,9% | 3,0% |
1Q16 | 15,7% | 3,0% |
2Q16 | 15,2% | 2,8% |
3Q16 | 16,8% | 2,7% |
4Q16 | 18,1% | 2,8% |
1Q17 | 21,3% | 3,1% |
2Q17 | 25,0% | 2,8% |
3Q17 | 17,5% | 2,9% |
4Q17 | 10,9% | 3,2% |
1Q18 | 14,6% | 3,1% |
2Q18 | 11,3% | 2,7% |
3Q18 | 10,4% | 2,8% |
4Q18 | 8,9% | 2,8% |
1Q19 | 10,8% | 2,8% |
2Q19 | 10,2% | 2,5% |
3Q19 | 10,7% | 2,4% |
4Q19 | 10,2% | 2,8% |