T-Mobile Polska: wyniki finansowe za 1Q2020. Wzrost przychodów, bazy klientów i zysku EBITDA AL
T-Mobile Polska podał wyniki operacyjne i finansowe za pierwszy kwartał 2020 roku. Operator określa je jako solidne, odnotowując przychody zwiększone o 4,1%, wzrost bazy klientów kontraktowych o 232 tysięcy, większy zysk EBITDA AL i rekordowo niski churn..

Rośnie baza klientów, od 4Q2019 przybyło ich 28 tys.
W pierwszym kwartale T-Mobile miał przychody w wysokości 1,557 mld, co oznacza wzrost o 4,1% (r/r). Większy jest także zysk EBITDA AL, który wynosi 414 mln zł, czyli o 4% więcej niż w analogicznym kwartale ubiegłego roku.
Operator odnotował także wzrost przychodów z usług mobilnych o niemal 7% (r/r), a także wzrosty przychodów z usług biznesowych. Baza klientów kontraktowych powiększyła się o 232 tysięcy w stosunku do stanu na koniec 1Q2019. Łącznie pod koniec marca operator obsługiwał 10,982 mln klientów, w porównaniu do 10,954 mln pod koniec czwartego kwartału 2019 roku, oznacza 28 tysięcy nowych klientów w porównaniu do tego okresu.



Do swoich sukcesów T-Mobile może uznać stabilny, rekordowo niski wskaźnik odejść klientów, wynoszący w segmencie kontraktowym 0,7%.
Notujemy stabilny wzrost wyników finansowych. Wyraźnie widoczne jest to w wynikach za pierwszy kwartał tego roku: zwiększamy nie tylko liczbę klientów, jak i ich lojalność. Klienci kupują u nas coraz więcej usług i są z nich bardzo zadowoleni
Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska.
Wzrost przychodów i zysku EBITDA AL
W pierwszym kwartale 2020 roku T-Mobile Polska wypracował zarówno wzrost przychodów całkowitych, które wyniosły 1,557 mld zł rosnąc o 4,1% w stosunku do roku ubiegłego, jak również zysku EBITDA AL, wynoszącego 414 mln zł, czyli o 4% więcej (r/r).
Solidny, kilkuprocentowy wzrost zysku EBITDA jest zgodny z naszymi założeniami i oznacza, że nasza strategia zmian działa nie tylko w warstwie operacyjnej, ale i finansowej. Na dwa ostatnie tygodnie pierwszego kwartału oczywisty wpływ miało ogóle spowolnienie rynku spowodowane pandemią oraz zamknięciem sklepów, więc fakt że nawet w tych okolicznościach udało nam się wypracować satysfakcjonujący wynik pokazuje stabilność firmy oraz zdrową sytuację finansową
Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska.
Zobacz: Wyniki T-Mobile Polska za 4Q2019 - coraz więcej klientów, budowa usług konwergentnych
Zobacz: Wyniki T-Mobile Polska za 3Q2019 - wzrost bazy klientów oraz utrzymanie niskiego poziomu odejść klientów kontraktowych
Zamrożenia gospodarki odbiło się też na T-Mobile
Operator pochwalił się też swoimi działaniami związanymi ze spowolnieniem gospodarki w czasie pandemii. Od momentu wprowadzenia rządowych ograniczeń związanych z COVID-19 T-Mobile oferował klientom cotygodniowe, darmowe gigabajty danych w ramach akcji Happy Fridays. W samym tylko kwietniu z pakietów w aplikacji „Mój T-Mobile” skorzystano blisko 2 miliony razy, a od początku roku było to ponad 4,5 mln pobranych prezentów.
Epidemia koronawirusa wyraźnie zaznaczyła swoja obecność w sprzedaży i obsługi klienta. Interakcje z klientami przeniosły się ze stacjonarnych salonów do kanałów zdalnych, co pozwoliło zachować stały kontakt z użytkownikami oraz płynność procesów sprzedażowych i obsługowych.
Jednocześnie T-Mobile uruchomił obsługę klientów przez aplikację WhatsApp i stale zwiększa zasoby do obsługi czata i Messengera. Jak podkreśla operator, niemal połowa klientów samodzielnie zarządza swoimi usługami w aplikacji „Mój T‑Mobile”. W pierwszym kwartale 2020 korzystało z niej średnio ponad 41% bazy aktywnych klientów indywidualnych, a w kwietniu 2020 było już 47%.
Wzrosty na rynku B2B
W pierwszym kwartale 2020 r. T-Mobile odnotował wzrost w segmencie B2B. W najmniejszym i średnim sektorze biznesowym operator powiększył bazę klientów, a także zanotował wzrost popularności planów MagentaBIZNES dla firm. Na koniec kwartału z tych ofert korzystało 60% klientów VSE i SOHO.
Jednocześnie T-Mobile we współpracy ze swoją spółką zależną T-Systems udało się poprawić strumień przychodów pochodzących z wyższych segmentów, zarówno podstawowych produktów telekomunikacyjnych, jak i usług ICT, takich jak chmura, centrum danych i sieci, bezpieczeństwo lub digitalizacja miejsca pracy.
Zobacz: T-Mobile: standard przesyłu danych NB-IoT z ogólnopolskim zasięgiem
Zobacz: T-Mobile wprowadza nowe usługi: Data Center Networking, chmurę prywatną i chmurę hybrydową
Operator poczynił również znaczne postępy w rozwoju oferty centrum danych. Do końca marca projekt Data Center Szlachecka uzyskał certyfikat ANSI / TIA-942-B: 2017 Rated-3, co oznacza, że wszystkie elementy obiektu będą w pełni redundantne i będzie on w stanie sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów. Obecnie trwa proces wyboru generalnego wykonawcy robót budowlanych. Równolegle finalizowane były prace nad wdrożeniem technologii Data Center Networking, a także drożeniem ofert chmury hybrydowej i prywatnej, które wprowadzone zostały na rynek pod koniec kwietnia.
Dalsza modernizacja sieci, przygotowania do 5G
Obecnie klienci T-Mobile mogą korzystać z 11 550 stacji bazowych w Polsce, z których już ponad 9330 oferuje agregację od 2 do 4 pasm częstotliwości – tylko w tym roku w ten sposób została zwiększona pojemność blisko 2500 stacji.
Ważnym elementem projektów realizowanych od ubiegłego roku było przygotowanie sieci do obsługi technologii 5G z wykorzystaniem częstotliwości 2100 MHz, które posiada T-Mobile. Już w lutym T-Mobile dysponował 800 takimi stacjami, a w maju ta liczba wzrosła do 1460. Operator planuje przygotować do końca pierwszego półrocza 2020 roku 1600 stacji obsługujących sieć 5G na posiadanych częstotliwościach.
W drugim kwartale roku nastąpił gwałtowny wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne. W przeciągu zaledwie kilku dni średnie dzienne zapotrzebowanie na usługi głosowe wzrosło o ponad 40% a na usługi mobilnego dostępu do Internetu o 20-25%.
Zobacz: Marcowy RFBenchmark: pobieranie danych najszybsze w T-Mobile, a ich wysyłanie w Plusie
Zobacz: Kwietniowe wyniki speedtestu: Inea i T-Mobile wciąż na szczycie rankingów
Wyniki
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Łącznie |
1Q15 | 6,784 mln | 9,010 mln | 15,794 mln |
2Q15 | 6,708 mln | 9,118 mln | 15,827 mln |
3Q15 | 6,640 mln | 9,056 mln | 15,696 mln |
4Q15 | 6,569 mln | 5,487 mln | 12,056 mln |
1Q16 | 6,518 mln | 5,303 mln | 11,821 mln |
2Q16 | 6,516 mln | 5,119 mln | 11,635 mln |
3Q16 | 6,541 mln | 4,680 mln | 11,221 mln |
4Q16 | 6,612 mln | 4,022 mln | 10,634 mln |
1Q17 | 6,696 mln | 3,533 mln | 10,229 mln |
2Q17 | 6,741 mln | 3,510 mln | 10,251 mln |
3Q17 | 6,797 mln | 3,500 mln | 10,297 mln |
4Q17 | 6,921 mln | 3,533 mln | 10,454 mln |
1Q18 | 6,990 mln | 3,519 mln | 10,509 mln |
2Q18 | 7,068 mln | 3,541 mln | 10,609 mln |
3Q18 | 7,152 mln | 3,541 mln | 10,693 mln |
4Q18 | 7,243 mln | 3,544 mln | 10,787 mln |
1Q19 | 7,298 mln | 3,525 mln | 10,823 mln |
2Q19 | 7,374 mln | 3,495 mln | 10,869 mln |
3Q19 | 7,434 mln | 3,474 mln | 10,908 mln |
4Q19 | 7,504 mln | 3,450 mln | 10,954 mln |
1Q20 | 7,530 mln | 3,452 mln | 10,982 mln |
Przychód | EBIDTA/EBITDA AL | Marża EBIDTA/EBITDA AL | |
1Q15 | 1,602 mld zł | 544,1 mln zł | 34,0% |
2Q15 | 1,574 mld zł | 592,7 mln zł | 37,7% |
3Q15 | 1,638 mld zł | 689 mln zł | 42,1% |
4Q15 | 1,645 mld zł | 601 mln zł | 36,5% |
1Q16 | 1,649 mld zł | 524,8 mln zł | 31,7% |
2Q16 | 1,499 mld zł | 437 mln zł | 29,2% |
3Q16 | 1,618 mld zł | 542 mln zł | 33,5% |
4Q16 | 1,687 mld zł | 586,716 mln zł | 34,8% |
1Q17 | 1,572 mld zł | 431 mln zł | 27,5% |
2Q17 | 1,594 mld zł | 525 mln zł | 32,9% |
3Q17 | 1,600 mld zł | 375 mln zł | 20,3% |
4Q17 | 1,657 mld zł | 450 mln zł | 27,2% |
1Q18 | 1,567 mld zł | 401 mln zł | 25,6% |
2Q18 | 1,566 mld zł | 432 mln zł | 27,4% |
3Q18 | 1,688 mld zł | 418 mln zł | 24,8% |
4Q18 | 1,678 mld zł | 411 mln zł | 24,6% |
1Q19 | 1,496 mld zł | 473/398 mln zł | 31,6/26,4% |
2Q19 | 1,565 mld zł | 505/427 mln zł | 32,2/27,3% |
3Q19 | 1,612 mld zł | 501/423 mln zł | 31,1/26,3% |
4Q19 | 1,716 mld zł | 473/400 mln zł | 27,6/23,3% |
1Q20 | 1,557 mld zł | 484/414 mln zł | 31,1/26,7% |
Przychód na klienta | Abonament | Prepaid | Łączny | Procent przychodu z usług niegłosowych |
1Q15 | 46 zł | 8 zł | 21 zł | 39% |
2Q15 | 45 zł | 8 zł | 24,5 zł | 39% |
3Q15 | 46 zł | 8 zł | 25 zł | 39% |
4Q15 | 42,7 zł | 8,5 zł | 26 zł | 40% |
1Q16 | 43,64 zł | 8,73 zł | 30,55 zł | 39% |
2Q16 | 39,33 zł | 8,74 zł | 26,22 zł | 46% |
3Q16 | 43,38 zł | 8,68 zł | 30,37 zł | 42% |
4Q16 | 47,10 zł | 8,56 zł | 34,26 zł | 42% |
1Q17 | 42,10 zł | 8,42 zł | 29,47 zł | 47% |
2Q17 | 42,56 zł | 12,76 zł | 29,79 zł | 48% |
3Q17 | 39,04 zł | 13,01 zł | 30,37 zł | 48% |
4Q17 | 42,60 zł | 12,78 zł | 29,82 zł | 50% |
1Q18 | 37,62 zł | 12,54zł | 29,26 zł | - |
2Q18 | 39,25 zł | 13,08zł | 30,53 zł | - |
3Q18 | 43,06 zł | 12,92 zł | 34,45 zł | - |
4Q18 | 43,32 zł | 12,99 zł | 30,32 zł | - |
1Q19 | 38,72 zł | 12,91 zł | 30,11 zł | - |
2Q19 | 38,52 zł | 12,84 zł | 29,96 zł | - |
3Q19 | 38,87 zł | 12,96 zł | 30,23 zł | - |
4Q19 | 38,70 zł | 12,90 zł | 30,10 zł | - |
1Q20 | 38,91 zł | 12,97 zł | 30,26 zł | - |