Wyniki T-Mobile Polska za 1Q2021: spadek dochodów, większa baza klientów, rozwój usług mobilnych i budowa 5G
Operator T-Mobile Polska podał wyniki za pierwszy kwartał roku 2021. Chociaż w porównaniu do poprzedniego odnotował spadek dochodów, jednocześnie chwali się poprawą przychodów z usług mobilnych, większą bazą klientów i rozwojem sieci 5G.

Na koniec marca br. liczba klientów T-Mobile osiągnęła poziom 11,2 mln klientów, a więc o 223 tysiące więcej niż rok temu. Przyrost w porównaniu do czwartego kwartału jest jednak niewielki – przybyło ich około 7 tysięcy. W tym okresie wyraźnie spadła liczba klientów pre-paid – operator stracił ich około 20 tysięcy.
Spółka odnotowała za to wzrost bazy użytkowników w porównaniu do pierwszego kwartału 2020 roku. Dotyczy to usług przedpłaconych, abonamentowych, a także wzrost liczby użytkowników łączy światłowodowych (FTTH). W tym czasie średni miesięczny wskaźnik odejść (churn) klientów kontraktowych pozostawał na niskim poziomie i wyniósł 0,8%. Jednak w odniesieniu do czwartego kwartału 2020 r.



W pierwszym kwartale T-Mobile Polska wypracował zysk EBITDA AL w wysokości 431 mln złotych. Odnotował tym samym wzrost o 4,1% w porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku. Całkowity przychód spółki wyniósł 1,55 mld złotych. To słabszy wynik, niż w poprzednich trzech kwartałach – w 4Q20 było to 1,660 mld zł, zbliżony rezultat operator odnotował za to rok temu, w pierwszym kwartale 2020 r. (1,557 mld zł).
T-Mobile tłumaczy, że na wysokość tego wyniku wpłynęło obniżenie wpływów z tytułu obsługi ruchu turystycznego oraz przeniesienia obsługi międzynarodowego ruchu tranzytowego do dedykowanych struktur Grupy DT. Jednocześnie operator chwali się zwiększeniu przychodów z usług mobilnych, które wzrosły w tym czasie o 1,8% (r/r).
Wyniki pierwszego kwartału pokazują ważny trend w wyborach klientów: coraz częściej kierują się oni nie tylko ceną, ale i jakością usług. A jakość zawsze była obszarem, któremu poświęcaliśmy dużą uwagę, i w który inwestowaliśmy. Dziś te nakłady zwracają się w pełni. Drugą istotną tendencją jest poszukiwanie ofert prostych, ale odpowiadających na potrzeby klientów w sposób kompleksowy. Nasza oferta konwergentna, zbudowana w oparciu o znajomość potrzeb klientów oraz stawiająca ich doświadczenie w centrum uwagi, pozwala nam skutecznie przekonywać ich do wyboru właśnie T‑Mobile
– powiedział Andreas Maierhofer, CEO T‑Mobile Polska.
Rozwój usług i poprawa ich jakości
Jak podaje T-Mobile, pierwszy kwartał 2021 roku związany był z podnoszeniem jakości usług dla klientów indywidualnych. Dla użytkowników abonamentowych pod koniec stycznia uruchomiono możliwość korzystania z usługi internetu światłowodowego za darmo do końca roku, a dla klientów przenoszących numer przygotowano pół roku bez opłat za abonament i telefon.
Pierwsze miesiące 2021 roku to także nowe usługi użytkowania sieci dla klientów T-Mobile na kartę oraz MIX. W marcu operator rozpoczął komercyjne udostępnianie tej grupie klientów technologii VoLTE i VoWiFI, które umożliwiają prowadzenie rozmów głosowych, a także wysyłanie i odbieranie wiadomości SMS i MMS za ich pośrednictwem, odpowiednio w sieci LTE lub Wi-Fi. Z kolei trzy tygodnie później użytkownicy T‑Mobile na kartę otrzymali możliwość korzystania z sieci 5G w nowej ofercie „Bez limitu XL” w taryfie GO! z 40 GB internetu.
Do sukcesów T-Mobile zalicza także rozwój kontrowersyjnej oferty Heyah 01. Ta w pełni cyfrowa subskrypcyjna marka w tym roku została przez operatora odświeżona: każdy nowy użytkownik otrzymuje 30-dniowy dostęp do nielimitowanych rozmów, SMS-ów, MMS-ów i paczkę 20 GB za symboliczną złotówkę. Po tym okresie koszt usługi wynosi 19,99 zł na 30 dni.
W popularnej akcji Happy Fridays użytkownicy skorzystali aż 1,7 mln razy z bonusów, które dawał operator. Z tego największą popularnością cieszył się pakiet 10 GB rozdawany na mecze reprezentacji Polski w piłce nożnej. Przy tej okazji klienci T‑Mobile aktywowali ponad 460 tysięcy bezpłatnych paczek gigabajtów.
T-Mobile rozwija 5G
Operator szczyci się też rozwojem sieci 5G. Klienci abonentowi korzystali z coraz większej ilości danych przesyłanych w nowym standardzie. Pod koniec pierwszego kwartału 2021 r. wartość ta była ponad dwukrotnie większa w porównaniu do ostatniego tygodnia grudnia ubiegłego roku. Pod koniec marca T-Mobile wprowadził nowe taryfy 5G z podwojonymi pakietami danych w wybranych wariantach. Wraz z taryfami 5G do klientów trafił również nowy model sprzedaży urządzeń na elastyczne raty na 24 miesiące ze zniżkami na sprzęt.
W pierwszym kwartale T‑Mobile skupiał się na rozbudowie sieci 5G bazującej na dotychczasowych częstotliwościach oraz rozbudowie i modernizacji sieci LTE. Na początku stycznia tego roku sieć 5G została udostępniona klientom na terenie Trójmiasta, dzięki czemu w jej zasięgu znajduje się już około 6,3 mln mieszkańców. W T‑Mobile klienci mogą wybierać spośród ponad 30 modeli telefonów, które odpowiadały za ¼ całkowitego wolumenu sprzedawanych w sieci T‑Mobile urządzeń.
W sumie biorąc pod uwagę wszystkie technologie, w porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku ilość danych przesyłanych w całej sieci T‑Mobile wzrosła o 32%. W zdecydowanej większości za ten wzrost odpowiada LTE, a konsekwentnie spada udział danych przesłanych w sieci 3G, w której obecnie przesyłanych jest już mniej niż 4% danych.
T-Mobile zwiększa cyberbezpieczeństwo
Od początku roku 2021 rynek biznesowy wciąż znajduje się w pod wpływem pandemii, ale operator mówi o zauważalnym ożywieniu inwestycyjnym, związanym z dostosowaniem się firm do nowej sytuacji. Przełożyło się to na wzrost zapotrzebowania na produkty z obszaru cyberbezpieczeństwa. Ochrona Anty-DDoS dla klientów biznesowych została wzmocniona do 200 Gbps, co ma chronić klientów przed największymi tego typu zagrożeniami. Dodatkowo usługa Cloud Security zostało uzupełnione o rozwiązanie E‑Mail Protection, oferujące m.in. zaawansowaną, wielowarstwową ochronę antywirusową, antyphishingową oraz skuteczne wykrywanie i usuwanie spamu.
Drugi rozwijany obszar to rozwiązania dla handlu i sprzedaży online. Odnotowano także zwiększenie popytu na rozwiązania chmurowe, w tym rozwiązania analityczne przeznaczone dla e‑commerce. T-Mobile rozwija także ofertę chmury hybrydowej i prowadzi prace nad rozbudową data center Szlachecka 2. W najbliższych tygodniach planowane jest zamkniecie stanu surowego obiektu.
W tym czasie operator pozyskał też nowe kontrakty: między innymi na budowę sieci WAN na potrzeby Nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat na zlecenie Ministerstwa Finansów oraz Funduszy i Polityki Regionalnej, świadczenie usług mobilnych dla pracowników i dyplomatów Ministerstwa Spraw Zagranicznych, a także usługi mobilne i sprzęt dla Państwowych Inspektoratów Sanitarnych, w celu usprawnienia realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.
T-Mobile chwali się też dobrym odbiorem usług przeznaczonych dla mniejszych przedsiębiorstw w ofercie MagentaBIZNES. Operator odnotował w tym segmencie wzrost wszystkich kluczowych wskaźników operacyjnych.
Zobacz: Wyniki T-Mobile Polska po 2020 roku: wyższe przychody, więcej klientów
Zobacz: T-Mobile najszybszym operatorem mobilnym w 2020 r. Raport SpeedTest.pl, podsumowanie roku
Dane historyczne
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Łącznie |
1Q15 | 6,784 mln | 9,010 mln | 15,794 mln |
2Q15 | 6,708 mln | 9,118 mln | 15,827 mln |
3Q15 | 6,640 mln | 9,056 mln | 15,696 mln |
4Q15 | 6,569 mln | 5,487 mln | 12,056 mln |
1Q16 | 6,518 mln | 5,303 mln | 11,821 mln |
2Q16 | 6,516 mln | 5,119 mln | 11,635 mln |
3Q16 | 6,541 mln | 4,680 mln | 11,221 mln |
4Q16 | 6,612 mln | 4,022 mln | 10,634 mln |
1Q17 | 6,696 mln | 3,533 mln | 10,229 mln |
2Q17 | 6,741 mln | 3,510 mln | 10,251 mln |
3Q17 | 6,797 mln | 3,500 mln | 10,297 mln |
4Q17 | 6,921 mln | 3,533 mln | 10,454 mln |
1Q18 | 6,990 mln | 3,519 mln | 10,509 mln |
2Q18 | 7,068 mln | 3,541 mln | 10,609 mln |
3Q18 | 7,152 mln | 3,541 mln | 10,693 mln |
4Q18 | 7,243 mln | 3,544 mln | 10,787 mln |
1Q19 | 7,298 mln | 3,525 mln | 10,823 mln |
2Q19 | 7,374 mln | 3,495 mln | 10,869 mln |
3Q19 | 7,434 mln | 3,474 mln | 10,908 mln |
4Q19 | 7,504 mln | 3,450 mln | 10,954 mln |
1Q20 | 7,530 mln | 3,452 mln | 10,982 mln |
2Q20 | 7,560 mln | 3,461 mln | 11,021 mln |
3Q20 | 7,581 mln | 3.490 mln | 11.071 mln |
4Q20 | 7,624 mln | 3,574 mln | 11,198 mln |
1Q21 | 7,652 mln | 3,554 mln | 11,205 mln |
Przychód | EBIDTA/EBITDA AL | Marża EBIDTA/EBITDA AL | |
1Q15 | 1,602 mld zł | 544,1 mln zł | 34,0% |
2Q15 | 1,574 mld zł | 592,7 mln zł | 37,7% |
3Q15 | 1,638 mld zł | 689 mln zł | 42,1% |
4Q15 | 1,645 mld zł | 601 mln zł | 36,5% |
1Q16 | 1,649 mld zł | 524,8 mln zł | 31,7% |
2Q16 | 1,499 mld zł | 437 mln zł | 29,2% |
3Q16 | 1,618 mld zł | 542 mln zł | 33,5% |
4Q16 | 1,687 mld zł | 586,716 mln zł | 34,8% |
1Q17 | 1,572 mld zł | 431 mln zł | 27,5% |
2Q17 | 1,594 mld zł | 525 mln zł | 32,9% |
3Q17 | 1,600 mld zł | 375 mln zł | 20,3% |
4Q17 | 1,657 mld zł | 450 mln zł | 27,2% |
1Q18 | 1,567 mld zł | 401 mln zł | 25,6% |
2Q18 | 1,566 mld zł | 432 mln zł | 27,4% |
3Q18 | 1,688 mld zł | 418 mln zł | 24,8% |
4Q18 | 1,678 mld zł | 411 mln zł | 24,6% |
1Q19 | 1,496 mld zł | 473/398 mln zł | 31,6/26,4% |
2Q19 | 1,565 mld zł | 505/427 mln zł | 32,2/27,3% |
3Q19 | 1,612 mld zł | 501/423 mln zł | 31,1/26,3% |
4Q19 | 1,716 mld zł | 473/400 mln zł | 27,6/23,3% |
1Q20 | 1,557 mld zł | 484/414 mln zł | 31,1/26,7% |
2Q20 | 1,618 mld zł | 509/435 mln zł | 31,5/27,0% |
3Q20 | 1,621 mld zł | -/433 mln zł | -/26,7% |
4Q20 | 1,660 mld zł | -/396 mln zł* | -/23,9%* |
1Q21 | 1,550 mld zł | -/432 mln zł | -/- |
*) Wartości oszacowane na podstawie wyników za cały rok i trzy wcześniejsze kwartały