Wyniki Orange po 1Q2020: jest dobrze, ale szykują się spadki
Operator Orange Polska przedstawił wyniki finansowe i operacyjne za pierwszy kwartał 2020 roku. Sieć chwali się osiągnięciami, notując wzrost przychodów o prawie 1% i wskaźnika rentowności operacyjnej EBITDAaL o 6%. W dalszej perspektywie na rezultatach Orange może niekorzystnie odbić się pandemia COVID-19.

Wśród swoich najważniejszych osiągnięć Orange wymienia m.in. to, że w pierwszych trzech miesiącach do pomarańczowej sieci dołączyło 44 tysiące nowych klientów światłowodu, co jest drugim najlepszym kwartalnym wynikiem w historii. Wzrosła też liczba klientów korzystających z abonamentowych usług mobilnych Orange. Wyniki za pierwszy kwartał w niewielkim jeszcze stopniu odzwierciedlają niekorzystne skutki pandemii COVID-19. O tym, że operator liczy się jednak ze stratami, pisaliśmy na początku kwietnia. Wtedy wśród niepokojących dla firmy zjawisk znalazły się konieczność zamknięcia salonów czy spadek usług roamingu.



Pandemia odciśnie swój ślad na wynikach operatora pod koniec roku. Orange notuje zwykle bardzo duże zyski z roamingu międzynarodowego, zwłaszcza poza Unią Europejską. Zarząd spodziewa się jednak, że Polacy jeszcze długo nie będą skłonni podróżować i spodziewa się „zapaści roamingowej”.
Niestety, COVID-19 będzie miał negatywny wpływ na całą gospodarkę, w tym na operatorów telekomunikacyjnych. W przypadku pierwszego kwartału gospodarcze skutki pandemii są jeszcze ograniczone, spodziewamy się, że w kolejnych miesiącach będzie je widać coraz wyraźniej – mówi Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska. -
Szef polskiego Orange zauważył jednocześnie, że wzrost zapotrzebowania na przesył danych w czasie pandemii i częstsze połączenia głosowe nie przekładają się na przychody operatora. Przeważająca większość klientów korzysta z nielimitowanych ofert głosowych i internetowych.
Najważniejsze wyniki komercyjne: na plusie Orange Love, usługi mobilne i światłowód
W pierwszych trzech miesiącach tego roku liczba użytkowników flagowej oferty konwergentnej Orange Love zwiększyła się o 18 tysięcy, czyli o 9% więcej rok do roku. W efekcie średni miesięczny przychód z usług konwergentnych na jednego klienta rośnie i na koniec kwartału sięgnął niemal 105 zł. Jest wiec wyższy o 3,4% w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku.
Przybyło też 105 tysięcy klientów abonamentowych usług mobilnych Orange, co oznacza wzrost o 3,7% rok do roku, większy niż w zeszłym roku.
Z Orange Światłowodu korzystają już 564 tysiące klientów, czyli 41% więcej niż rok temu. Miniony kwartał z przyłączeniami netto na poziomie 44 tys. był drugim najlepszym w historii tej usługi. Wpływ na tak dobry wynik miały wcześniejsze zamówienia, złożone przed pandemią. Z najszybszych prędkości internetu, czyli światłowodu i VDSL korzysta już 42% klientów domowego internetu Orange, podczas gdy rok temu było ich 35%.
Jak informuje operator, w zasięgu Orange Światłowodu jest już 4,4 mln gospodarstw domowych w 147 miastach. Tylko w pierwszym kwartale zasięg zwiększył się o 189 tysięcy mieszkań i domów. W 80 miastach, w których jest światłowód, dociera on do ponad połowy domów.
Kluczowe wyniki finansowe: konwergencja i usługi mobilne
Przychody Orange Polska wzrosły łącznie w pierwszym kwartale niemal o 1%. Na ten wynik pozytywnie wpłynął wzrost przychodów z podstawowych usług telekomunikacyjnych, czyli pakietów konwergentnych oraz usług mobilnych i domowego internetu sprzedawanych poza pakietami, który sięgnął 3,3%. W poprzednich kwartałach było to jedynie 1,4%. Poprawa wynika ze strategii komercyjnej nastawionej na budowanie wartości.
Zwiększyły się też przychody z usług IT i integratorskich. Na wzrost na poziomie 59% rok do roku złożył się zarówno wynik firmy BlueSoft (38 mln zł), jak i mocny wzrost organiczny – o 33% rok do roku.
Zmniejszyły się natomiast przychody ze sprzedaży sprzętu (o 17%), co ma związek z zamknięciem w marcu dużej części salonów Orange w wyniku pandemii. Aktualnie nie działa połowa z nich, a ich pracownicy przenieśli się do domów i zapewniają obsługę klienta zdalnie. W działających salonach liczba klientów spadła o 60%. Dobrą wiadomością dla Orange plan, by od 4 maja znów zezwolić na pracę centrów handlowych. To pozwoli operatorowi odzyskać część sprzedaży.
W pierwszym kwartale EBITDAaL wzrosła o 6% rok do roku. To efekt poprawiającej się marży bezpośredniej z kluczowych usług, a także dalszej optymalizacji kosztów. Koszty pośrednie działalności firmy były niższe o 4% niż w 1 kwartale ubiegłego roku.
Zobacz: Wyniki Orange Polska za 3. kwartał: wyższe przychody i EBITDAaL. Przybywa klientów światłowodu i telefonii mobilnej
Zobacz: Wyniki Orange Polska po 2Q2019 i 1H2019. Więcej światłowodów i konwergencji, dobry kwartał w usługach mobilnych
Wyniki na tle poprzednich lat
Kluczowe wskaźniki KPI (w mln) | 1Q2019 | 1Q2020 |
Liczba usług komórkowych (liczba kart SIM) | 14,837 | 15,436 |
postpaid | 9,970 | 10,342 |
prepaid | 4,867 | 5,095 |
Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2,576 | 2,616 |
Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 3,328 | 3,034 |
Internet mobilny | 0,934 | 0,822 |
M2M | 1,483 | 1,543 |
Liczba klientów usług TV | 0,958 | 0,994 |
liczba klientów ofert konwergentnych (1) | 1,592 | bd |
(1) Od 1 kw. 2017 zmieniono definicję klientów ofert konwergentnych na klientów korzystających z usług stacjonarnego Internetu (w tym mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego) w połączeniu z komórkową ofertą głosową, z korzyścią finansową.
Prepaid | Postpaid | Razem | |||
Ogółem | W tym biznes | ||||
1Q12 | 7,685 | 6,927 | 2,446 | 14,612 | |
2Q12 | 7,820 | 6,937 | 2,436 | 14,757 | |
3Q12 | 7,865 | 6,894 | 2,420 | 14,758 | |
4Q12 | 7,984 | 6,911 | 2,428 | 14,895 | |
1Q13 | 7,980 | 6,906 | 2,407 | 14,886 | |
2Q13 | 7,977 | 6,970 | 2,399 | 14,947 | |
3Q13 | 8,074 | 7,052 | 2,402 | 15,126 | |
4Q13 | 8,104 | 7,221 | 2,420 | 15,325 | |
1Q14 | 8,035 | 7,360 | 2,456 | 15,395 | |
2Q14 | 8,002 | 7,459 | 2,464 | 15,461 | |
3Q14 | 8,058 | 7,533 | 2,468 | 15,591 | |
4Q14 | 7,950 | 7,679 | 2,498 | 15,629 | |
1Q15 | 7,791 | 7,727 | 2,496 | 15,518 | |
2Q15 | 7,690 | 7,897 | 2,561 | 15,587 | |
3Q15 | 7,606 | 8,087 | 2,601 | 15,693 | |
4Q15 | 7,545 | 8,361 | 2,688 | 15,906 | |
1Q16 | 7,689 | 8,575 | 2,754 | 16,264 | |
2Q16 | 7,898 | 8,798 | 2,817 | 16,696 | |
3Q16 | 7,309 | 9,085 | 2,893 | 16,394 | |
4Q16 | 6,537 | 9,453 | 2,986 | 15,990 | |
1Q17 | 5,820 | 9,452 | bd | 15,272 | |
2Q17 | 4,983 | 9,573 | bd | 14,555 | |
3Q17 | 4,696 | 9,662 | bd | 14,358 | |
4Q17 | 4,698 | 9,726 | bd | 14,424 | |
1Q18 | 4,621 | 9,747 | bd | 14,368 | |
2Q18 | 4,694 | 9,790 | bd | 14,484 | |
3Q18 | 4,761 | 9,853 | bd | 14,614 | |
4Q18 | 4,883 | 9,922 | bd | 14,805 | |
1Q19 | 4,867 | 9,970 | bd | 14,837 | |
2Q19 | 4,924 | 10,040 | bd | 14,964 | |
3Q19 | 5.012 | 10,128 | bd | 15,140 | |
4Q19 | 5,047 | 10,237 | bd | 15,284 | |
1Q20 | 5,095 | 10,342 | bd | 15,436 |
Liczba smartfonów (mln) | Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (mln)* | |
1Q12 | 2,256 | 0,800 |
2Q12 | 2,574 | 0,848 |
3Q12 | 2,887 | 0,907 |
4Q12 | 3,262 | 0,985 |
1Q13 | 3,384 | 1,043 |
2Q13 | 3,526 | 1,079 |
3Q13 | 3,613 | 1,120 |
4Q13 | 3,804 | 1,165 |
1Q14 | 3,920 | 1,233 |
2Q14 | 4,044 | 1,319 |
3Q14 | 4,284 | 1,413 |
4Q14 | 4,581 | 1,521 |
1Q15 | 4,768 | 1,598 |
2Q15 | 4,965 | 1,700 |
3Q15 | 5,256 | 1,813 |
4Q15 | 5,470 | 2,012 |
1Q16 | 5,809 | 2,229 |
2Q16 | 5,996 | 2,473 |
3Q16 | 6,057 | 2,615 |
4Q16 | 6,291 | 2,666 |
1Q17 | 6,312 | 2,703 |
2Q17 | 6,441 | 2,788 |
3Q17 | 6,552 | 2,839 |
4Q17 | 6,744 | 2,889 |
1Q18 | 6,886 | 2,912 |
2Q18 | 7,006 | 2,934 |
3Q18 | 7,223 | 2,959 |
4Q18 | 7,447 | 2,967 |
1Q19 | 7,521 | 2,974 |
2Q19 | 7,658 | 2,994 |
3Q19 | 7,778 | 3,030 |
4Q19 | 7,857 | 3,075 |
1Q20 | 7,857 | 3,124 |
* Liczone razem usługi abonamentowe, M2M i mobilny Internet do użytku stacjonarnego
ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)
Usługi mobilne | Postpaid bez M2M | Prepaid | Razem | ||
Głosowe | Internet | Razem | |||
1Q16 | 40,5 | 27,6 | 38,2 | 9,6 | 23,0 |
2Q16 | 39,6 | 25,5 | 37,1 | 9,1 | 22,2 |
3Q16 | 39,3 | 23,5 | 36,5 | 9,2 | 22,1 |
4Q16 | 36,6 | 23,2 | 34,2 | 9,4 | 21,9 |
1Q17 | 35,1 | 22,3 | 32,8 | 9,3 | 21,8 |
2Q17 | 35,5 | 20,9 | 32,9 | 11,3 | 23,5 |
3Q17 | 33,1 | 20,3 | 30,9 | 13,0 | 23,5 |
4Q17 | 32,5 | 19,4 | 30,3 | 12,6 | 23,0 |
1Q18 | 31,1 | 19,1 | 29,2 | 11,9 | 21,9 |
2Q18 | 30,5 | 18,4 | 28,7 | 12,3 | 21,7 |
3Q18 | 30,5 | 17,8 | 28,7 | 12,6 | 21,7 |
4Q18 | 29,60 | 17,0 | 27,7 | 12,2 | 20,9 |
1Q19 | 28,6 | 16,4 | 26,9 | 11,4 | 20,0 |
2Q19 | 28,7 | 15,9 | 27,0 | 11,6 | 20,1 |
3Q19 | 28,9 | 15,4 | 27,1 | 12,1 | 20,3 |
4Q19 | 28,5 | 14,3 | 26,7 | 11,9 | 20,0 |
1Q20 | 28,0 | 13,6 | 26,3 | 11,6 | 19,5 |
Usługi konwergentne | Dostępy stacjonarne wąskopasmowe (PSTN) | Dostępy stacjonarne szerokopasmowe | Hurtowe usługi komórkowe | |
1Q16 | 123,5 | bd | bd | 5,3 |
2Q16 | 121,6 | bd | bd | 5,3 |
3Q16 | 119,8 | bd | bd | 5,3 |
4Q16 | 116,5 | bd | bd | 5,9 |
1Q17 | 112,5 | 37,5 | 58,0 | 6,0 |
2Q17 | 105,0 | 36,9 | 57,3 | 6,7 |
3Q17 | 102,8 | 37,1 | 58,8 | 7,3 |
4Q17 | 103,1 | 37,1 | 56,6 | 7,7 |
1Q18 | 100,8 | 36,9 | 56,6 | 7,2 |
2Q18 | 102,4 | 36,9 | 56,8 | 7,6 |
3Q18 | 103,0 | 36,9 | 56,6 | 7,6 |
4Q18 | 101,9 | 36,7 | 56,3 | 7,6 |
1Q19 | 101,4 | 36,0 | 55,5 | 7,1 |
2Q19 | 101,9 | 36,2 | 54,9 | 7,5 |
3Q19 | 103,4 | 36,2 | 55,2 | 7,4 |
4Q19 | 102,8 | 36,3 | 56,0 | 7,5 |
1Q20 | 104,8 | 36,5 | 56,7 | 8,0 |
AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia liczba minut wykorzystywana przez użytkownika)
Prepaid | Postpaid | Zagregowane | |
1Q12 | 92,3 | 236,5 | 160,8 |
2Q12 | 95,8 | 239,6 | 163,7 |
3Q12 | 91,3 | 243,4 | 162,6 |
4Q12 | 90,6 | 251,7 | 165,6 |
1Q13 | 90,2 | 253,1 | 165,7 |
2Q13 | 94,5 | 264,6 | 173,7 |
3Q13 | 91,3 | 266,8 | 173,2 |
4Q13 | 90,8 | 273,7 | 176,3 |
1Q14 | 90,5 | 279,7 | 186,3 |
2Q14 | 93,5 | 294,7 | 190,1 |
3Q14 | 96,3 | 299,1 | 194,2 |
4Q14 | 97,4 | 305,6 | 198,7 |
1Q15 | 100 | 335,6 | 210,9 |
2Q15 | 106 | 345,0 | 220,1 |
3Q15 | 107,8 | 341,3 | 221,1 |
4Q15 | 107,5 | 342,5 | 223,9 |
1Q16 | 105,3 | 345,0 | 225,3 |
2Q16 | 104,4 | 359,3 | 231,8 |
3Q16 | 104,7 | 351,1 | 230,4 |
4Q16 | 113,7 | 354,5 | 244,7 |
1Q17 | 121,7 | 342,5 | 248,0 |
2Q17 | 133,2 | 341,0 | 259,8 |
3Q17 | 151,9 | 335,7 | 269,5 |
4Q17 | 156,5 | 346,4 | 278,7 |
1Q18 | 162,0 | 353,9 | 285,8 |
2Q18 | 166,3 | 349,7 | 284,7 |
3Q18 | 164,1 | 344,6 | 279,9 |
4Q18 | 163,4 | 353,3 | 284,7 |
1Q19 | 161,9 | 357,9 | 286,5 |
2Q19 | 163,0 | 356,6 | 285,8 |
3Q19 | 158,8 | 349,5 | 279,3 |
4Q19 | 158,6 | 354,3 | 281,8 |
1Q20 | 173,2 | 397,3 | 314,2 |
CHURN (wskaźnik odejść)
prepaid | postpaid | |
1Q12 | 16,7% | 3,9% |
2Q12 | 16,8% | 3,4% |
3Q12 | 17,2% | 3,5% |
4Q12 | 15,0% | 3,4% |
1Q13 | 15,5% | 3,7% |
2Q13 | 15,1% | 3,6% |
3Q13 | 14,6% | 3,3% |
4Q13 | 14,8% | 3,4% |
1Q14 | 14,9% | 3,4% |
2Q14 | 14,9% | 3,3% |
3Q14 | 16,4% | 3,4% |
4Q14 | 16,8% | 3,5% |
1Q15 | 16,7% | 3,7% |
2Q15 | 16,1% | 3,2% |
3Q15 | 17,0% | 3,0% |
4Q15 | 16,9% | 3,0% |
1Q16 | 15,7% | 3,0% |
2Q16 | 15,2% | 2,8% |
3Q16 | 16,8% | 2,7% |
4Q16 | 18,1% | 2,8% |
1Q17 | 21,3% | 3,1% |
2Q17 | 25,0% | 2,8% |
3Q17 | 17,5% | 2,9% |
4Q17 | 10,9% | 3,2% |
1Q18 | 14,6% | 3,1% |
2Q18 | 11,3% | 2,7% |
3Q18 | 10,4% | 2,8% |
4Q18 | 8,9% | 2,8% |
1Q19 | 10,8% | 2,8% |
2Q19 | 10,2% | 2,5% |
3Q19 | 10,7% | 2,4% |
4Q19 | 10,2% | 2,8% |
1Q20 | 9,1% | 2,5% |