DAJ CYNK

Tajemniczy klienci UOKiK-u demaskują nieuczciwe praktyki elektromarketów

17.04.2019

Dodane przez: Uapsiabiduba

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 4059

Ważne 2

0

Pracownicy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadzili kontrole w 16 popularnych marketach elektronicznych w całym kraju, wcielając się w tzw. tajemniczych klientów. Sprawdzano w ten sposób informacje przekazywane przez sprzedawców podczas zakupu różnych urządzeń.

Doświadczenia z zakupami w elektromarketach bywają różne. Często słychać narzekania i ostrzeżenia przed taką formą kupowania elektroniki konsumenckiej. Sytuację postanowili sprawdzić inspektorzy UOKiK, wcielając się w tajemniczych klientów. Pod koniec ubiegłego roku kontrole przeprowadzono łącznie w 16 sklepach popularnych sieci (Komputronik, Media Markt, Mediaexpert, Neonet, RTV Euro AGD).

Zobacz: Sprawa kary UOKiK dla operatorów za rzekomą zmowę na rynku telewizji mobilnej DVB-H trafia do Sądu Najwyższego

Podczas kontroli UOKiK sprawdzano między innymi procedurę przyjmowania i odrzucania reklamacji na podstawie rękojmi, a także kwestie związane z tzw. dodatkowym ubezpieczeniem sprzętu (chodzi o tzw. "przedłużoną gwarancję", która z gwarancją ma niewiele wspólnego, a w rzeczywistości jest to dodatkowo płatne ubezpieczenie). Okazuje się bowiem, że za sprawą wielu wyjątków w umowie nie zapewnia pełnej ochrony sprzętu, pomimo wcześniejszych zapewnień sprzedawcy.

Jak zaznacza Marek Niechciał, prezes UOKiK:

Nie stosujemy prowokacji. Nie kupujemy produktów, ani nie zawieramy umów. Przychodzimy do banku czy na pokaz handlowy jako zwyczajni konsumenci, żeby z ich punktu widzenia sprawdzić, jakie informacje są tam przekazywane. Zgodę na to zawsze wcześniej wydaje sąd, musimy więc zawsze uzasadnić swoje działania. 

Zobacz: UOKiK dołącza do międzynarodowego apelu do Apple'a i Google

Obecnie UOKiK prowadzi analizę informacji pozyskanych od tajemniczych klientów. Jak mówi Piotr Adamczewski, dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy:

Bez tajemniczego klienta bardzo trudno byłoby nam udowodnić, że przedsiębiorca wprowadza w błąd. Na co dzień mamy do czynienia z sytuacjami, w których słowo konsumenta jest przeciwko słowu przedsiębiorcy. Korzystamy więc z nowych możliwości pozyskiwania dowodów.

Źródło zdjęć: UOKiK

Źródło tekstu: UOKiK

Komentarze
Zaloguj się