Sprawa kary UOKiK dla operatorów za rzekomą zmowę na rynku telewizji mobilnej DVB-H trafia do Sądu Najwyższego

Sąd najwyższy przyjął kasację Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ciągnącym się od 2011 roku sporze z operatorami sieci komórkowych tworzącymi tzw. Wielką Czwórkę - podaje rpkom.pl. Chodzi o rzekomą zmowę telekomów związaną z telewizją mobilną DVB-H.

Marian Szutiak (msnet)
11
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Sprawa kary UOKiK dla operatorów za rzekomą zmowę na rynku telewizji mobilnej DVB-H trafia do Sądu Najwyższego

Na początek trochę historii

W 2008 roku został rozstrzygnięty przetarg na częstotliwości dla telewizji mobilnej DVB-H. Wzięła w nim udział między innymi czwórka największych operatorów komórkowych działających w Polsce, którzy połączyli swoje siły i w postępowaniu wzięli udział jako jeden podmiot, Mobile TV. Przetarg jednak wygrała spółka Info-TV-FM należąca do Magna Polonia. Aby uruchomić telewizję, musiała ona zawrzeć umowy z operatorami telefonii komórkowej, a ci odmówili zawarcia porozumienia.

Dalsza część tekstu pod wideo

Sprawą zainteresował się UOKiK, który nałożył na telekomy łączną karę w wysokości 113 mln zł:

  • Polkomtel - 33,463 mln zł,
  • PTC (T-Mobile) - 34,020 mln zł,
  • Centertel (Orange) - 35,098 mln zł,
  • P4 - 10,706 mln zł.

Dodatkowo spółki Polkomtel i PTC dostały kary indywidualne za utrudnianie postępowania - odpowiednio 130 mln zł i 123 mln zł.

Po decyzji Urzędu, Magna Polonia skierowała sprawę do sądu, żądając od czterech telekomów ponad 600 mln zł odszkodowania.

Kolejne sądy trzymały stronę telekomów

Zasądzona przez UOKiK kara nie spotkała się, co oczywiste, z poparciem operatorów sieci komórkowych, którzy ją dostali. Sprawa trafiła więc do sądu, a ten w 2015 roku - w pierwszej instancji - uchylił decyzję Urzędu i anulował karę dla operatorów. UOKiK złożył apelację, która została odrzucona przez Sąd Apelacyjny w Warszawie w marcu 2017 roku.

UOKiK złożył skargę kasacyjną

Po niekorzystnym wyroku Sądu Apelacyjnego, Urządowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozostała jedna możliwość - złożenie skargi kasacyjnej do Sądu Najwyższego. Tak też się stało, a sama kasacja została przyjęta.

- Z telefonicznych ustaleń wynika, że Sąd Najwyższy przyjął naszą skargę kasacyjną do rozpoznania na rozprawie. Czekamy na postanowienie o przyjęciu do rozpoznania, które powinno wkrótce wpłynąć do UOKiK.

- przekazało biuro prasowe UOKiK serwisowi rpkom.pl

Data rozpatrzenia kasacji nie została jeszcze podana.