DAJ CYNK

Na AliExpress od teraz drożej. VAT dla małych przesyłek

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Pakiet VAT dla e-commerce 1 lipca Aliexpress

1 lipca 2021 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o VAT, wprowadzająca tak zwany pakiet VAT dla e-commerce. Najważniejszą zmianą dla konsumentów jest zniesienie progu 22 euro, poniżej którego – w większości krajów UE – przesyłki pocztowe, zawierające towary kupione w krajach trzecich, są obecnie zwolnione z podatku VAT

Kupując do tej pory na przykład w Chinach w serwisie AliExpress przedmioty o wartości do 22 euro (prawie 100 zł), mogliśmy liczyć na niższą cenę, spowodowaną zwolnieniem z podatku VAT obowiązującego w Polsce. Od jutra, czyli 1 lipca 2021 roku, to się zmieni za sprawą wejścia w życie tak zwanego pakietu VAT dla e-commerce.

Zobacz: Od lipca nie unikniesz VAT za zakupy z Chin

Wejście w życie nowych regulacji nakłada jednocześnie nowe obowiązki celno-podatkowe na operatorów pocztowych w krajach Unii Europejskiej. Od lipca operatorzy ci, w tym również Poczta Polska, będą odprawiać przesyłki o wartości do 150 euro (około 680 zł), które są zwolnione od cła, ale podlegają podatkowi VAT na zmienionych zasadach. W Polsce takie przesyłki pocztowe będą zgłaszane organom celnym przez Pocztę do systemu AIS/e-COMMERCE. Zmiany wprowadzane w Polsce będą odnosiły się także do przesyłek o wyższej wartości. Od 1 lipca 2021 roku Poczta Polska będzie zgłaszała elektronicznie do systemu AIS/e-COMMERCE także przesyłki o wartości 150–1000 euro, podlegające nie tylko podatkowi VAT, ale także należnościom celnym. 

Poczta Polska ma zaoferować odbiorcom przesyłek kompleksową usługę związaną z odprawą celno-podatkową towarów. Najprostszy wariant nie będzie wymagać od odbiorcy żadnych działań. To Poczta wykona wszystkie niezbędne czynności – pobierze przy doręczeniu przesyłki należności celno-podatkowe w wysokości naliczonej przez Krajową Administrację Skarbową oraz opłatę pocztową za dokonanie zgłoszenia celnego.   

Dostosowanie się do nowych unijnych regulacji związanych z tzw. pakietem VAT-u dla e-commerce to duże wyzwanie organizacyjne i informatyczne. Wdrażane rozwiązania nakładają na Pocztę nowe obowiązki związane z elektronicznym zgłaszaniem przesyłek pocztowych spoza Unii Europejskiej organom celnym, a następnie pobieraniem stosownych należności podatkowych lub celno-podatkowych. To rozbudowany projekt, nad którym pracowaliśmy bardzo intensywnie we współpracy z KAS.

– powiedział Tomasz Zdzikot, Prezes Poczty Polskiej 

Po wejściu w życie nowych przepisów, proces obsługi przesyłki zawierającej towary będzie wyglądał następująco:

  • Klient w Polsce zamawia towar w kraju spoza UE.
  • Po dotarciu przesyłki do Polski pracownik Poczty dokonuje na rzecz odbiorcy elektronicznego zgłoszenia celnego, które zostaje przesłane do obsługiwanego przez Krajową Administrację Skarbową systemu AIS/e-COMMERCE.
  • Na podstawie danych zawartych w zgłoszeniu, Krajowa Administracja Skarbowa oblicza i przekazuje Poczcie informację o kwotach należności podatkowych albo celno-podatkowych, które Poczta jest zobowiązana pobrać i odprowadzić do KAS.
  • Należności podatkowe albo celno-podatkowe, wraz z określoną przez Pocztę opłatą pocztową, są pobierane przy doręczeniu przesyłki przez pracownika Poczty albo w placówce pocztowej.
  • Finałem operacji jest rozliczenie pobranych przez pocztowców kwot należności podatkowych albo celno-podatkowych z Krajową Administracją Skarbową.  

Jeżeli zawartość przesyłki nie będzie wiązać się z koniecznością przeprowadzenia dodatkowej kontroli przez celników, KAS dopuści towary znajdujące się w przesyłce do obrotu, a Poczta Polska wyda przesyłkę do doręczenia adresatowi. Warto zaznaczyć, że taka sama procedura będzie dotyczyć listów z towarami i paczek.

Polscy klienci, zamawiający towary spoza UE, potrzebują szybkich dostaw i prostych procedur celno-skarbowych. Staramy się spełniać oczekiwania firm i klientów, uczestniczących w handlu transgranicznym.

– dodał Wiesław Włodek, wiceprezes Poczty Polskiej S.A., odpowiedzialny za realizację przedsięwzięcia przez spółkę

Pakiet VAT dla e-commerce wprowadza rozwiązania polegające na tym, że sprzedawcy/platformy sprzedażowe e-commerce będą mogły naliczyć i pobrać podatek VAT bezpośrednio przy zakupie towaru od zamawiającego. Oznacza to, że podatek będzie doliczony do ceny towaru, tak jak przy zakupie towarów na platformach polskich. W takim przypadku Poczta Polska dokona zgłoszenia celnego dla takiej przesyłki, w którym nie będzie naliczonego podatku VAT, a klient przy doręczeniu zapłaci tylko opłatę pocztową. Dotyczy to przesyłek o wartości do 150 euro.

Nowe przepisy zmieniają rolę Poczty Polskiej w procesach celnych. Obecnie spółka jest podmiotem przedstawiającym przesyłki organom celnym. Od 1 lipca stanie się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych, działającym we własnym imieniu na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli jako tzw. przedstawiciel pośredni. Natomiast od 2 sierpnia tego roku Poczta będzie także zobowiązana do przekazywania informacji o przesyłkach preawizowanych przez nadawców do unijnego systemu celnego ICS2, dokonującego analizy ruchu towarowego pod kątem bezpieczeństwa. Dopiero pozytywna decyzja tego systemu pozwoli załadować przesyłkę na pokład samolotu w kraju jej nadania.

Zobacz: Szczoteczka Oclean X Pro będzie tania jak nigdy na letniej wyprzedaży AliExpress 618
Zobacz: AliExpress i największe dziwadła letniej wyprzedaży. Subiektywne TOP5

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Poczta Polska

Źródło tekstu: Poczta Polska