Vectra ponownie znalazła się na celowniku UOKiK. Operator został ukarany przez urząd milionową karą za zmianę trwających umów, a następnie bezprawne podwyższanie opłat za internet i telewizję.
To już kolejna sprawa dotycząca tego operatora. UOKiK informował o postępowaniu dotyczącym Vectry w grudniu – wtedy chodziło o zakup spółki Multimedia Polska. Dziś jednak urząd poinformował o rozstrzygnięciu w całkiem innej sprawie.
Zobacz: Vectra zagrożona karą. Chodzi o przejęcie konkurencji (aktualizacja)
UOKiK zarzuca operatorowi, że bez podstawy prawnej zmieniał zapisy umowy na czas nieokreślony, a następnie bezprawnie podwyższał opłaty za internet i telewizję.
O co dokładnie chodzi? Vectra w latach 2019 - 2020 jednostronnie, bez wymaganej podstawy prawnej, informowała klientów o dodaniu klauzuli modyfikacyjnej do trwających już kontraktów. Co ważne, w umowach nie było wcześniej takiej klauzuli, a jej dodanie zmieniało ogólne warunki korzystania z usług.
Jak wyjaśnia UOKiK, na podstawie tej bezprawnie wprowadzonej klauzuli modyfikacyjnej Vectra przez kolejne lata sugerowała klientom jednostronne podwyższenie o 5 złotych miesięcznie opłaty abonamentowe za każdą z usług telekomunikacyjnych – telewizji lub dostępu do internetu. Oznaczało to podwyżki 60 zł lub 120 zł w skali roku.
Operator wyznaczył im przy tym termin, w którym mogli nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, Vectra pobierała ustalone jednostronnie podwyższone opłaty.
Zarzuty w tej sprawie UOKiK postawił Vectrze w listopadzie 2021 r. Teraz zapadłą decyzja. Prezes urzędu uznał, że zarówno klauzula modyfikacyjna, jak i późniejsze podwyżki opłat abonamentowych były wprowadzane bez podstawy prawnej, co wprowadzało konsumentów w błąd. Zarówno te działania, jak i następne pobieranie opłat abonamentowych w zwiększonej wysokości stanowią praktykę, która narusza zbiorowe interesy konsumentów.
Na Vectrę została nałożona kara ponad 22 mln zł (22 231 676 zł), nakaz zaniechania praktyki i usunięcia jej skutków. Po uprawomocnieniu decyzji operator będzie miał obowiązek zwrotu kwestionowanych opłat abonamentowych klientom. Vectra musi też poinformować ich o przysługującym im prawie do rekompensaty.
UOKiK wyjaśnia, że jeżeli umowy nie zawierają prawidłowej klauzuli modyfikacyjnej, a operator planuje wprowadzić zmiany do umów na czas niekreślony, może zostać zawarte porozumienie między stronami na partnerskich zasadach, w ramach pełnej dobrowolności, bez konieczności wypowiadania umowy.
Taka sytuacja w przypadku Vectry nie miała jednak miejsca, a operator wykorzystał swoją mocniejszą pozycję i arbitralnie narzucił klientom najpierw samą klauzulę modyfikacyjną, a potem podwyżkę opłat abonamentowych.
UOKiK przypomina, że operatorzy, podobnie jak inni przedsiębiorcy, nie mogą dowolnie zmieniać zawartych umów. Urząd prowadzi obecnie postępowania wyjaśniające w sprawie Orange Polska, P4 i T- Mobile Polska. Chodzi o klauzule inflacyjne, wprowadzane od kilku miesięcy przez telekomy.
Zobacz: UOKiK prześwietla sklepy internetowe. Chodzi o Omnibusa
Zobacz: MediaMarkt ukarany. Chodzi o zakupy na raty
Źródło zdjęć: Shutterstock, UOKiK
Źródło tekstu: UOKiK