Wiadomości
Umowy telekomunikacyjne są nieczytelne dla klientów
Umowy telekomunikacyjne są stworzone tak, aby klient ich nie zrozumiał. Tak wynika z najnowszego Sprawozdania o stanie ochrony języka polskiego przygotowanego przez Radę Języka Polskiego.
76
Udostępnij na fb
Udostępnij na X

Umowy telekomunikacyjne są stworzone tak, aby klient ich nie zrozumiał. Tak wynika z najnowszego Sprawozdania o stanie ochrony języka polskiego przygotowanego przez Radę Języka Polskiego.
Powszechnie wiadomo, że bełkot specyficzny język umów telekomunikacyjnych bywa trudny do zrozumienia dla przeciętnego klienta sieci. RJP wskazuje tutaj pięć głównych czynników, które wpływają na czytelność umowy:
Dalsza część tekstu pod wideo
- nieczytelność tekstu,
- nasycenie terminologią,
- skomplikowane struktury składniowe,
- nieprzestrzeganie zasad poprawności językowej,
- struktura dokumentów i ich forma graficzna.
indeks mglistości Roberta Gunninga (FOG)
- Orange, FOG: 25,96 - w umowie znajdowało się zdanie składające się z 58 słów, a procent słów trudnych (składających się z 4 lub więcej sylab) wyniósł 6,90.
- Play, FOG: 21,44 - w umowie znalazły się dwa zdania (jedno po drugim) składające się z 92 słów, procent słów trudnych wyniósł 7,61.
- T-Mobile, FOG: 26,69 - w umowie było jedno zdanie składające się z 44 wyrazów, a procent słów trudnych, to aż 22,73.
- Plus, FOG: 11,07 - tylko cztery zdania były nieprzeciętnie długie i w sumie składały się one z 88 słów, procent słów trudnych, to 5,6.
W przypadku, gdy zawarcie niniejszej Umowy wiązało się z przyznaniem Abonentowi przez Operatora ulgi, Operator jest uprawniony żądać kary umownej z tytułu rozwiązania Umowy przez Abonenta lub przez Operatora z przyczyn leżących po stronie Abonenta przed upływem okresu, na który Umowa została zawarta, w wysokości nieprzekraczającej równowartości ulgi przyznanej Abonentowi i pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia Umowy do dnia jej rozwiązania. Roszczenie nie przysługuje w przypadku rozwiązania przez Abonenta będącego konsumentem Umowy przed rozpoczęciem świadczenia Usług Telekomunikacyjnych, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe.
Zobacz: