Orange Polska prezentuje wyniki za 1H2022. To było udane półrocze
Orange Polska pochwalił się wynikami za drugi kwartał oraz pierwsze półrocze 2022 roku. Bardzo dobre wskaźniki finansowe i komercyjne wraz z konsekwentnym ograniczaniem kosztów zrównoważyły wpływ niekorzystnych czynników, takich między innymi jak wzrost cen energii.

Atrakcyjna oferta, świetna jakość usług i zaangażowanie zespołu przełożyły się na bardzo dobre wyniki Orange Polska w drugim kwartale i całym pierwszym półroczu. Pomimo wyzwań związanych z inflacją i rosnącymi cenami energii, dobry rezultat pierwszego półrocza pozwala nam podtrzymać nasze ambicje dotyczące wzrostu rentowności, i podnieść prognozę dla przychodów. Przed nami kolejne miesiące wytężonej pracy w warunkach presji inflacyjnej i wzrostu kosztów energii, jednak jestem przekonany, że podążając ścieżką zakreśloną w strategii .Grow, zrealizujemy te ambitne plany.
– powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska
Jednym z kluczowych filarów strategii biznesowej Orange Polska jest odpowiedzialność wobec otoczenia, w którym działa – środowiska naturalnego i społeczności. W pierwszym półroczu tego roku pomarańczowy operator wykonał kolejny istotny krok, zbliżający firmę do realizacji zobowiązań klimatycznych. Dzięki długoterminowym kontraktom zakupu energii ze źródeł odnawialnych (tzw. PPA), a także dalszemu zmniejszaniu konsumpcji energii elektrycznej, emisje CO2 operatora zmniejszyły się w pierwszych 6 miesiącach roku aż o 15% w porównaniu do tego samego okresu 2021 roku. Względem pierwszej połowy roku bazowego 2015 zostały natomiast zredukowane już o 33%. Tym samym, Orange Polska jest za półmetkiem na drodze do realizacji swojego celu na rok 2025, który zakłada ograniczenie emisji o 65% w porównaniu do 2015 roku.



Odpowiedzialność to także wykorzystanie kompetencji i zasobów firmy, by pomóc tym, którzy uciekają do Polski przed wojną w Ukrainie. Od jej wybuchu Orange Polska udzielił schronienia około 700 osobom. Rozdano ponad 600 tysięcy starterów prepaid z darmowymi usługami operatora, ułatwiających uchodźcom kontakt z bliskimi. Dzięki współpracy Fundacji Orange z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, uruchomione zostały specjalne dyżury w ramach infolinii 116 111 w językach ukraińskim i rosyjskim, aby pomoc psychologiczna była łatwo dostępna dla ukraińskich dzieci i młodzieży.
Coraz więcej klientów pomarańczowych usług
Nowoczesne usługi telekomunikacyjne cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Sprostanie obecnemu zapotrzebowaniu jest możliwe dzięki wielomiliardowym inwestycjom w infrastrukturę, poczynionym do tej pory, w tym ok. 4 mld złotych wydanych od 2015 roku na budowę infrastruktury światłowodowej. W kolejnych miesiącach i latach kluczowym obszarem inwestycji Orange Polska będzie rozwój sieci mobilnej. Firma będzie też zainteresowana uczestniczeniem w nowych projektach budowy sieci światłowodowych, współfinansowanych ze środków unijnych.
W drugim kwartale 2022 roku Orange Światłowód zyskał 66 tysięcy użytkowników, co przekłada się na wzrost łącznej liczby klientów tej usługi o niemal 30% rok do roku. Rośnie także jej dostępność – możliwość skorzystania z pomarańczowego Internetu światłowodowego ma już 6,5 mln gospodarstw domowych w kraju, o ponad 1 milion więcej niż rok wcześniej. W samym tylko 2Q2022 zasięg tej usługi zwiększył się o ponad 320 tysięcy gospodarstw domowych, głównie za sprawą współpracy z operatorami hurtowymi, w tym także spółką Światłowód Inwestycje.
Z pakietu usług dla domu Orange Love korzysta już 1,58 mln klientów, o 4% więcej rok do roku. Liczba klientów abonamentowych mobilnych usług głosowych sprzedawanych poza pakietami również zwiększyła się w ciągu roku o 4%, w samym drugim kwartale przybyło ich 103 tysiące.
Dzięki podejściu „więcej za więcej” w tworzeniu ofert, coraz większej liczbie klientów korzystających ze światłowodu rośnie przychód na jednego klienta (ARPO) w kluczowych liniach produktowych. Pozytywnie na ten wskaźnik wpłynął również powrót klientów do podróżowania po dwóch latach ograniczeń związanych z pandemią COVID-19.
Wskaźnik odejść w usługach telefonii komórkowej wynosił 1,9% w abonamencie i 7,5% w pre-paidzie.
Kluczowe wskaźniki (w tys.) | 2Q2022 | 2Q2021 | Zmiana |
indywidualni klienci ofert konwergentnych | 1 578 | 1 517 | +4,0% |
dostępy mobilne (karty SIM) | 17 829 | 16 047 | +11,1% |
post-paid | 12 238 | 11 192 | +9,3% |
pre-paid | 5 591 | 4 855 | +15,2% |
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2 786 | 2 719 | +2,5% |
w tym łącza światłowodowe | 1 065 | 827 | +28,8% |
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 2 633 | 2 782 | -5,4% |
Na koniec pierwszego półrocza 2022 roku Orange Polska miał 11933 stacje bazowe z łącznością w technologii 4G, w tym 10353 stacje z agregacją pasma. Liczby te przez pół roku wzrosły odpowiednio o 68 i 133. Liczba stacji bazowych 5G osiągnęła na koniec czerwca liczbę 2021.
Bardzo dobre wyniki finansowe
Przychody Orange Polska wzrosły w drugim kwartale o 3,4 % w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. To przede wszystkim efekt bardzo dobrych wyników z kluczowych usług telekomunikacyjnych (wzrost przychodów o 7% rok do roku) oraz z usług ICT dla biznesu (wzrost przychodów o 29% rok do roku). Wraca także popyt na urządzenia. Po nieco słabszym początku roku, przychody z tego segmentu wzrosły w drugim kwartale o 10% rok do roku. Łącznie w całym pierwszym półroczu przychody firmy wzrosły o niemal 2%.
Rentowność operacyjna EBITDAaL w miesiącach kwiecień, maj i czerwiec tego roku była wyższa o 5,6% rok do roku, a łącznie w całym pierwszym półroczu wzrost EBITDAaL sięgnął 3,8%. Dobre wyniki komercyjne, wyższa marża bezpośrednia, a z drugiej strony ograniczanie kosztów pośrednich działalności firmy, pozwoliły zrównoważyć około 70-procentowy wzrost kosztów energii w pierwszym półroczu.
Poprawiająca się rentowność operacyjna przełożyła się także na zysk netto, który w pierwszym półroczu wzrósł o niemal 140% rok do roku. Bardzo dobre wyniki w całym pierwszym półroczu pozwalają podwyższyć prognozę całorocznych przychodów z oczekiwanego wcześniej niewielkiego spadku do niewielkiego, jednocyfrowego wzrostu. Jednocześnie firma podtrzymuje całoroczne przewidywania dotyczące EBITDAaL, czyli wynik na poziomie roku 2021 lub niewielki wzrost. Oczekuje się, że wzrost jest w jej zasięgu.
Wyniki na tle poprzednich lat
Karty SIM w milionach
Prepaid | Postpaid | Razem | |||
Ogółem | W tym biznes | ||||
1Q12 | 7,685 | 6,927 | 2,446 | 14,612 | |
2Q12 | 7,820 | 6,937 | 2,436 | 14,757 | |
3Q12 | 7,865 | 6,894 | 2,420 | 14,758 | |
4Q12 | 7,984 | 6,911 | 2,428 | 14,895 | |
1Q13 | 7,980 | 6,906 | 2,407 | 14,886 | |
2Q13 | 7,977 | 6,970 | 2,399 | 14,947 | |
3Q13 | 8,074 | 7,052 | 2,402 | 15,126 | |
4Q13 | 8,104 | 7,221 | 2,420 | 15,325 | |
1Q14 | 8,035 | 7,360 | 2,456 | 15,395 | |
2Q14 | 8,002 | 7,459 | 2,464 | 15,461 | |
3Q14 | 8,058 | 7,533 | 2,468 | 15,591 | |
4Q14 | 7,950 | 7,679 | 2,498 | 15,629 | |
1Q15 | 7,791 | 7,727 | 2,496 | 15,518 | |
2Q15 | 7,690 | 7,897 | 2,561 | 15,587 | |
3Q15 | 7,606 | 8,087 | 2,601 | 15,693 | |
4Q15 | 7,545 | 8,361 | 2,688 | 15,906 | |
1Q16 | 7,689 | 8,575 | 2,754 | 16,264 | |
2Q16 | 7,898 | 8,798 | 2,817 | 16,696 | |
3Q16 | 7,309 | 9,085 | 2,893 | 16,394 | |
4Q16 | 6,537 | 9,453 | 2,986 | 15,990 | |
1Q17 | 5,820 | 9,452 | b.d. | 15,272 | |
2Q17 | 4,983 | 9,573 | b.d. | 14,555 | |
3Q17 | 4,696 | 9,662 | b.d. | 14,358 | |
4Q17 | 4,698 | 9,726 | b.d. | 14,424 | |
1Q18 | 4,621 | 9,747 | b.d. | 14,368 | |
2Q18 | 4,694 | 9,790 | b.d. | 14,484 | |
3Q18 | 4,761 | 9,853 | b.d. | 14,614 | |
4Q18 | 4,883 | 9,922 | b.d. | 14,805 | |
1Q19 | 4,867 | 9,970 | b.d. | 14,837 | |
2Q19 | 4,924 | 10,040 | b.d. | 14,964 | |
3Q19 | 5.012 | 10,128 | b.d. | 15,140 | |
4Q19 | 5,047 | 10,237 | b.d. | 15,284 | |
1Q20 | 5,095 | 10,342 | b.d. | 15,436 | |
2Q20 | 4,982 | 10,504 | b.d. | 15,487 | |
3Q20 | 4,920 | 10,749 | b.d. | 15,669 | |
4Q20 | 4,860 | 10,892 | b.d. | 15,752 | |
1Q21 | 4,783 | 11,017 | b.d. | 15,800 | |
2Q21 | 4,855 | 11,192 | b.d. | 16,047 | |
3Q21 | 4,910 | 11,679 | b.d. | 16,590 | |
4Q21 | 4,953 | 11,847 | b.d. | 16,800 | |
1Q22 | 5,260 | 12,046 | b.d. | 17,306 | |
2Q22 | 5,591 | 12,238 | b.d. | 17,829 |
ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)
Usługi mobilne | Postpaid bez M2M | Prepaid | Razem | ||
Głosowe | Internet | Razem | |||
1Q16 | 40,5 | 27,6 | 38,2 | 9,6 | 23,0 |
2Q16 | 39,6 | 25,5 | 37,1 | 9,1 | 22,2 |
3Q16 | 39,3 | 23,5 | 36,5 | 9,2 | 22,1 |
4Q16 | 36,6 | 23,2 | 34,2 | 9,4 | 21,9 |
1Q17 | 35,1 | 22,3 | 32,8 | 9,3 | 21,8 |
2Q17 | 35,5 | 20,9 | 32,9 | 11,3 | 23,5 |
3Q17 | 33,1 | 20,3 | 30,9 | 13,0 | 23,5 |
4Q17 | 32,5 | 19,4 | 30,3 | 12,6 | 23,0 |
1Q18 | 31,1 | 19,1 | 29,2 | 11,9 | 21,9 |
2Q18 | 30,5 | 18,4 | 28,7 | 12,3 | 21,7 |
3Q18 | 30,5 | 17,8 | 28,7 | 12,6 | 21,7 |
4Q18 | 29,6 | 17,0 | 27,7 | 12,2 | 20,9 |
1Q19 | 28,6 | 16,4 | 26,9 | 11,4 | 20,0 |
2Q19 | 28,7 | 15,9 | 27,0 | 11,6 | 20,1 |
3Q19 | 28,9 | 15,4 | 27,1 | 12,1 | 20,3 |
4Q19 | 28,5 | 14,3 | 26,7 | 11,9 | 20,0 |
1Q20 | 28,0 | 13,6 | 26,3 | 11,6 | 19,5 |
2Q20 | 27,2 | 13,3 | 25,5 | 11,9 | 19,3 |
3Q20 | 27,6 | 12,9 | 25,9 | 12,5 | 19,9 |
4Q20 | 27,3 | 12,7 | 25,6 | 12,7 | 19,8 |
1Q21 | 27,2 | 12,5 | 25,6 | 11,9 | 19,6 |
2Q21 | 27,7 | 12,3 | 26,0 | 12,6 | 20,1 |
3Q21 | 28,3 | 12,3 | 26,7 | 13,1 | 20,7 |
4Q21 | 27,9 | 12,2 | 26,3 | 12,9 | 20,3 |
1Q22 | 28,0 | 12,1 | 26,4 | 12,3 | 20,1 |
2Q22 | 28,3 | 12,1 | 26,8 | 12,5 | 20,2 |
CHURN (wskaźnik odejść) telefonii komórkowej
Prepaid | Postpaid | |
1Q12 | 16,7% | 3,9% |
2Q12 | 16,8% | 3,4% |
3Q12 | 17,2% | 3,5% |
4Q12 | 15,0% | 3,4% |
1Q13 | 15,5% | 3,7% |
2Q13 | 15,1% | 3,6% |
3Q13 | 14,6% | 3,3% |
4Q13 | 14,8% | 3,4% |
1Q14 | 14,9% | 3,4% |
2Q14 | 14,9% | 3,3% |
3Q14 | 16,4% | 3,4% |
4Q14 | 16,8% | 3,5% |
1Q15 | 16,7% | 3,7% |
2Q15 | 16,1% | 3,2% |
3Q15 | 17,0% | 3,0% |
4Q15 | 16,9% | 3,0% |
1Q16 | 15,7% | 3,0% |
2Q16 | 15,2% | 2,8% |
3Q16 | 16,8% | 2,7% |
4Q16 | 18,1% | 2,8% |
1Q17 | 21,3% | 3,1% |
2Q17 | 25,0% | 2,8% |
3Q17 | 17,5% | 2,9% |
4Q17 | 10,9% | 3,2% |
1Q18 | 14,6% | 3,1% |
2Q18 | 11,3% | 2,7% |
3Q18 | 10,4% | 2,8% |
4Q18 | 8,9% | 2,8% |
1Q19 | 10,8% | 2,8% |
2Q19 | 10,2% | 2,5% |
3Q19 | 10,7% | 2,4% |
4Q19 | 10,2% | 2,8% |
1Q20 | 9,1% | 2,5% |
2Q20 | 10,4% | 2,1% |
3Q20 | 11,4% | 2,2% |
4Q20 | 10,7% | 2,3% |
1Q21 | 10,8% | 2,3% |
2Q21 | 9,1% | 1,9% |
3Q21 | 10,0% | 1,8% |
4Q21 | 10,5% | 2,3% |
1Q22 | 9,5% | 1,9% |
2Q22 | 7,5% | 1,9% |