DAJ CYNK

Nowe regulacje UE zmienią rynek płatności w Polsce

01.12.2016

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 2975

Ważne 2

4

Rośnie udział transakcji bezgotówkowych, w tym mobilnych, w rynku płatności. Rozwój w tym obszarze biznesu może nabrać jeszcze większego tempa po wejściu w życie uchwalonej pod koniec ubiegłego roku dyrektywy PSD2.

Rośnie udział transakcji bezgotówkowych, w tym mobilnych, w rynku płatności. Rozwój w tym obszarze biznesu może nabrać jeszcze większego tempa po wejściu w życie uchwalonej pod koniec ubiegłego roku dyrektywy PSD2, która przyczyni się do liberalizacji i otwarcia rynku oraz umożliwi innym podmiotom korzystanie z danych bankowych. Jak przewidują eksperci, nowe regulacje wpłyną na pojawienie się innowacyjnych rozwiązań w obszarze płatności, ale z drugiej strony w określonych przypadkach mogą oznaczać regres, czyli mniejszą wygodę konsumentów.

Unijna dyrektywa PSD2 (ang. Payment Services Directive), która reguluje rynek płatności detalicznych, została uchwalona w listopadzie 2015 roku przez Parlament Europejski. Nowe regulacje to odpowiedź UE na digitalizację, dynamiczny wzrost e-commerce i pojawienie się na rynku innowacyjnych firm oferujących usługi finansowe przy wykorzystaniu nowych technologii, które stanowią coraz większą konkurencję dla sektora bankowego. Jednym z celów nowej dyrektywy jest uregulowanie ich działalności, sytuacji prawnej oraz współpracy z tradycyjnymi dostawcami usług płatniczych.

Jednym z celów dyrektywy PSD2 jest również większa ochrona transakcji płatniczych i danych konsumentów. Nowe przepisy wprowadzają wymóg tzw. silnego uwierzytelniania. Oznacza to, że każda transakcja płatnicza powyżej 10 euro będzie wymagała identyfikacji klienta za pomocą przynajmniej dwóch niezależnych metod uwierzytelniania (np. kodu PIN i rozwiązań biometrycznych).

Andrzej Bassara z PayU podkreśla, że w tej chwili transakcje płatnicze są coraz bardziej wygodne dla użytkowników. Dobrym przykładem jest sposób, w jaki klienci płacą za przejazdy w aplikacji Uber (bez wymogu logowania do bankowości internetowej), albo współpraca PayU z Allegro, która przyczyniła się do tego, że klient może dokończyć transakcję zakupową, de facto nie biorąc do ręki instrumentu płatniczego, czyli jednym kliknięciem lub jednym dotknięciem w przypadku zakupów robionych na smartfonie, bez opuszczania strony internetowej lub aplikacji mobilnej sklepu.

Dyrektor ds. strategii PayU podkreśla, że zmiany zachodzące na rynku finansów i płatności oraz rozwój fintechu w dużej mierze wiążą się z generacją millenialsów, którzy powszechnie używają technologii mobilnych i oczekują większej wygody. Jak wynika z badań przeprowadzonych na amerykańskim rynku, ponad połowa millenialsów nie rozróżnia ofert poszczególnych banków, a niewiele ponad 70% wolałoby skorzystać z usługi finansowej dostarczanej przez gigantów takich jak Google, Amazon czy Apple niż przez banki.

Źródło tekstu: newseria

Tagi: płatności ue
Komentarze
Zaloguj się
6. ~do 3. i 5.
0

2016-12-01 22:14:45

ale akurat payu posiada telefoniczne biuro obsługi (w przeciwieństwie do allegro). Co prawda czeka sie dlugo, ale problem z platnoscia na aligatorze wyjasnilem :P

Odpowiedz

5. ~Czytelnik
0

2016-12-01 14:58:51

enia usługi. Po ostarnich doświadczeniach pay pal stwierdziłem , nigdy więcej, innej niż zwykły przelew , transakcji nie zrobię. Wszystko dobrze,gdy proces działa , gdy coś pójdzie źle, człowiek zostaje w ciemnej d...., nie ma się z kim skontaktować i załatwić sprawę od ręki.

Odpowiedz

3. ~
0

2016-12-01 14:51:45

Zapomnieli o jednym, bezwzględnym wymogu posiadania telefonicznego biura obsługi w kraju świadcz

Odpowiedz

2. ~
1

2016-12-01 11:33:21

Akurat płacenie jednym kliknięciem (do czego usilnie namawiało Allegro) to mi się raczej dość umiarkowanie podobało!

Odpowiedz

1. ~Jahodny
1

2016-12-01 11:12:30

PayU wygodne dla użytkowników? Hahaha. Ogarnijcie trochę Wasz system, bo awaria goni awarię.

Odpowiedz