Grupa Cyfrowy Polsat: wyniki za 2Q2020
Grupa Cyfrowy Polsat, mimo wprowadzonego wiosną w kraju stanu epidemii, zakończyła II kwartał ze stabilnymi wynikami, chociaż okres ten przyniósł też spadki. Przychody Grupy wyniosły 2,86 mld zł, co oznacza spadek 2,1% r/r. Skorygowana EBITDA przekroczyła 1 mld zł, a zysk netto wzrósł do poziomu 291 mln zł. Zysk operacyjny EBIT wyniósł 394 mln PLN i spadł w ujęciu rocznym o 24,6%. Nastąpił też odpływ klientów.

CP chwali się 5G w Plusie
Za jeden ze swoich sukcesów w minionym kwartale Grupa Cyfrowy Polsat uznaje stworzenie oferty sieci 5G w Plusie. Komercyjną sieć 5G na częstotliwości 2,6 GHz TDD Polkomtel, operator sieci Plus, uruchomił 11 maja br. Sieć ponad 100 nadajników działa na obszarze 7 polskich miast – Warszawy, Gdańska, Katowic, Łodzi, Poznania, Szczecina i Wrocławia. Kolejnym etapem rozwoju 5G Plusa w Polsce jest objęcie zasięgiem 5G całej Warszawy oraz okolicznych miejscowości, gdzie powstaje ponad 600 kolejnych stacji 5G. Operator sukcesywnie rozszerza ofertę smartfonów i routerów pracujących w tej technologii. W ostatnim czasie Plus dostawił około 100 nowych nadajników 5G.
Wśród innych dokonań, operator wymienia m.in. przekazanie około 30 mln złotych na wsparcie społeczeństwa i służby zdrowia. Wśród najważniejszych wydarzeń znalazły się też szybka finalizacja zakupu Interia.pl, która pozwoli mocniej wejść na rynek Internetu, a także rozpoczęcie działalności na rynku fotowoltaiki pod nową marką ESOLEO.



Ponad 10,5 mln kart SIM telefonii komórkowej
Cyfrowy Polsat po drugim kwartale miał 8 188 807 kart SIM w komórkowych ofertach abonamentowych oraz 2 364 248 w ofertach pre-paid, co daje łącznie liczbę 10 553 055. Oznacza to wzrost w porównaniu z końcem poprzedniego kwartału (10 409 874) o 143 181 kart SIM. To głównie zasługa wzrostu abonamentowych usług telefonii komórkowej, które z poziomu 8 016 501 w 1Q, w drugim kwartale wzrosły do 8 188 807, co oznacza przyrost o 172 306 kart SIM. Jednocześnie liczba kart SIM telefonii pre-paid spadła przez kwartał z 2 393 373 (1Q) do 2 364 248 (2Q), czyli Grupa CP straciła ich 29 125. Zdaniem operatora główną przyczyną jest ograniczenie możliwości dystrybucji starterów prepaid w trakcie lockdownu. Na spadek liczby usług przedpłaconych wpłynęło zamknięcie części punktów sprzedaży oraz mniejsza liczba przyjeżdżających obcokrajowców.
W ujęciu rocznym wzrost usług telefonii komórkowej wynosi 591 tys. (7,8%). Operator podaje, że jest to efekt korzystnego wpływu strategii multiplay, wprowadzenia nowych taryf dla klientów kontraktowych, jak również wysokiego popytu wśród klientów biznesowych na usługi m2m.
Drugi kwartał wiązał się z przyrostem łącznej liczby wszystkich usług kontraktowych – w ujęciu rocznym o 528 tys. do ok. 15 mln, a stanowią one 85,6% wszystkich świadczonych usług.
Wskaźnik odpływu klientów wszystkich usług (churn) spadł w ciągu roku o 0,6 p.p. do poziomu 6,4% w porównaniu do 7,0% w analogicznym okresie 2019 r. i 6,6% w poprzednim kwartale. Operator wskazuje, że niższy churn to przede wszystkim efekt wysokiej lojalności klientów usług łączonych.
Dane operacyjne segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych
|
II kwartał |
||
|
2020 |
2019 |
Zmiana % |
Łączna liczba RGU* |
17 504 |
17 059 |
+2,6% |
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
Łączna liczba RGU (na koniec okresu) [tys.], w tym: |
14 979 |
14 452 |
+3,6% |
Płatna telewizja, w tym: |
5 001 |
5 059 |
-1,1% |
Multiroom |
1 197 |
1 174 |
+2,0% |
Telefonia komórkowa |
8 189 |
7 598 |
+7,8% |
Internet |
1 790 |
1 795 |
-0,3% |
Liczba klientów kontraktowych [tys.], w tym: |
5 587 |
5 653 |
-1,2% |
klienci ofert multiplay |
2 028 |
1 898 |
+7,0 % |
ARPU na klienta [PLN] |
86,5 |
83,4 |
+3,7% |
Churn na klienta |
6,4% |
7,0% |
-0,6 p.p. |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta |
2,68 |
2,56 |
+4,7% |
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu [tys.], w tym: |
2 525 |
2 607 |
-3,1% |
Płatna telewizja |
93 |
87 |
+6,9% |
Telefonia komórkowa |
2 364 |
2 418 |
-2,2% |
Internet |
68 |
102 |
-33,3% |
ARPU na RGU prepaid [PLN] |
21,4 |
20,8 |
+2,9% |
- *RGU (revenue generating unit) - pojedyncza, aktywna usługa płatnej telewizji, dostępu do Internetu lub telefonii komórkowej, świadczona w modelu kontraktowym lub przedpłaconym.
Płatna telewizji i internet: spadki
Poza odpływem klientów pre-paid telefonii komórkowej drugi kwartał przyniósł też spadki aktywnych usług telewizji i internetu. W ujęciu rocznym Grupa odnotowała spadek o 58 tys. (o 1,1%) usług płatnej telewizji (bez uwzględnienia rosnącej liczby RGU Netii), co było głównie związane z mniejszą liczbą świadczonych usług telewizji satelitarnej,
W porównaniu do 2Q w roku 2019 nastąpił też spadek o 5 tys. (o 0,3%) usług Internetu. Jak tłumaczy operator, spadek ten związany jest m.in. ze stopniowym nasycaniem się rynku usługami dedykowanego mobilnego dostępu do internetu oraz systematycznie rosnącą popularnością transmisji danych w taryfach telefonii komórkowej, która to usługa konkuruje z usługą dedykowanego dostępu do Internetu mobilnego. Na koniec drugiego kwartału liczba kontraktowych klientów internetu wynosiła 1 789 955, natomiast pre-paidowych – 67 684.
Łączna liczba usług przedpłaconych (telewizja, telefonia i internet) wyniosła na koniec kwartału 2 525 224.
Ponad 2 mln klientów ofert multiplay
Liczba klientów usług multiplay wzrosła o 130 tys. (7%) r/r do 2,028 mln, co stanowi 36% bazy klientów kontraktowych. Do 6,19 mln wzrosła liczba usług, z których korzysta ta grupa klientów.
Wyniki grupy w 2Q 2020
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat
mln PLN |
II kwartał 2020 |
II kwartał 2019 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
2 863 |
2 923 |
-2,1% |
EBITDA skorygowana |
1 002 |
1 076 |
-6,9% |
Marża EBITDA skorygowana |
35,0% |
37,0% |
-2,0 p.p |
Historyczne dane zebraliśmy w poniższych tabelach:
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Internet (abonament) |
Internet (prepaid) |
Łącznie |
1Q2015 | 6,553 mln | 3,776 mln | 1,439 mln | 0,193 mln | 11,957 mln |
2Q2015 | 6,532 mln | 3,972 mln | 1,483 mln | 0,193 mln | 11,933 mln |
3Q2015 | 6,505 mln | 3,685 mln | 1,517 mln | 0,231 mln | 11,939 mln |
4Q2015 | 6,517 mln | 3,592 mln | 1,595 mln | 0,231 mln | 11,934 mln |
1Q2016 | 6,536 mln | 3,496 mln | 1,647 mln | 0,256 mln | 11,936 mln |
2Q2016 | 6,536 mln | 3,473 mln | 1,667 mln | 0,284 mln | 11,971 mln |
3Q2016 | 6,617 mln | 3,223 mln | 1,722 mln | 0,260 mln | 11,822 mln |
4Q2016 | 6,730 mln | 2,972 mln | 1,757 mln | 0,219 mln | 11,679 mln |
1Q2017 | 6,785 mln | 2,646 mln | 1,766 mln | 0,184 mln | 11,382 mln |
2Q2017 | 6,811 mln | 2,617 mln | 1,773 mln | 0,181 mln | 11,381 mln |
3Q2017 | 6,865 mln | 2,624 mln | 1,783 mln | 0,193 mln | 11,464 mln |
4Q2017 | 6,932 mln | 2,579 mln | 1,809 mln | 0,178 mln | 11,498 mln |
1Q2018 | 6,998 mln | 2,539 mln | 1,814 mln | 0,169 mln | 11,520 mln |
2Q2018 | 7,098 mln | 2,546 mln | 1,804 mln | 0,163 mln | 11,611 mln |
3Q2018 | 7,209 mln | 2,550 mln | 1,810 mln | 0,152 mln | 11,723 mln |
4Q2018 | 7,345 mln | 2,424 mln | 1,815 mln | 0,127 mln | 11,712 mln |
1Q2019 | 7,452 mln | 2,388 mln | 1,801 mln | 0,111 mln | 11,752 mln |
2Q2019 | 7,598 mln | 2,418 mln | 1,795 mln | 0,102 mln | 11,913 mln |
3Q2019 | 7,752 mln | 2,443 mln | 1,802 mln | 0,093 mln | 12,090 mln |
4Q2019 | 7,895 mln | 2,416 mln | 1,796 mln | 0,080 mln | 12,107 mln |
1Q2020 | 8,017 mln | 2,393 mln | 1,799 mln | 0,073 mln | 12,271 mln |
2Q2020 | 8,189 mln | 2,364 mln | 1,789 mln | 0,068 mln | 12,411 mln |
Przychód | Zysk netto | EBIDTA | Marża EBIDTA | |
1Q2015 | 2,329 mld zł | 170,9 mln zł | 896,6 mln zł | 38,5% |
2Q2015 | 2,469 mld zł | 305 mln zł | 977 mln zł | 39,6% |
3Q2015 | 2,415 mld zł | 502,5 mln zł | 930 mln zł | 38,5% |
4Q2015 | 2,610 mld zł | 186 mln zł | 891 mln zł | 33,8% |
1Q2016 | 2,364 mld zł | 179 mln zł | 846 mln zł | 35,8% |
2Q2016 | 2,443 mld zł | 231 mln zł | 935 mln zł | 38,3% |
3Q2016 | 2,110 mld zł | 270 mln zł | 957 mln zł | 40,1% |
4Q2016 | 2,535 mld zł | 342 mln zł | 902 mln zł | 35,6% |
1Q2017 | 2,389 mld zł | 271 mln zł | 929 mln zł | 38,9% |
2Q2017 | 2,470 mld zł | 282 mln zł | 964 mln zł | 39,0% |
3Q2017 | 2,391 mld zł | 235 mln zł | 851 mln zł | 35,6% |
4Q2017 | 2,579 mld zł | 157 mln zł | 873 mln zł | 33,9% |
1Q2018 | 2,346 mld zł | 292 mln zł | 890 mln zł | 37,9% |
2Q2018 | 2,603 mld zł | 231 mln zł | 946 mln zł | 36,1% |
3Q2018 | 2,735 mld zł | 227 mln zł | 920 mln zł | 33,6% |
4Q2018 | 3,002 mld zł | 66,1 mln zł | 941 mln zł | 31,4% |
1Q2019* | 2,792 mld zł | 300 mln zł | 1,038 mld zł | 38,2% |
2Q2019* | 2,923 mld zł | 269 mln zł | 1,076 mld zł | 36,8% |
3Q2019* | 2,892 mld zł | 236,5 mln zł | 1,021 mld zł | 35,3% |
4Q2019* | 3,069 mld zł | 311,9 mln zł | 1,062 mld zł | 32,7% |
1Q2020 | 2,849 mld zł | 184 mln zł | 1,027 mld zł | 36,0% |
2Q2020 | 2,863 mld zł | 291 mln zł | 1,002 mld zł | 35,0% |
*) Dane według nowego standardu MSSF 16
Przychód na klienta | Abonament | Prepaid |
1Q2015 | 85,8 zł | 17,3 zł |
2Q2015 | 87,0 zł | 18,3 zł |
3Q2015 | 88,1 zł | 19,0 zł |
4Q2015 | 88,3 zł | 18,5 zł |
1Q2016 | 87,0 zł | 17,7 zł |
2Q2016 | 88,4 zł | 18,9 zł |
3Q2016 | 88,6 zł | 18,7 zł |
4Q2016 | 90,7 zł | 19,2 zł |
1Q2017 | 89,1 zł | 18,7 zł |
2Q2017 | 89,6 zł | 20,5 zł |
3Q2017 | 88,4 zł | 20,2 zł |
4Q2017 | 89 zł | 20,1 zł |
1Q2018 | 81,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2018 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,4 zł |
3Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,8 zł |
4Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,3 zł |
1Q2019 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2019 | 83,4 zł | 20,8 zł |
3Q2019 | 84,8 zł | 20,8 zł |
4Q2019 | 85,6 zł | 20,3 zł |
1Q2020 | 85,4 zł | 20,7 zł |
2Q2020 | 86,5 zł | 21,4 zł |