DAJ CYNK

Wyniki Cyfrowego Polsatu po 1Q2020

Lech Okoń

Prawo, finanse, statystyki

Cyniki Grupy Cyfrowy Polsat w I kwartale 2020 roku

W I kwartale 2020 roku Grupa Cyfrowy Polsat odnotowała przychód na poziomie 2,85 mld zł (+2% w skali roku) i zysk netto w wys. 184 mln zł, a EBITDA wyniosła 1,027 mld zł (-1.1%). Grupa sprzedała w tym okresie 466 tys. nowych usług kontraktowych.

Prawie 10,5 mln kart SIM

Cyfrowy Polsat zakończył I kwartał z 10 483 181 aktywnymi kartami SIM, w stosunku do 9 950 668 rok wcześniej, co dało wzrost na poziomie 5,4% (o 564 tys. kart SIM). Zarówno oferta abonamentowa z 8 016 501 kart SIM (wzrost roczny o 7,6%), jak i telefonia na kartę  - 2 393 373 kart SIM (+ 0,2%) były na plusie, natomiast wyraźnie spadła baza kart prepaid z Internetem mobilnym, do 73 307 (spadek o 33,7%).

Za dużym wzrostem liczby kart SIM stoją przede wszystkim klienci kontraktowi, w tym rosnący popyt na biznesowe wdrożenia usług m2m. Średni przychód na klienta kontraktowego Grupy (z telewizją) wyniósł 85,4 zł, co stanowi wzrost w skali roku o 3%.

Operator cieszy się ze stabilnej bazy kart prepaid (łącznie ponad 2,6 mln), z rosnącym ARPU - obecnie na poziomie 20,7 zł. Z mobilnych ofert internetowych operatora korzystało w I kwartale 1,8 mln klientów, którzy przetransferowali w tym czasie ok. 350 PB danych - o 33% więcej niż przed rokiem. Zasięg LTE sieci dociera do blisko 100% Polaków, a LTE Advanced do 82% mieszkańców kraju.

Przeszło 2 mln klientów ofert multiplay

Na koniec kwartału statystyczny klient Grupy Cyfrowy Polsat posiadał 2,64 usługi, w stosunku do 2,53 przed rokiem. Operatorowi przybyło w ciągu roku 157 tys. klientów usług wiązanych (wzrost o 8%), co dało łączną liczbę 2 011 987 klientów. Z więcej niż jednej usługi korzysta zatem co trzeci klient Grupy (36% bazy), a wszyscy klienci multiplay mieli łącznie na koniec kwartału 6,12 mln usług. Wskaźnik churn spadł przy tym w tej grupie osób do 6,6%.

Płatna telewizja w abonamencie na minusie

W skali roku operatorowi ubyło 1,7% bazy klientów płatnej telewizji w wersji abonamentowej - ich baza spadła do do 4 992 356 z z 5,08 mln przed rokiem. Rośnie przy tym udział usługi Multiroom przynależącej do tej bazy, z której korzystało na koniec kwartału 1 187 199 klientów (wzrost o 1,6%). 

O 18,9% wzrosła równolegle baza klientów telewizji przedpłaconej, osiągając poziom 171 958.

Cyfrowy Polsat 1Q2020 podsumowanie

Inwestycje w 5G, przejęcie Interii

Pierwszy kwartał tego roku był szczególny dla nas wszystkich, wygląda jednak na to, że Plus nie wyhamował w tym czasie z prowadzonymi projektami. Udało się uruchomić zgodnie z planem prawdziwe 5G (do 600 Mb/s), które dociera do 900 tys. mieszkańców kraju, a innym nośnym wydarzeniem było ogłoszenie przejęcia Grupy Interia.

Operator obiecuje, że będzie rozbudowywał infrastrukturę 5G i zapowiada, że postawi 600 dodatkowych stacji 5G na terenie całej aglomeracji warszawskiej, na wszelkich możliwych częstotliwościach. Tym samym w zasięgu 5G znajda się 2 mln dodatkowych osób. Podczas konferencji prasowej CP, na pytanie, czy Huawei jest brany pod uwagę jako dostawcę sprzętu 5G – mowa także o infrastrukturze sieciowej – prezes Cyfrowego Polsatu odpowiedział, że w procesie wyboru dostawców nikt nie będzie wykluczany.

Plus przygotowuje ofertę 5G – w tej chwili klienci mogą korzystać z promocyjnego, darmowego dostępu. Operator pracuje nad stworzeniem konkretnej oferty, jednak nie ujawnił, jaki może mieć kształt - na przykład czy będą specjalne pakiety danych dla użytkowników 5G

Akcje wsparcia w walce z koronawirusem

Nie da się też zapomnieć o szeregu akcji wsparcia w walce z koronawirusem. Od 3 mln zł zebranych na szpitale w ramach „Reklamie na Ratunek - Razem w walce z koronawirusem" i 2 mln zł przekazanych przez Fundację Polsat, przez 2200 tabletów dla dzieci w domach dziecka, po imponujący zakup przez Zygmunta Solorza i Grupę Polsat 200 tys. testów na koronawirusa wraz z niezbędną aparaturą laboratoryjną za kwotę ponad 16 milionów złotych oraz przekazanie ich Ministerstwu Zdrowia i Polakom. Nie można też zapomnieć o wielu promocjach dla klientów - oknach otwartych telewizji, Internecie światłowodowym przyspieszonym bezpłatnie do 1 Gb/s czy licznych pakietach internetowych.

W czasie pandemii dało się zauważyć wyraźny spadek sprzedaż sprzętu, na przykład smartfonów, W pierwszym okresie zainteresowanie klientów zakupami zmniejszyło się aż o 50%, teraz sprzedaż rośnie, ale dalej jest to poziom około o 30% niższy w porównaniu do czasów przed epidemią. Spadki były efektem zamknięcia salonów, czego nie rekompensowały sprzedaże online. Teraz jednak operator otwiera już swoje punkty sprzedaży i obecnie 99 procent z nich już działa.

Historyczne dane zebraliśmy w poniższych tabelach:

Karty SIM Abonament Prepaid Internet
(abonament)
Internet
(prepaid)
Łącznie
1Q2015 6,553 mln 3,776 mln 1,439 mln 0,193 mln 11,957 mln
2Q2015 6,532 mln 3,972 mln 1,483 mln 0,193 mln 11,933 mln
3Q2015 6,505 mln 3,685 mln 1,517 mln 0,231 mln 11,939 mln
4Q2015 6,517 mln 3,592 mln 1,595 mln 0,231 mln 11,934 mln
1Q2016 6,536 mln 3,496 mln 1,647 mln 0,256 mln 11,936 mln
2Q2016 6,536 mln 3,473 mln 1,667 mln 0,284 mln 11,971 mln
3Q2016 6,617 mln 3,223 mln 1,722 mln 0,260 mln 11,822 mln
4Q2016 6,730 mln 2,972 mln 1,757 mln 0,219 mln 11,679 mln
1Q2017 6,785 mln 2,646 mln 1,766 mln 0,184 mln 11,382 mln
2Q2017 6,811 mln 2,617 mln 1,773 mln 0,181 mln 11,381 mln
3Q2017 6,865 mln 2,624 mln 1,783 mln 0,193 mln 11,464 mln
4Q2017 6,932 mln 2,579 mln 1,809 mln 0,178 mln 11,498 mln
1Q2018 6,998 mln 2,539 mln 1,814 mln 0,169 mln 11,520 mln
2Q2018 7,098 mln 2,546 mln 1,804 mln 0,163 mln 11,611 mln
3Q2018 7,209 mln 2,550 mln 1,810 mln 0,152 mln 11,723 mln
4Q2018 7,345 mln 2,424 mln 1,815 mln 0,127 mln 11,712 mln
1Q2019 7,452 mln 2,388 mln 1,801 mln 0,111 mln 11,752 mln
2Q2019 7,598 mln 2,418 mln 1,795 mln 0,102 mln 11,913 mln
3Q2019 7,752 mln 2,443 mln 1,802 mln 0,093 mln 12,090 mln
4Q2019 7,895 mln 2,416 mln 1,796 mln 0,080 mln 12,107 mln
1Q2020 8,017 mln 2,393 mln 1,799 mln 0,073 mln 12,271 mln
 
  Przychód Zysk netto EBIDTA Marża EBIDTA
1Q2015 2,329 mld zł 170,9 mln zł 896,6 mln zł 38,5%
2Q2015 2,469 mld zł 305 mln zł 977 mln zł 39,6%
3Q2015 2,415 mld zł 502,5 mln zł 930 mln zł 38,5%
4Q2015 2,610 mld zł 186 mln zł 891 mln zł 33,8%
1Q2016 2,364 mld zł 179 mln zł 846 mln zł 35,8%
2Q2016 2,443 mld zł 231 mln zł 935 mln zł 38,3%
3Q2016 2,110 mld zł 270 mln zł 957 mln zł 40,1%
4Q2016 2,535 mld zł 342 mln zł 902 mln zł 35,6%
1Q2017 2,389 mld zł 271 mln zł 929 mln zł 38,9%
2Q2017 2,470 mld zł 282 mln zł 964 mln zł 39,0%
3Q2017 2,391 mld zł 235 mln zł 851 mln zł 35,6%
4Q2017 2,579 mld zł 157 mln zł 873 mln zł 33,9%
1Q2018 2,346 mld zł 292 mln zł 890 mln zł 37,9%
2Q2018 2,603 mld zł 231 mln zł 946 mln zł 36,1%
3Q2018 2,735 mld zł 227 mln zł 920 mln zł 33,6%
4Q2018 3,002 mld zł 66,1 mln zł 941 mln zł 31,4%
1Q2019* 2,792 mld zł 300 mln zł 1,038 mld zł 38,2%
2Q2019* 2,923 mld zł 269 mln zł 1,076 mld zł 36,8%
3Q2019* 2,892 mld zł 236,5 mln zł 1,021 mld zł 35,3%
4Q2019* 3,069 mld zł 311,9 mln zł 1,062 mld zł 32,7%
1Q2020 2,849 mld zł 184 mln zł 1,027 mld zł 36,0%

*) Dane według nowego standardu MSSF 16

Przychód na klienta Abonament Prepaid
1Q2015 85,8 zł 17,3 zł
2Q2015 87,0 zł 18,3 zł
3Q2015 88,1 zł 19,0 zł
4Q2015 88,3 zł 18,5 zł
1Q2016 87,0 zł 17,7 zł
2Q2016 88,4 zł 18,9 zł
3Q2016 88,6 zł 18,7 zł
4Q2016 90,7 zł 19,2 zł
1Q2017 89,1 zł 18,7 zł
2Q2017 89,6 zł 20,5 zł
3Q2017 88,4 zł 20,2 zł
4Q2017 89 zł 20,1 zł
1Q2018 81,9 zł (MSSF 15) 20,1 zł
2Q2018 82,9 zł (MSSF 15) 20,4 zł
3Q2018 84,0 zł (MSSF 15) 20,8 zł
4Q2018 84,0 zł (MSSF 15) 20,3 zł
1Q2019 82,9 zł (MSSF 15) 20,1 zł
2Q2019 83,4 zł 20,8 zł
3Q2019 84,8 zł 20,8 zł
4Q2019 85,6 zł 20,3 zł
1Q2020 85,4 zł 20,7 zł

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News