Pułapka w Biedronce? Urzędnicy sprawdzą, czy promocje były uczciwe
Sieć sklepów Biedronka ponownie znalazła się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Tym razem zarzuty dotyczą dwóch akcji promocyjnych z początku roku – „Specjalna Środa” (31 stycznia) i „Walentynkowa Środa” (14 lutego). Klienci, zachęceni hasłem „Zwrot 100% na voucher”, mogli odnieść wrażenie, że otrzymają pełen zwrot wartości zakupionych produktów, który będą mogli wykorzystać na dowolne zakupy. Rzeczywistość okazała się jednak inna.

UOKiK zarzuca spółce Jeronimo Martins Polska, właścicielowi sieci Biedronka, że nie informowała klientów o istotnych ograniczeniach promocji. Vouchery można było wykorzystać tylko na określone kategorie produktów i przy minimalnej kwocie zakupów, często przewyższającej wartość samego vouchera. Dodatkowo, obowiązywały limity wagowe przy zakupie produktów na wagę oraz limit jednego vouchera na kartę lojalnościową. O wszystkich tych ograniczeniach klienci dowiadywali się dopiero po fakcie – ze strony internetowej, tablicy ogłoszeń lub z samego vouchera.
Wybór treści reklamowych i sposób ich prezentowania nie może wprowadzać konsumentów w błąd. Przekaz marketingowy powinien zawierać informacje najważniejsze z punktu widzenia konsumenta. Klienci Biedronki kupili produkty wskazane przez sklep z myślą o tym, że realnie zaoszczędzą na produktach, które sami będę mogli wybrać. Tymczasem, już po fakcie dowiadywali się o istotnych ograniczeniach, przykładowo o możliwości wykorzystania vouchera tylko na określone produkty.
– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK



Jeśli zarzuty UOKiK się potwierdzą, Jeronimo Martins Polska może ponieść karę w wysokości do 10% rocznego obrotu. To nie pierwszy raz, kiedy sieć ma problemy z niejasnymi promocjami. Wcześniej UOKiK kwestionował akcję „Magia Rabatów”, w której również nie informowano klientów o wszystkich ograniczeniach.
Prezes UOKiK bada również inne komunikaty marketingowe, stosowane przez sieci spożywcze. Aktualnie prowadzone są między postępowania wyjaśniające dotyczące kampanii reklamowej „Lidlowy przegląd cenowy” w Lidlu, kampanii reklamowej „Niskie ceny nie mają właściciela”, „Niskie ceny dla wszystkich” i „Grill dla wszystkich” w Eurocash Franczyza oraz kampanii reklamowej „Po najtańszy koszyk zakupów do Biedronki idę!”, stosowanej przez Jeronimo Martins Polska.