Dwa oblicza rynku Wi-Fi
Obroty na rynku Wi-Fi osiągnęły w zeszłym roku poziom 2,5 mld dolarów.
Obroty na rynku Wi-Fi osiągnęły w zeszłym roku poziom 2,5 mld dolarów.
Jednak rynek ten ma dwa oblicza: produkty dla przedsiębiorstw i produkty
SOHO. Jak podaje Infonetics Research, produkty WI-FI z górnej półki
instalowane w przedsiębiorstwach (głównie bezprzewodowe przełączniki i
bramy) mają tylko 3% udziału na tym rynku.
Na obu rynkach (produkty dla przedsiębiorstw i produkty SOHO) wiodącą rolę
odgrywa Cisco, w pierwszym przypadku występując pod swoją własną nazwą, a w
drugim jako Linksys.
Największy udział na całym rynku WI-FI mają punkty dostępu (66%).
Przyglądając się produktom SOHO można zauważyć, że coraz częściej są oparte
na standardzie 802.11g i zawierają takie rozwiązania jak szerokopasmowe
modemy, przełączniki Ethernet czy bramy.
Produkty Wi-Fi dla przedsiębiorstw są przeciętnie cztery razy droższe niż
produkty SOHO, ponieważ wspierają bardziej zawansowane funkcje
(Power-over-Ethernet i silniejsze nadajniki/odbiorniki) oraz są umieszczane
w solidniejszych obudowach, tak aby można je było instalować np. pod
sufitem.
Największymi obrotami na rynku Wi-Fi (19%) może się pochwalić Linksys
(oddział Cisco). Drugie miejsce zajmuje Netgear (16%), trzecie D-Link (15%)
i czwarte Cisco. Pierwsze trzy firmy produkują głównie sprzęt SOHO i
osiągnęły w ostatnim kwartale obroty 100 mln USD.
Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę obroty na samym rynku punktów dostępu, Cisco
zajmuje pierwsze miejsce (17%). Natomiast rynek drogich punktów dostępu
przeznaczonych dla przedsiębiorstw został już totalnie zdominowany przez
Cisco (37% rynku).
Kończąc można powiedzieć, że Cisco jest liderem na rynku produktów WI-FI z
najwyższej półki, a na rynku produktów klasy SOHO zajmuje pierwsze i czwarte
miejsce. Tak, to nie pomyłka - pierwsze jako Linksys i czwarte jako właściwe
Cisco.