UKE przegrał z Centertelem przed SA ws. kary za zbyt drogą przenośność

19. grudnia Sąd Apelacyjny uchylił karę wysokości 200 tys. zł nałożoną przez UKE na Centertela w sprawie zniechęcającej ceny za przeniesienie numeru. Wyrok jest prawomocny, ale przysługuje od niego skarga kasacyjna.

Redakcja Telepolis
8
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
UKE przegrał z Centertelem przed SA ws. kary za zbyt drogą przenośność

19. grudnia Sąd Apelacyjny uchylił karę wysokości 200 tys. zł nałożoną przez UKE na Centertela w sprawie zniechęcającej ceny za przeniesienie numeru. Wyrok jest prawomocny, ale przysługuje od niego skarga kasacyjna.

Centertel wniósł apelację od wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 8. stycznia. W wyroku tym SOKiK oddalił odwołanie Centertela od decyzji Prezesa UKE z 1. sierpnia 2006 roku w sprawie nałożenia kary 200 tys. zł za realizację w sposób niezgodny z przepisami art. 71 Prawa Telekomunikacyjnego uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie operatora.

Rozpoznając sprawę Sąd Apelacyjny zmienił wyrok SOKiK z 8. stycznia i uchylił zaskarżoną decyzję Prezesa UKE w sprawie nałożenia na Centertel kary oraz zasądził zwrot kosztów postępowania przez Prezesa UKE.

Sąd Apelacyjny, odmiennie niż Prezes UKE, stanął na stanowisku, iż opłata w kwocie 122 zł brutto pobierana przez operatora do 31. maja 2006 roku (od 1. czerwca 2006 roku opłata wynosi 61 zł brutto) nie jest opłatą, która uniemożliwia przeniesienie numeru do sieci komórkowej innego operatora. Wobec takiego uzasadnienia wyroku sądu należałoby przyjąć, że w ocenie Sądu Apelacyjnego opłata w wyżej wskazanych wysokościach jest opłatą, która nie zniechęca abonentów do przenoszenia numeru.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd Apelacyjny stanął także na stanowisku, iż Prezes UKE w zaskarżonej decyzji nie wykazał zaistnienia przesłanek do nałożenia kary oraz nie wykazał, iż pobierane przez operatora opłaty zniechęcają abonentów (uniemożliwiają im przeniesienie numeru). Sąd zakwestionował raport z badań opinii publicznej sporządzony przez TNS OBOP oraz metodologię przyjętą za podstawę ustaleń w decyzji Prezesa UKE.

Dalsza część tekstu pod wideo