DAJ CYNK

Vectra zwróci klientom pieniądze. Chodzi o niechciane usługi (aktualizacja)

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Vectra się doigrała. Operator pobierał płatności za automatycznie aktywowaną usługę „Bezpieczny Internet”, co wywołało uzasadnione niezadowolenie klientów. Przyjrzał się temu UOKiK, w rezultacie Vectra wypłaci poszkodowanym rekompensatę za usługę włączoną w nieprawidłowy sposób.

Dalsza część tekstu pod wideo
 

UOKiK analizował tę sprawę od kilku miesięcy. Chodzi o to, że przed 11 maja 2020 r. część ofert promocyjnych Vectry przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego pod nazwą „Bezpieczny Internet”. Jego aktywacja była wymogiem uzyskania korzystnych warunków w promocji i nie można było z tego zrezygnować w momencie zawierania umowy. 

W zależności od oferty usługa była bezpłatna tylko przez pierwsze dwa lub cztery miesiące. Następnie, jeśli klient nie podjął żadnych działań, aby zrezygnować z usługi dodatkowej „Bezpieczny Internet”, wysokość abonamentu zwiększała się o 6,90 zł miesięcznie.

Takie praktyki są sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta. Jak wyjaśnia prezes UOKiK Tomasz Chróstny, włączenie dodatkowych, płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą klienta. 

Chodzi o zapewnienie realnego wyboru i możliwości odmowy. Konsument powinien zadecydować, czy świadczenie jest mu potrzebne i czy chce ponosić związane z nim koszty, które wykraczają poza uzgodnioną opłatę za usługę podstawową, np. dostępu do internetu lub telewizji 

– wyjaśnia Tomasz Chróstny.

Zgodnie z ustawią do włączenia do oferty dodatkowo płatnych usług powinno dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez klienta woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu.

W maju 2020 r. Vectra wycofała kontrowersyjne oferty z włączonym automatycznie pakietem „Bezpieczny Internet”. Od tego czasu operator w każdym przypadku zadaje klientom odrębne pytanie o wyrażenie zgody na aktywację usługi „Bezpieczny Internet”. Jest to obecnie opcja dodatkowa, bez wpływu na warunki świadczenia głównego. Klient może nie wyrazić zgody na jej aktywację.

Vectra zwróci klientom pieniądze

Prezes UOKiK wydał w sprawie Vectry decyzję zobowiązującą. Zgodnie z nią operator ma pozytywnie rozpatrzyć odrzucone wcześniej reklamacje dotyczące aktywacji usługi „Bezpieczny Internet” i zwrócić pobrane za nią pieniądze – do 24 płatności, czyli do 165,60 zł. 

Ponadto podwyższone opłaty za maksymalnie pięć pierwszych faktur (do 34,50 zł) zostaną zwrócone wszystkim abonentom, którzy zawarli umowę na dostęp do internetu w ofercie promocyjnej przewidującej automatyczną aktywację usługi dodatkowej „Bezpieczny Internet” i zrezygnowali z niej przed otrzymaniem piątej faktury.

Zobowiązanie dotyczy zarówno obecnych, jak i byłych użytkowników Vectry. Vectra ma poinformować klientów, których dotyczy rekompensata, o decyzji UOKiK w indywidualnej korespondencji, na stronie internetowej i prowadzonym przez nią profilu na portalu społecznościowym Facebook. 

Decyzja jest nieprawomocna. Vectra rozpocznie realizację swojego zobowiązania w terminach określonych w decyzji po jej uprawomocnieniu się.

AKTUALIZACJA:

Vectra wystosowała oświadczenie w tej sprawie. Oto jego treść:

Przyjmujemy decyzję UOKiK i zastosujemy się do niej. W toku prac blisko współpracowaliśmy z Urzędem, co pozwoliło znaleźć najlepsze rozwiązanie dla naszych klientów. Po uprawomocnieniu decyzji Urzędu rozpoczniemy jej wdrażanie, w tym informowanie klientów o krokach, które muszą wykonać w celu otrzymania rekompensaty. Proces ten będzie rozłożony w czasie i powinien się zakończyć w pierwszej połowie 2024 roku.

Zobacz: Multimedia Polska do podziału. Vectra oddzieli światłowody od usług
Zobacz: Vectra podnosi ceny. Klienci protestują

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: UOKiK