UOKiK: Nowa Telefonia ma wypłacić po 60 zł rekompensaty
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował, że Nowa Telefonia z Warszawy musi wypłacić po 60 zł rekompensaty osobom, które zostały wprowadzone przez nią w błąd. Operator ma również zwrócić kary za wypowiedzenie umowy lub umożliwić ich rozwiązanie bez żadnych kosztów ze strony klienta.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał decyzję wobec spółki Nowa Telefonia z Warszawy, oferującej usługi telekomunikacyjne i zawierającej umowy w domach konsumentów. Z ich skarg wynika, że przedstawiciele Nowej Telefonii mogli wprowadzać ich w błąd sugerując, że reprezentują ich dotychczasowego operatora, który oferuje im zmianę warunków na korzystniejsze. UOKiK podaje przykładowe skargi:
- Mężczyzna powiedział, że obniży nam abonament o 10 zł, że w październiku 2017 roku z Orange przyjdzie jeszcze normalna faktura, a już w listopadzie 2017 roku też z Orange przyjdzie już faktura obniżona o 10 zł. My przez cały czas byliśmy przekonani, że rozmawiamy z przedstawicielem firmy Orange. Dlatego też zdecydowałem się podpisać podstawiony mi dokument.
- Telefon stacjonarny (…) mam zarejestrowany w firmie Telestrada S.A. (...) Telefonicznie poinformowano mnie, że zgłosi się do mnie pracownik firmy w celu przedłużenia ze mną umowy, jednocześnie oferując w promocji drugi telefon. Byłem przekonany, że rozmawiam z przedstawicielem Telestrady. Zgłosił się do mnie Pan, który po tym, jak stwierdziłem, że wcześniejszą umowę podpisywałem z kimś innym powiedział, że poprzedni pracownik był z Jasła, a on jest z Sanoka.
Zobacz: Nowa Telefonia - nagonka na małych operatorów?
Zobacz: Twoja Telekomunikacja odwoła się od decyzji UOKiK



Wprowadzanie konsumentów w błąd stanowi nieuczciwą praktykę rynkową, za którą grozi kara do 10% obrotów firmy. UOKiK zrezygnował jednak z jej nałożenia i przyjął zobowiązanie Nowej Telefonii do wyeliminowania skutków swojej praktyki.
- Uznaliśmy, że lepiej będzie, jeśli spółka wynagrodzi straty poszkodowanym. W efekcie jej nieuczciwych działań konsumenci mogli nieświadomie zmienić operatora. Mogło się to dla nich wiązać z wysokimi karami finansowymi za rozwiązanie umowy: z dotychczasową albo nową firmą.
- powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK
Zgodnie z decyzją Urzędu, Nowa Telefonia musi:
- wypłacić 60 zł rekompensaty każdemu klientowi, który od 1 stycznia 2016 roku do 20 sierpnia 2019 roku złożył reklamację do firmy lub skargę np. do UOKiK czy rzecznika konsumentów,
- zrobić przegląd reklamacji i skarg z tego okresu oraz rozpatrzyć je pozytywnie,
- umorzyć naliczone lub zwrócić zapłacone kary tym konsumentom, którzy po odrzuceniu lub nierozpatrzeniu reklamacji czy skargi rozwiązali umowy z Nową Telefonią,
- umożliwić rozwiązanie umowy bez ponoszenia kosztów osobom, które po odrzuceniu lub nierozpatrzeniu reklamacji czy skargi nadal są abonentami firmy,
- zawiadomić konsumentów listem poleconym o przysługujących im rekompensatach.
Zobacz: UOKiK: Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych to wprowadzanie konsumentów w błąd
Zobacz: Spór UOKiK i T-Mobile o
Więcej szczegółów można znaleźć w decyzji UOKiK.