UKE: na abonament wydajemy 54 zł. Z prepaidów korzysta 1/4 Polaków, głównie seniorzy
UKE przyjrzał się temu, jak Polacy korzystali z usług telekomunikacyjnych w 2021 roku. Rządzą smartfony, używane głównie przez młodych, ale tradycyjne komórki mają się dobrze i wciąż żyją telefony stacjonarne. Dominuje abonament, na który średnio wydajemy 54 zł.

Jak wynika z nowego raportu UKE dotyczącego klientów indywidualnych, w 2021 r. ponad 50% ankietowanych Polaków pomiędzy 15. a 24. rokiem życia wskazało na wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne w czasie pandemii COVID-19. Dla całego kraju odsetek ten był o połowę mniejszy.
Raport bazuje na ankietach przeprowadzonej w wyselekcjonowanej grupie. Wykazał, że najbardziej popularnym typem telefonu jest smartfon, którego używa 78% Polaków. Wśród badanych poniżej 44 lat odsetek ten wzrasta do ponad 95%.



Wciąż jednak wielu z nas używa tradycyjnych telefonów komórkowych – 19,6%, a 2,4% korzysta z obydwu typów urządzeń. Klasyczne komórki najchętniej wybierają osoby najstarsze – w grupie 60+ telefonu tradycyjnego używa 55,9%.
Z telefonów komórkowych korzysta 96,6% badanych, ale jednocześnie 10,1% posługuje się również lub wyłącznie telefonią stacjonarną. Najważniejszym argumentem za posiadaniem telefonu stacjonarnego jest dla badanych przyzwyczajenie – 43,7%. Z kolei 35,1% pytanych dostało taki telefon pakiecie z inną usługą, a jedna czwarta (25,9%) docenia jego wygodę i łatwość funkcjonowania.
Ciekawie wygląda też rozkład typów ofert mobilnych. Aż 70% to klienci usług abonamentowych, „karciarzy” jest 25,9%, natomiast zaledwie 4,2% to użytkownicy ofert MIX. Telefon z doładowaniem wybierany jest najczęściej przez osoby starsze.
UKE podaje, że średnie miesięczne wydatki na telefon wynoszą 54 zł. Jedna czwarta badanych (24,5%) płaci rachunek w wysokości do 30 zł, taki sam odsetek wydaje na telefon powyżej 60 zł. Jedna trzecia (33,8%) na telefon komórkowy wydaje między 31 zł a 50 zł.
W 2021 roku 3,8 % badanych przeniosło numer do innego operatora, czyli zdaniem UKE – niewielu. Z tego 66,8% ocenia zmianę pozytywnie, ale 27,6% nie jest do końca zadowolonych, a dla 5,6% zmiana okazała się niekorzystna.
Z badanych przez UKE Polaków 74,6 % korzysta z internetu w telefonie. Z tego aż 82,1% przegląda strony internetowe, a 79,9% używa komunikatorów. Inne popularne zastosowania to: portale społecznościowe (74,1%), poczta e-mail (67,5%) lub inne aplikacje mobilne (66,6%). Zakupy przez internet w telefonie robi 41,6% Polaków.
Jak Polacy oceniają 5G?
Zdecydowanej większości Polaków znane jest pojęcie sieci 5G. Jedynie 26% badanych twierdzi, że nie spotkało się z nim wcześniej. Niemal połowa ankietowanych jest zdania, że 5G będzie szybsze i wydajniejsze niż 4G.
Badanie pokazało dodatkowo zróżnicowane opinie dotyczące szkodliwości promieniowania z nadajników 5G. Obawy podziela blisko sześciu na dziesięciu badanych, a ok. 29% zaprzecza, by nadajniki stanowiły zagrożenie.
UKE zbadał też, jak Polacy korzystają z roamingu, z telefonów stacjonarnych, z internetu domowego, telewizji i usług wiązanych. Więcej w pełnym raporcie: