Niepełnosprawni będą mieli prościej

80 mln obywateli Unii Europejskiej jest niepełnosprawnych (16% populacji). W co czwartej rodzinie jest osoba z niepełnosprawnością. Do tej pory w Polsce obowiązek dbania o interesy osób niepełnosprawnych ciążył tylko na przedsiębiorcy wyznaczonym do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej. Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego nałożyła obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych na wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych.

Redakcja Telepolis
37
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Niepełnosprawni będą mieli prościej

80 mln obywateli Unii Europejskiej jest niepełnosprawnych (16% populacji). W co czwartej rodzinie jest osoba z niepełnosprawnością. Do tej pory w Polsce obowiązek dbania o interesy osób niepełnosprawnych ciążył tylko na przedsiębiorcy wyznaczonym do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej. Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego nałożyła obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych na wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wydało nowe rozporządzenie w tej sprawie. Wyważa ono interesy wszystkich interesariuszy. Jest wyrazem kompromisu wypracowanego w ramach dialogu społecznego między MAiC, organizacjami reprezentującymi osoby niepełnosprawne i izbami branżowymi zrzeszającymi przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

W świetle nowych przepisów, w ciągu 6 miesięcy:

Dalsza część tekstu pod wideo
  • regulaminy i cenniki przygotowywane muszą być w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi przez osoby niepełnosprawne: sporządzane w formacie tekstowym, w formie tradycyjnej - papierowej, w alfabecie Braille`a lub przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym umożliwiającym powiększenie czcionki,
  • w ofercie dostawców mają być modele telefonów (i inne urządzenia końcowe) dostosowane do potrzeb dla osób niepełnosprawnych (rozporządzenie określa ich parametry),
  • dostawca usług ma zapewniać pomoc w skonfigurowaniu urządzenia lub usługi telefonicznej,
  • aparaty publiczne mają być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

  • mają mieć urządzenia umożliwiające połączenie się z tłumaczem języka migowego lub systemu językowo-migowego on-line albo zapewniać usługi tłumacza polskiego języka migowego lub systemu językowo-migowego
  • mają mieć urządzenia umożliwiające powiększenie tekstu i prezentację regulaminu lub cennika,
  • mają być dostępne dla osób niepełnosprawnych z upośledzeniem narządu ruchu.

Web Content Accessibility Guidelines WCAG 2.0




Convention on the Rights of Persons with Disabilities