W 2021 roku globalny rynek smartfonów odbudował się po spadkach z wcześniejszego okresu. Eksperci GfK spodziewają się dalszych wzrostów również w tym roku.
Rok 2021 zaczął się optymistycznie dla sektora smartfonów. W ciągu dwóch pierwszych kwartałów rynek zwiększył swoje przychody o 28,7% rok do roku. W drugiej połowie roku wzrost wyhamował, do około 1,8% w ujęciu rocznym.
Chociaż globalny rynek smartfonów zamknął rok 2021 wzrostem przychodów, należy podkreślić, że w drugim półroczu liczba sprzedanych smartfonów spadła o 10,6 procenta w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. Jednym z powodów takiej sytuacji jest nieustająca presja cenowa spowodowana przez problemy z łańcuchem dostaw chipów półprzewodnikowych. W 2022 roku zwiększony popyt na dobra klasy premium może zrównoważyć spadek danych sprzedażowych, który nadal będzie zauważalny. Na ten rok jednak przewidujemy wzrost przychodów, napędzany głównie rozwojem sieci 5G.
– powiedział Jan Lorbach, ekspert GfK do spraw telekomunikacji i wyrobów technologicznych
Zobacz: Samsung Galaxy A12 – cichy bohater, który pokonał wszystkie iPhone’y
Zobacz: Xiaomi z największym wzrostem sprzedaży smartfonów w TOP5 za 2021 rok
Konsumenci chcący kupić nowe smartfony poszukują głównie lepszych, szybszych i mocniejszych modeli. Sprawiło to, że średnia cena tych urządzeń wzrosła w ubiegłym roku do 368 dolarów (w porównaniu do 318 dolarów w roku 2020). Pomimo spadku liczby sprzedanych urządzeń, globalny rynek stale notował wzrosty przychodów, co wynikało z tak zwanego efektu premiumizacji: oznacza to, że ogólnie zakupiono mniej sztuk, ale po wyższej cenie, i jest to utrzymujący się trend – w analizowanym okresie od października do grudnia 2021 roku, średnia cena smartfona ponownie wzrosła do poziomu 392 dolarów – przekraczając średnią roczną o 6,5%.
Ceny windują szczególnie urządzenia z obsługą sieci 5G, których średni koszt w czwartym kwartale 2021 roku wyniósł 706 dolarów amerykańskich, w porównaniu do zaledwie 180 dolarów amerykańskich w przypadku modeli bez tej funkcji. Pod względem globalnych przychodów, udział modeli 5G wzrósł do 73%, co miało wpływ na ogólne średnie ceny smartfonów.
I choć 5G jest czynnikiem istotnie wpływającym na rynek, to jego potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany. Globalne wnioski płynące z narzędzia GfK gfknewron Consumer pokazały, że w trzecim kwartale 2021 roku zaledwie 25% konsumentów stwierdziło, iż 5G to ważne kryterium przy zakupie smartfonu. Za bardziej istotne uznano pamięć wewnętrzną (51%), pojemność baterii (47%) i ogólne cechy urządzenia związane z jego wydajnością, takie jak pamięć RAM (46%) czy procesor (38%).
Podczas targów Mobile World Congress 2022 w Barcelonie wiele uwagi poświęcone zostanie także dodatkowym urządzeniom, takim jak smartwatche czy opaski fitness. Dzięki wzrostowi o 36% w ujęciu rocznym do poziomu 13,8 miliardów dolarów, ta grupa produktów odnotowała ogromny wzrost przychodów w 2021 roku. Był on spowodowany głównie przez pandemię – w tym czasie skokowo wzrosła świadomość zdrowotna wśród konsumentów, a opisywane urządzenia ze zwykłych gadżetów technologicznych zmieniły się w narzędzia pozwalające na prowadzenie zdrowszego trybu życia. Było to szczególnie widoczne w przypadku urządzeń z wbudowanymi czujnikami monitorującymi kluczowe dane dotyczące zdrowia, które zanotowały wzrost przychodów powyżej średniej.
Za dobry przykład mogą tu służyć modele z funkcją mierzenia poziomu tlenu we krwi, które podwoiły udział w globalnym rynku z 33% w roku 2020 do 67% w 2021 roku, a urządzenia z wbudowaną funkcją monitorowania snu zwiększyły udziały z 67% do 93%. Wysoki poziom zainteresowania wśród konsumentów skłonił producentów do wprowadzenia nowych produktów należących do tego segmentu. Na przykład, urządzenia z czujnikami EDA pozwalającymi na pomiar poziomu stresu są dostępne od 2021 roku i już osiągnęły globalny przychód w wysokości 103,6 milionów dolarów.
W opinii ekspertów GfK w roku 2022 konsumenci nadal będą skupiali się na zdrowiu, co oznacza, że można spodziewać się dalszego wzrostu sektora urządzeń noszonych na rękach.
Zobacz: Xiaomi Redmi Watch 2 Lite – już zegarek czy jeszcze opaska?
Zobacz: Xiaomi Redmi Buds 3 Lite – co potrafią słuchawki TWS za stówkę?
Źródło zdjęć: Telepolis
Źródło tekstu: GFK
Pojebani ludzie, pojebany świat...
Pojebani ludzie, pojebany świat...
Buk Ci na pewno tu pomoże. Ponoć na przeglądarkach to on się zna najlepiej
Skoro większość ludzi używa Google to oni tą przeglądarkę użytkują czy tylko udają że użytkują ?
Tak tak, reklama... Choroszcz już puka do twych drzwi. Ssd reklamować nikomu nie trzeba, bo tylko ...