DAJ CYNK

[Aktualizacja] Polkomtel i SMS-y Premium na celowniku UOKiK

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

Urząd wszczął postępowanie przeciwko Polkomtelowi w związku z usługami Premium, m.in. Czat Towarzyski, świadczonymi z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228.



Urząd wszczął postępowanie przeciwko Polkomtelowi w związku z usługami Premium, m.in. Czat Towarzyski, świadczonymi z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228.

Postępowanie przeciwko Polkomtelowi, który jako jeden z operatorów świadczy m.in. usługę Czat Towarzyski, zostało wszczęte w połowie maja 2017 roku. Podstawą do podjęcia działań były skargi od konsumentów, w których informowali o naliczaniu przez operatora opłat za przychodzące wiadomości. Klienci otrzymywali SMS-y z numeru 7218 o przepełnionej skrzynce telefonicznej. Aby ją odblokować, byli namawiani do wysłania płatnego SMS-a na kolejny numer - 60228.

Przykładowa wiadomość: Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomosci za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba. Wysłanie wiadomości oznaczało aktywację płatnej subskrypcji, w której konsument zaczynał otrzymywać jedną płatną wiadomość dziennie. Abonenci mogli też prowadzić płatne rozmowy towarzyskie z tzw. "centrum operatorskim".

W odpowiedzi na reklamację składane w tej sprawie Polkomtel odpowiadał, że usługa została została uruchomiona prawidłowo i w sprawie dochodzenia roszczeń należy zgłosić się do firm zewnętrznych. Pomimo tego, że operator ma obowiązek podania nazwy podmioty, który świadczy reklamowaną usługę. Jest to standardowa procedura, z którą spotkał się każdy, kto miał doświadczenie z tego typu sprawami. Przykładowa odpowiedź na takie zgłoszenie:
Każda otrzymana wiadomość podlega opłacie. Szczegółowe informacje na temat świadczenia tej usługi, w tym informacje związane ze sposobem jej uruchomienia, wyłączenia, zablokowania opisane są w Regulaminie promocji "Zwrotny SMS, MMS, WAP Push Premium". Często serwisy rozrywkowe i informacyjne świadczone są przez zewnętrznych dostawców usług, a nie przez firmę Polkomtel Sp. z o.o. Zatem wszelkie uwagi dotyczące aktywowania usługi należy kierować do odpowiedniego dostawcy serwisu. Biorąc pod uwagę przedstawione uzasadnienie, reklamację rozpatrzyłem negatywnie.

Wątpliwości urzędu wzbudza brak kontroli Polkomtel nad tym, jak podmioty, z którymi współpracuje przy realizacji usług premium, wywiązują się ze swoich zadań. Przedsiębiorca może nie wiedzieć, jaki podmiot przygotowuje treść dostarczaną w ramach usługi premium, za którą Polkomtel pobiera opłaty, oraz na czym konkretne usługi polegają. Tym samym operator może nie dochowywać należytej staranności przy świadczeniu usług premium na rzecz swoich abonentów. Ponadto, zastrzeżenia wzbudza to, że Polkomtel mógł nie zareagować, gdy wpływały do niego reklamacje konsumentów.

W przypadku uznania winy UOKiK może nałożyć na Polkomtel karę w wysokości do 10% obrotu operatora.

Aktualizacja

Otrzymaliśmy stanowisko Plusa w tej sprawie. Treść przesłanej wiadomości prezentujemy poniżej.

Usługa "Czat Towarzyski" nie jest świadczona przez Polkomtel i nie można przypisywać Polkomtelowi odpowiedzialności za działania osób trzecich. Podmiot świadczący usługę jest wskazany m.in. w regulaminie usługi i nie jest to Polkomtel. Operator telekomunikacyjny nie wytwarza i nie odpowiada za treści, jakie przekazuje firma świadcząca usługę "Czat Towarzyski" - jest to tzw. świadczenie dodatkowe w rozumieniu art. 64 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego. Operator nie jest też autorem regulaminów świadczenia usług podmiotów trzecich, ani umów zawieranych pomiędzy firmami zewnętrznymi i ich klientami. Stąd też reklamacje dotyczące usługi "Czat Towarzyski" powinny być rozpatrywane przez podmiot świadczący usługę, a nie przez Polkomtel. Polkomtel zobowiązany jest rozpatrywać wyłącznie reklamacje dotyczące swojej usługi telekomunikacyjnej i takie reklamacje rozpatruje.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK; wł