Jak banki reagują na kradzieże pieniędzy z konta? Zbada to UOKiK

Cyberprzestępcy nie próżnują i wymyślają nowe sposoby na zdobycie danych dostępowych do kont bankowych. Pieniądze giną albo w imieniu ofiary zaciągany jest kredyt. Co w takiej sytuacji robią banki? Jak rozpatrują reklamacje poszkodowanych? Jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji? Wszystko to zbada UOKiK.

Mieszko Zagańczyk (Mieszko)
3
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Jak banki reagują na kradzieże pieniędzy z konta? Zbada to UOKiK

Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wpływa do niego coraz więcej skarg od konsumentów dotyczących kradzieży pieniędzy z konta lub zaciągnięcia zobowiązania na ich dane. Problemem jest utrata oszczędności oraz nieuznawanie reklamacji przez banki. Zgłoszenia dotyczą np. podszywania się przez oszustów pod pracownika infolinii banku lub wykorzystywania fałszywej strony internetowej banku czy oprogramowania szpiegującego w celu wyłudzenia danych konsumenta.

Dalsza część tekstu pod wideo

Uznałem za konieczne sprawdzić, jak banki zabezpieczają pieniądze swoich klientów w takich sytuacjach i czy rzetelnie rozpatrują tego typu reklamacje. Dlatego wszcząłem postępowania wyjaśniające względem 18 banków, w ramach których zweryfikujemy, jaka jest skala problemu, jak kształtują się wewnętrzne procedury w poszczególnych bankach, jaki procent reklamacji rozpatrywany jest pozytywnie oraz czy banki zawiadamiają organy ścigania

 – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.


Postępowania wyjaśniające dotyczą następujących banków: Alior Bank, Bank Handlowy w Warszawie, Bank Millennium, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pocztowy, Bank Polska Kasa Opieki, BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole Bank Polska, DnB Bank Polska, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, mBank, Nest Bank, Plus Bank, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski, Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank, Toyota Bank Polska.

UOKiK przypomina też, że w sytuacji, gdy oszuści wykonywali nieautoryzowane transakcje z naszego konta, należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem za pośrednictwem oficjalnej infolinii. Trzeba zgłosić taką transakcję, zmienić dane do logowania do aplikacji bankowej i bankowości elektronicznej oraz zastrzec kartę. Na powiadomienie instytucji finansowej jest 13 miesięcy, ale im wcześniej się to zrobi, tym lepiej. Następnie należy zawiadomić policję.

Portal konsument.edu.pl to realistyczny symulator zagrożeń

Urząd we współpracy z Fundacją ProPublika stworzył dla konsumentów bezpłatne narzędzie edukacyjne – symulator portalu społecznościowego, na którym użytkownik może doświadczyć 10 zagrożeń, w tym kradzieży danych do konta czy tożsamości: 

Wygląd strony, jej zawartość, mechanizmy i stosowane interakcje, są identyczne z tymi spotykanymi w sieci. Użytkownik zachowuje się wobec tego naturalnie – np. ogląda film reklamowy, czyta posty na tablicy, wybiera towar, który chce kupić oraz sposób płatności. Dzięki temu realnie, ale bezpiecznie, pokazane są sposoby działania cyberoszustów. Po każdej pułapce znajduje się również krótki film wyjaśniający mechanizm działania oszusta, podsumowanie tematu oraz test wiedzy.