DAJ CYNK

BLIK ma ponad 10 milinów aktywnych użytkowników

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

BLIK 10 milionów aktywnych użytkowników podsumowanie 2021

BLIK miał na koniec 2021 roku 10 milionów aktywnych użytkowników. W samym czwartym kwartale minionego roku zrealizowali oni 240 milionów transakcji o wartości 32,6 mld zł. W całym roku było to odpowiednio 763 mln i 103,3 mld zł.

Najlepszy kwartał w historii BLIKA

Rok 2021 zakończył się najlepszym kwartałem w historii BLIKA. Jego użytkownicy wykonali aż 240 milionów transakcji, o 70% więcej niż rok wcześniej. W tej liczbie znalazło się 160,9 mln transakcji związanych z zakupami w e-commerce. Transakcje online stanowiły 67% ogółu operacji BLIKIEM. Polski Standard Płatności szacuje, że udział BLIKA we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza już 70%. 5% transakcji w e-commerce (7,3 mln) zostało rozliczonych przez globalnych operatorów płatności – użytkownicy BLIKA coraz chętniej płacą nim w zagranicznych sklepach internetowych.

Zobacz: Fałszywy policjant oszukał go „na BLIKA”. Stracił tysiące złotych
Zobacz: Więcej płatności BLIK w sklepach! Kod wpiszesz… na kasie fiskalnej

Popularną usługą są także przelewy na numer telefonu BLIK. W tej kategorii wzrost rok do roku osiągnął aż 155%, osiągając 39,55 mln transakcji (15,5 mln rok wcześniej). Transakcje P2P to już 16,5% całej aktywności użytkowników BLIKA. Możliwość natychmiastowego przekazywania pieniędzy z konta na konto, bez konieczności wpisywania numeru rachunku bankowego, daje swoim klientom już 13 banków.

W ostatnim kwartale ubiegłego roku dużą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych, na co wpływ miało między innymi udostępnienie przez 6 banków płatności zbliżeniowych BLIK. Zrealizowano 29,3 mln takich transakcji, o prawie 150% więcej niż w czwartym kwartale 2020 roku.
Liczba transakcji w bankomatach wzrosła przez rok o prawie 50% do 10,5 mln. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowiły 4,4 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM.

Każdego dnia ostatniego kwartału 2021 roku Polacy użytkownicy BLIKA wykonywali z jego pomocą średnio 2,6 mln transakcji każdego dnia. Rekord odnotowano 26 listopada 2021 roku. W Black Friday wykonano 3,7 mln transakcji BLIKIEM. Średnia kwota transakcji BLIKIEM w 4Q2021 wynosiła 136 zł. Wartość wszystkich transakcji zrealizowanych BLIKIEM w ostatnich trzech miesiącach 2021 roku wyniosła 32,6 mld zł, o ponad 70% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku.

10 milionów aktywnych użytkowników BLIKA

Na koniec 2021 roku z BLIKA aktywnie korzystało 10,1 mln osób. Jako użytkowników aktywnych klasyfikowano osoby, które każdego miesiąca kwartału zrealizowały przynajmniej jedną transakcję. Po raz pierwszy w tej liczbie uwzględnieni zostali także ci, którzy robili wyłącznie przelewy na numer telefonu BLIK. Na koniec roku możliwość korzystania z BLIKA miało rekordowe 21,6 mln aktywnych aplikacji mobilnych.

Jedna trzecia dorosłych Polaków aktywnie korzysta z BLIKA, to duże osiągnięcie po 7 latach od startu systemu. W dalszym ciągu widzimy duży potencjał do wzrostu na polskim rynku. W naszym systemie jest zarejestrowanych ponad 21 mln aplikacji bankowych, Chcemy, aby niemal każdy użytkownik bankowości mobilnej w Polsce korzystał w wygody sposób z BLIKA. Zdobywamy pozycje europejskiego lidera nowoczesnych płatności mobilnych, co daje nam solidne podstawy do międzynarodowej ekspansji. Naszą ambicją jest to, aby BLIK stał się w europejskim systemem płatności angażującym użytkowników europejskich aplikacji bankowych w świecie szeroko rozumianego e-commerce, contactless i P2P.

– powiedział Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA

Najlepiej rozpoznawalna marka płatnicza

W autorskiej metodologii KANTARA (MDS Meaningful, Different Salient), służącej pomiarowi siły marki (Brand Equity), tzw. indeksie Brand POWER, BLIK uzyskał w czwartym kwartale 2021 roku 44% (wzrost o 3 p.p. rok do roku), wyprzedzając takie marki jak Visa (24%), Mastercard (18%), Google Pay (6%), Revolut (4%) oraz Apple Pay (4%). BLIK ma też 97% rozpoznawalności wśród marek płatniczych na polskim rynku, aż 75% badanych przez KANTAR wskazuje spontanicznie BLIKA jako markę płatniczą.

Użytkownicy znają i cenią BLIKA przede wszystkim za jego wszechstronność i mobilność. BLIK jest kompletnym systemem płatności. Można nim płacić w terminalach – w tym również zbliżeniowo, w e-commerce, oferuje przelewy na numer telefonu i możliwość wpłaty i wypłaty w bankomacie. BLIK upraszcza finanse nie tylko dzięki swojej wszechstronności, ale także dzięki doskonałemu doświadczeniu jakie oferuje użytkownikom.

– powiedziała Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności

Najlepszy rok w historii BLIKA

W całym 2021 roku użytkownicy BLIKA wykonali 763 mln transakcji. Łącznie od czasu uruchomienia systemu w lutym 2015 roku użytkownicy zrealizowali już 1,5 mld operacji. Wartość transakcji w całym roku osiągnęła poziom 103 mld zł, przy 207,5 mld zł od początku uruchomienia systemu w 2015 roku.

2021 rok jest dla nas szczególny. Wyniki transakcyjne z tylko jednego roku można porównywać z tym, co udało się osiągnąć w 6 wcześniejszych lat łącznie. Z BLIKA korzysta aktywnie ponad 10 mln osób i jest on dostępny powszechnie – w każdym banku, który oferuje aplikację mobilną. BLIKIEM można zapłacić już wszędzie – w całym e-commerce, a dzięki uruchomieniu płatności zbliżeniowych także w każdym terminalu na świecie, który jest przystosowany do odbierania tego typu płatności. Co więcej, dynamika wzrostu transakcyjności wyniosła aż 80 proc. rok do roku, co pokazuje, że mamy nadal ogromny potencjał do dalszego rozwoju.

– podsumował Dariusz Mazurkiewicz

Zobacz: PKO BP nadrabia braki. Użytkownicy Androida będą zachwyceni
Zobacz: Chip Samsunga zabezpieczy odciski palców w biometrycznych kartach płatniczych

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: WDnet Creation / Shutterstock.com

Źródło tekstu: Polski Standard Płatności