Netia opublikowała swoje wyniki za III kwartał tego roku.Netia opublikowała swoje wyniki za III kwartał tego roku. Przychody za okres styczeń-wrzesień 2007 r. wyniosły 615,5 mln zł, wykazując spadek o 6% w stosunku do porównywalnego okresu 2006 r. Przychody za III kw. 2007 r. wyniosły 205,6 mln zł. Przychody z transmisji danych za pierwsze trzy kwartały 2007 r. wzrosły do poziomu 172,2 mln zł, tj. o 43% w porównaniu z analogicznym okresem 2006 r., natomiast kwartalne przychody z tego tytułu wzrosły o 8% w porównaniu z II kw. 2007 r. Wzrost przychodów z transmisji danych zrekompensował obniżkę przychodów ze sprzedaży bezpośrednich usług głosowych o 10% w porównaniu z okresem styczeń-wrzesień 2006 r. - przychody z transmisji danych stanowią obecnie 28% przychodów ogółem wobec ich udziału na poziomie 19% rok temu. Strata netto za okres styczeń-wrzesień 2007 r. wyniosła 169,4 mln zł w porównaniu do straty netto w kwocie 5,5 mln zł (i skorygowanej straty netto w kwocie 56,7 mln zł) za pierwsze trzy kwartały 2006 r. Strata Netii dotycząca działalności P4 wyniosła 96,9 mln zł. Baza kliencka usług szerokopasmowych Netii powiększyła się do 171.368 portów na dzień 30 września 2007, wykazując wzrost o 28% w porównaniu z II kw. 2007 r. i o 213% w skali roku. Na dzień 14 listopada Netia obsługiwała ponad 187 tys. portów i spółka podwyższyła prognozę liczby klientów usług szerokopasmowych obsługiwanych do końca bieżącego roku do poziomu co najmniej 210 tys. Ilość łączy xDSL we własnej sieci wyniosła 94621, natomiast na bazie usługi bitstream access posiadała 70945 aktywnych portów. Liczba portów szerokopasmowego dostępu do Internetu w technologii WiMAX wyniosła 4658, a obsługiwało je 73 stacje bazowe. Liczba głosowych linii dzwoniących (po uwzględnieniu rezygnacji i odłączeń abonentów) wyniosła 394.440 na dzień 30 września 2007 r. w porównaniu do 400.541 linii dzwoniących na dzień 30 września 2006 r. oraz 396.463 na dzień 30 czerwca 2007 r. Spadek w ilości linii głosowych wynika z dezaktywacji linii podłączanych w przeszłości przy użyciu wąskopasmowego dostępu radiowego (w paśmie 2,4 GHz), których użytkownicy nie zdecydowali się na zamianę na usługi w technologii WiMAX. Liczba aktywnych klientów biznesowych Netii z sektora SME/SOHO wzrosła do 76.237 na dzień 30 września 2007 r. w porównaniu do 67.584 na dzień 30 czerwca 2007 i 58.983 na dzień 31 grudnia 2006 r. ARPU w odniesieniu do bezpośrednich usług głosowych zmniejszył się o 10% do kwoty 76 zł w III kw. 2007 r. w porównaniu do 84 zł w III kw. 2006 r. i o 1% w porównaniu do 77 zł w II kw. 2007 r. ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniósł 86 zł w III kw. 2007 r. w porównaniu do138 zł w III kw. 2006 r i 105 zł w II kw. 2007 r. Zatrudnienie w grupie Netia wyniosło 1237 etatów na dzień 30 września 2007 r. w porównaniu do 1160 etatów na dzień 30 czerwca 2006 r. oraz do 1227 etatów na dzień 30 czerwca 2007 r. Mirosław Godlewski, prezes zarzadu Netii, powiedział: - W trzecim kwartale 2007 r. Netia realizowała zgodnie z planem założenia strategii wzrostu na rynku usług szerokopasmowych. Na koniec kwartału obsługiwaliśmy łącznie ponad 171 tysięcy klientów tych usług, zarówno we własnej sieci Netii jak i na liniach TP. W ciągu ostatnich 12 miesięcy nasza baza klientów usług szerokopasmowych wzrosła trzykrotnie, a Netia osiągnęła wyraźną przewagę nad innymi operatorami alternatywnymi, zdobywając 84-procentowy udział w usługach bitstreamu. Dzięki liberalizacji rynku telekomunikacyjnego mogliśmy zaoferować wysokiej jakości usługi Netii blisko 10 milionom klientów posiadającym linie TP. Kontynuujemy także inwestycje w rozwój własnej infrastruktury usług szerokopasmowych. W ciągu ostatniego roku nasza baza użytkowników usług szerokopasmowych wzrosła o 40% do 77 tysięcy, a dodatkowo pozyskaliśmy 24 tysiące klientów tych usług poprzez akwizycje lokalnych sieci internetowych. Ważnym czynnikiem wzrostu tempa przyłączeń nowych klientów była stopniowa poprawa współpracy z TP w zakresie zarządzania procesem aktywacji usług bitstreamu. Tym niemniej, skorzystaliśmy ostatnio z naszego uprawnienia wynikającego z umowy bitstreamu i wystawiliśmy TP notę z żądaniem zapłaty ponad 4 mln zł z tytułu kar umownych. Netia zamierza wyegzekwować swoje prawa wynikające z tej umowy, aby zapewnić jak najwyższy poziom obsługi swoim klientom. Mamy nadzieje, że postępowanie TP ulegnie dalszej poprawie i że podobne kroki nie będą konieczne w przyszłości. W sierpniu br. wprowadziliśmy ofertę typu "double play", składającą się z pakietów usług internetowych i głosowych (oferowana na liniach TP w oparciu o umowy BSA i WLR). Pierwsze przychody z tytułu oferty pakietowej będą odzwierciedlone w wynikach za czwarty kwartał 2007 r. Równocześnie Netia przygotowuje się, by wejść jako pierwsza na rynek LLU i planuje przyłączenie pierwszych klientów poprzez dostęp do pętli lokalnej na przełomie 2007 r. i 2008 r. Dzięki temu będziemy mogli przedstawić unikalna ofertę produktową i zaoferować nowe usługi klientom BSA. Dzisiaj z usług szerokopasmowych Netii korzysta ponad 187. tysiecy użytkowników. W ciągu ostatnich 12 miesięcy nasz udział w rynku szerokopasmowym wzrósł prawie trzykrotnie z 1,5% do 3,8% i pozyskaliśmy na nim w ciągu 2007 r. ok. 18% wszystkich nowych przyłączeń netto. Naszym pierwotnym celem było zdobycie łącznie ponad 200 tysięcy klientów usług szerokopasmowych do końca bieżącego roku. Jesteśmy jednak przekonani, że uda nam się przekroczyć tę liczbę i podnosimy dzisiaj prognozę liczby klientów usług szerokopasmowych do ponad 210 tysięcy. Oprócz rozwoju bazy klienckiej usług szerokopasmowych, jednym z głównych celów strategicznych Netii jest włączenie do naszej oferty usług komórkowych. Pracujemy z P4 nad wprowadzeniem produktów komórkowych dla klientów biznesowych Netii pod nasza własna marka, a ponadto przygotowujemy wspólna ofertę usług konwergentnych (stacjonarnych i komórkowych). Realizacja obu projektów jest planowana na 2008 r., po osiągnięciu przez siec UMTS spółki P4 zasięgu na poziomie przekraczającym 20% ludności kraju. Rozwój P4 jest coraz szybszy - z usług tego operatora korzysta już blisko 600 tysięcy klientów, a jego pierwsze własne sieci miejskie UMTS już działają. Pozwala to P4 przejąć część ruchu obsługiwanego dotychczas przez krajowego partnera roamingowego i poprawić osiągane marże. Czekamy z niecierpliwością na moment wejścia Netii na rynek usług komórkowych, co będzie kolejnym etapem rozwoju i dywersyfikacji naszej działalności.