UOKiK dołącza do międzynarodowego apelu do Apple'a i Google
UOKiK wraz z 27 innymi instytucjami zrzeszonymi w ramach Międzynarodowej Sieci Ochrony konsumentów (ICPEN) apelują do twórców dwóch największych sklepów z aplikacjami mobilnymi.

ICPEN domaga się, aby Apple i Google umożliwiły dostawcom aplikacji przejrzyste informowanie klientów o zasadach uzyskiwania i ochrony ich danych. Bardzo często do działania aplikacje wymagają dostępu i uprawnień do szeregu funkcji, z pozoru nie mających żadnego związku z ich działaniem. To co się dzieje z pozyskiwanymi w ten sposób danymi być może jest zakopane głęboko w dokumentach polityki prywatności, ale jak dobrze wiemy, nikt nie ma przecież czasu na czytanie dziesiątek stron przed zainstalowaniem każdej aplikacji.
Zobacz: Zdjęcia Google dla Androida poprawią jakość fotografii rachunków i dokumentów. Aktualizacja w drodze



Zdaniem ICPEN sklepy Apple'a i Google są tak zaprojektowane, że ciężko jest odnaleźć w nich informacje, na jakich zasadach odbywa się pozyskiwanie i przetwarzanie danych. Dostawcy aplikacji nie mają wpływu na miejsce, gdzie tego typu informacje zostaną umieszczone w sklepie. Dlatego też organy konsumenckie apelują do światowych gigantów o przemodelowanie interfejsu sklepów z aplikacjami.
Konsumenci przed pobraniem aplikacji muszą mieć jasne informacje, do jakich danych będzie miała dostęp. Wtedy będą mogli świadomie podjąć decyzję, czy chcą skorzystać z oferty sklepu. Natomiast aplikacje będą mogły ze sobą konkurować ustawieniami prywatności tylko wtedy, gdy konsumenci będą mieli świadomość, jakie są między nimi różnice pod tym względem
- mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.