Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że z profilu zaufanego korzysta już ponad 14 milionów mieszkańców Polski. Resort przypomina, że jest on ważny przez 3 lata, ale w każdej chwili można łatwo przedłużyć ważność na kolejne 3 lata.
Profil zaufany to usługa, która pozwala na korzystanie ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych. Posługując się nim możesz załatwić wiele spraw urzędowych z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu. W ten sposób da się złożyć podanie, wniosek, odwołanie czy skargę, bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.
Zakładanie profilu zaufanego należy rozpocząć na stronie pz.gov.pl. Tam klikasz pole Zarejestruj się w prawym górnym rogu, a następnie wybierasz sposób, w jaki chcesz uzyskać profil zaufany. Do wyboru są cztery sposoby:
Raz założony profil zaufany jest ważny przez 3 lata. Zanim minie ten termin, ważność warto przedłużyć na kolejny okres. Możesz tego dokonać po zalogowaniu się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu Profil zaufany wchodzisz w Szczegóły profilu i wybierasz Przedłuż ważność lub zmień dane.
Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeżeli wolisz ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, to w zakładce Szczegóły profilu musisz wybrać Zmień dostawcę tożsamości na bank.
Jeśli nie pamiętasz swojego loginu do profilu zaufanego:
Otrzymasz wiadomość e-mail z loginem.
Jeśli nie pamiętasz swojego hasła do profilu zaufanego:
W takim przypadku otrzymasz e-mail z linkiem do zmiany hasła. Kliknij w niego, wpisz nowe hasło i kliknij Zapisz. Na numer telefonu, podany przy zakładaniu profilu zaufanego, otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym. Wpisz kod w wyświetlone pole i kliknij Ustaw nowe hasło, a następnie Przejdź do strony logowania, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego.
Jeśli napotkasz trudności związane z działaniem profilu zaufanego lub masz pytania na temat usługi, skontaktuj się z obsługą profilu zaufanego:
Aby załatwienie Twojej sprawy było szybkie i sprawne, wiadomość e-mail powinna zawierać następujące elementy:
Zobacz: mObywatel czeka rewolucja. Oto wszystko, co musisz wiedzieć
Zobacz: Jaki możesz mieć Internet? Rządowa strona zna odpowiedź
Źródło zdjęć: Longfin Media / Shutterstock.com
Źródło tekstu: Ministerstwo Cyfryzacji