Szokujące dane. Oto, co wie o Tobie operator komórkowy

Łączne zadłużenie klientów wobec operatorów telekomunikacyjnych wynosi obecnie 1,28 mld zł. Nie jest to rekord, bo w połowie 2020 r. przekroczyło historyczne 1,5 mld zł. Nauczone tym telekomy ograniczają ryzyko, pobierając na temat klientów miliony raportów.

Mieszko Zagańczyk (Mieszko)
40
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Szokujące dane. Oto, co wie o Tobie operator komórkowy

Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, na koniec 2020 r. niezapłacone rachunki za telefon, telewizję, Internet i raty za sprzęt elektroniczny wynosiły 1,31 mld zł. Najgorzej było w lipcu 2020 r., kiedy suma zobowiązań przekroczyła rekordowe 1,5 mld zł. Na koniec 2021 r. spadła ona do 1,29 mld zł, a obecnie do 1,28 mld zł. Większa część tej kwoty, tj. 886 mln zł, przypada na klientów indywidualnych, reszta – na firmy.

Dalsza część tekstu pod wideo

Łączna liczba dłużników telekomunikacyjnych, figurujących w KRD – konsumentów i firm – to obecnie 304 tys. Dane KRD pokazują, że to grono wyraźnie się zmniejsza. Na koniec 2020 r. było ich 354 tys., a w minionym roku – 310 tys.  

Zdecydowaną większość dłużników telekomunikacyjnych stanowią klienci indywidualni. Jest ich ponad 266 tys., natomiast firm – prawie 37 tys. Z drugiej strony to firmy mają wyraźnie wyższe średnie zadłużenie. Przeciętnie są winne telekomom prawie 11 tysięcy złotych. Konsumenci trzykrotnie mniej, bo 3,3 tys. zł na osobę. 

Operatorzy sprawdzają klientów

Spadek liczby dłużników w bazie KRD to między innymi efekt działań telekomów, świadomie ograniczających ryzyko biznesowe. 

Aby zabezpieczyć się przed nierzetelnymi płatnikami, sprawdzają ich wiarygodność w KRD. Zarówno przed podpisaniem umowy z konsumentem, jak i firmą, weryfikują ich rzetelność płatniczą w naszej bazie danych. Jeśli ktoś już widnieje jako dłużnik, mogą odmówić podpisania z nim umowy na abonament lub sprzedaży smartfona na raty. Dzięki temu unikają później żmudnego procesu dochodzenia należności od klienta

 – wyjaśnia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. 

W 2020 r. telekomy pobrały z bazy KRD prawie 2,30 mln raportów o sytuacji finansowej klientów. W 2021 r. – już 2,33 mln, a od początku tego roku 845 tys. 

Mazowsze niechętnie płaci rachunki

Największe zaległości wobec dostawców telefonii, Internetu i telewizji mają konsumenci i firmy z Mazowsza, którzy powinni oddać aż 205 mln zł. Za nim lokuje się województwo śląskie z sumą ponad 175 mln zł, a trzeci jest Dolny Śląsk ze 130 mln zł nieuregulowanych zobowiązań.

Rekord zadłużenia wśród przedsiębiorstw należy do firmy z branży rolniczej z województwa pomorskiego, która ma do spłacenia 14,4 mln zł.  Z kolei wśród zwykłych klientów prym wiedzie 42-letni mieszkaniec województwa lubuskiego, którego konto obciąża rekordowa suma 361 tys. zł. 

Największe długi mają osoby z miejscowości liczących od 20 tys. do 50 tys. mieszkańców. Nie zapłacili oni 188 mln zł. Pod względem płci najbardziej zadłużeni są mężczyźni – ponad 502 mln zł. U kobiet uzbierało się 383 mln zł zaległości.

Najmniej solidni w regulowaniu rachunków za telefon, Internet i telewizję oraz sprzęt elektroniczny są Polacy w wieku 36-45 lat. Powinni oni zapłacić telekomom ponad 260 mln zł. Najmniejsze długi mają osoby powyżej 65. roku życia, które zalegają na blisko 65 mln zł.