DAJ CYNK

Sąd Apelacyjny potwierdza: Orange bezprawnie przedłużał umowy czasowe bez zgody klientów

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Orange UOKiK Sąd Apelacyjny przedłużanie umów bez zgody

Skończył się kolejny etap batalii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Orange Polska w sprawie przedłużania przez pomarańczowego operatora umów czasowych na kolejny okres bez wyraźnej zgody abonentów. UOKiK stwierdził, że takie działanie jest bezprawne, a teraz potwierdził to Sąd Apelacyjny.

Pod koniec 2016 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, w której stwierdził, że Orange Polska bezprawnie przedłużał umowy o świadczenie usług stacjonarnych o wiele miesięcy bez wyraźnej zgody konsumentów. Na pomarańczowego operatora została jednocześnie nałożona kara w wysokości prawie 30 mln zł oraz rekompensaty na rzecz konsumentów.

Zobacz: [Aktualizacja] UOKiK: Orange Polska bezprawnie przedłużał umowy

Zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na automatycznym przedłużaniu umów o kolejny czas oznaczony w sytuacji braku działania ze strony konsumenta. Jeżeli przed zakończeniem kontraktu klient nie podjął żadnych działań, przekształcała się ona w kolejną umowę zawartą na czas oznaczony. Było to 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24 miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych. Konsumentom, którzy wypowiedzieli ją przed upływem tego czasu, były naliczane wysokie kary.

Jak ogłosił UOKiK w lutym 2017 roku, Orange Polska nie zawsze jasno informował klientów o tym, co mogą zrobić, aby uniknąć automatycznego przedłużenia abonamentu. Nieprecyzyjne były też informacje przekazywane przez konsultantów w ramach telefonicznych rozmów w celu utrzymania abonentów. Padały w nich stwierdzenia takie jak: kończy się Panu umowa wraz ze wskazaniem daty rzekomego zakończenia. W rzeczywistości kontrakt nie ulegał rozwiązaniu, lecz przechodził na kolejny czas oznaczony.

Orange odwołał się od decyzji UOKiK, nie zgadzając się z nią oraz stwierdzając, że nałożona kara jest za wysoka. W styczniu 2019 roku wyrok w tej sprawie wydał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który utrzymał w mocy decyzję UOKiK. Pomarańczowi ponownie się odwołali.

Dzisiaj, 30 marca 2021 roku, UOKiK poinformował za pośrednictwem Twittera, że Sąd Apelacyjny potwierdził niedopuszczalność dotychczasowego modelu automatycznego przedłużania umów na rynku telekomunikacyjnym na kolejny czas oznaczony. Jednocześnie utrzymana została kara w wysokości prawie 30 mln zł oraz rekompensaty dla konsumentów.

Zobacz: Klientom UPC Polska należy się rekompensata. Zapadła decyzja UOKiK
Zobacz: UOKiK: Telestrada ma zapłacić ponad 8 mln zł kary

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK, Telko.in