Rekordowa kara dla Facebooka. Komisja Europejska żąda niemal 800 mln euro

Komisja Europejska nałożyła na firmę Meta grzywnę w wysokości 797,72 miliona euro za naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych. Społecznościowy gigant kierowany przez Marka Zuckerberga został ukarany za niewłaściwe połączenie swojej usługi ogłoszeń drobnych – Facebook Marketplace – z siecią społecznościową oraz za nakładanie nieuczciwych warunków handlowych na konkurencyjne platformy ogłoszeniowe.

Marian Szutiak (msnet)
7
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Rekordowa kara dla Facebooka. Komisja Europejska żąda niemal 800 mln euro

Meta, amerykańska korporacja technologiczna, oferuje usługę Facebook Marketplace, która umożliwia użytkownikom kupno i sprzedaż towarów. Usługa ta jest zintegrowana z Facebookiem, co oznacza, że wszyscy użytkownicy tej platformy mają automatyczny do niej dostęp, niezależnie od tego, czy tego chcą, czy nie. Komisja Europejska uznała, że takie połączenie daje Facebook Marketplace znaczne korzyści w postaci przewagi dystrybucyjnej, której nie mają konkurenci tej usługi. Przedstawiciele Komisji stwierdzili, że to "wiązanie" – czyli obowiązkowe połączenie usług – może prowadzić do wykluczenia konkurencji, ponieważ inne platformy ogłoszeniowe nie mogą konkurować z tak silnym atutem, jakim jest wbudowany dostęp do Facebooka.

Dalsza część tekstu pod wideo

Dodatkowo, Komisja uznała, że Meta naruszyła zasady uczciwej konkurencji, nakładając jednostronnie niekorzystne warunki handlowe na innych dostawców usług ogłoszeniowych, którzy korzystają z platform Meta, takich jak Facebook czy Instagram. Przedstawiciele tych firm byli zobowiązani do udostępniania danych związanych z reklamami, które Meta następnie wykorzystywała wyłącznie na korzyść Facebook Marketplace, co jeszcze bardziej pogłębiało nierówności na rynku.

Kara finansowa

W odpowiedzi na te naruszenia, Komisja Europejska nałożyła na firmę Meta grzywnę w wysokości 797,72 miliona euro (ponad 3,4 mld zł). Kara ta została określona na podstawie wytycznych Komisji z 2006 roku, dotyczących wymiaru kar finansowych, uwzględniając zarówno czas trwania i powagę naruszenia, jak i obroty związane z Facebook Marketplace. Komisja podkreśliła, że poziom kary jest również zależny od całkowitych przychodów Meta, aby zapewnić wystarczający efekt odstraszający w przypadku firmy o tak dużych zasobach.

Meta została również zobowiązana do zaprzestania stosowania zakwestionowanych praktyk oraz do niepowtarzania podobnych działań w przyszłości. Przedstawiciele Komisji podkreślili, że chociaż dominacja na rynku nie jest nielegalna, to przedsiębiorstwa zajmujące pozycję dominującą mają szczególną odpowiedzialność, by nie wykorzystywać tej dominacji w sposób szkodliwy dla konkurencji.

Historia sprawy

Postępowanie antymonopolowe wobec Meta rozpoczęło się formalnie w czerwcu 2021 roku, kiedy Komisja Europejska zainicjowała dochodzenie w sprawie potencjalnych naruszeń przepisów antymonopolowych przez Facebooka. W grudniu 2022 roku Meta otrzymała od Komisji Europejskiej zawiadomienie o zarzutach, na które firma odpowiedziała w czerwcu 2023 roku.

Zgodnie z artykułem 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFEU) oraz artykułem 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EEA), nadużywanie pozycji dominującej na rynku jest zabronione, nawet jeśli sama dominacja w danym segmencie rynku nie jest nielegalna.

Nałożona kara w wysokości 797,72 miliona euro zostanie przeznaczona na finansowanie budżetu UE. Środki te nie są jednak przypisane do konkretnych wydatków, a obniżenie wkładów państw członkowskich na przyszły rok ma na celu zmniejszenie obciążenia podatników. Kara stanowi także sygnał dla innych firm, że unijne przepisy antymonopolowe są stosowane surowo, szczególnie w przypadku tak dużych graczy rynkowych jak Meta.