Wiadomości
Cyfrowy Polsat rozpoczął przejmowanie Netii
Cyfrowy Polsat złożył zlecenie nabycia 32% akcji Netii za 638,8 mln zł, chcąc w przyszłości mieć do 66% ogólnej liczby głosów na WZA tej spółki.
64
Udostępnij na fb
Udostępnij na X

Netia to dla nas cenna infrastruktura, atrakcyjna baza klientów i wejście na całkowicie nowy rynek. To potencjalne połączenie dwóch doskonale uzupełniających się biznesów, naturalny etap rozwoju naszej Grupy, możliwość zaproponowania kolejnej usługi obecnym i przyszłym klientom oraz atrakcyjne wzmocnienie pakietu usług zintegrowanych dostępnych dla wszystkich Polaków
- cenna infrastruktura
- ogólnopolska infrastruktura telekomunikacyjna: 20 tys. km szkieletowej sieci światłowodowej, miejska infrastruktura światłowodowa w 48 największych polskich miastach, sieć dostępowa docierająca aktualnie do 2,5 mln lokalizacji,
- infrastruktura pozwalająca szybko i efektywnie zwiększyć pojemność sieci mobilnej Grupy Polsat,
- większa elastyczność przy dalszym planowaniu rozbudowy sieci telekomunikacyjnej - inwestycje celowane zarówno dla technologii mobilnych, jak i światłowodowych,
- atrakcyjna baza klientów
- baza blisko 1 mln klientów segmentu B2C stanowi potencjał do dosprzedaży produktów Grupy Polsat w ramach strategii multiplay,
- 25 tys. klientów B2B i bezpośredni dostęp do ponad 800 kluczowych budynków biurowych w Polsce (istniejące okablowanie),
- całkowicie nowy rynek
- lokalizacja obecnych klientów Netii oraz zasięg jej infrastruktury dostępowej otwiera całkowicie nowy rynek dla Grupy Polsat - duże miasta i aglomeracje miejskie,
- większa elastyczność w rozbudowie sieci telekomunikacyjnej
Netia dysponuje rozległą, ogólnopolską infrastrukturą stacjonarną. 20 tys. km sieci szkieletowej w całej Polsce stanowić będzie dla nas niezmiernie cenne aktywo - na jej realizację we własnym zakresie musielibyśmy przeznaczyć minimum kilka lat i ogromne budżety
Zyskamy większą elastyczność przy dalszym planowaniu rozbudowy naszej sieci telekomunikacyjnej i możliwość realizowania celowanych inwestycji zarówno dla technologii mobilnych, jak i światłowodowych. Co ważne, realizowany obecnie średnioterminowy plan rozwoju Netii doskonale uzupełnia plany inwestycyjne naszej Grupy i pozwoli wdrażać je jeszcze efektywniej, z korzyścią zarówno dla naszych klientów, jak i akcjonariuszy
Internet stacjonarny idealnie wzbogaci pakiet proponowanych przez nas usług, z którego po realizacji transakcji będzie mogło skorzystać także blisko milion klientów Netii. Istotnie wzmocnimy także naszą ofertę dla klientów biznesowych. Ponadto wraz z włączeniem do portfolio nowej usługi wejdziemy z ofertą multiplay na nowy, wielkomiejski rynek, zarezerwowany dotychczas dla dużych operatorów kablowych
Netia ma zdrowe finanse i niskie zadłużenie. Oceniamy, że w związku z transakcją osiągniemy wymierne synergie operacyjne i finansowe, pozwalające pogodzić realizację zaplanowanych inwestycji z kontynuacją strategii oddłużania oraz wypłatą dywidendy w przyszłości
- wycena pakietu akcji Netii na bazie metody DCF, porównywalnych spółek oraz porównywalnych transakcji; uwzględnia ona częściowo skumulowane synergie w latach 2019-2023 na poziomie ok. 800 mln zł,
- cena nabycia została ustalona na łączną kwotę 638,8 mln zł, co implikuje wycenę EV całości przedsiębiorstwa na poziomie 2226,4 mln zł; wartość equity wynosi zatem 5,77 zł na akcję, a mnożnik EV/EBITDA - 5,9x (5,6x dla porównywalnych spółek i 6,9x dla porównywalnych transakcji),
- transakcja zostanie sfinansowana ze środków własnych i kredytu rewolwingowego Grupy Polsat.
- w obszarze CAPEX o wartości 250 mln zł m.in. w efekcie:
- samodzielnej produkcji dekoderów, modemów oraz routerów,
- wykorzystania potencjału negocjacyjnego obu firm,
- podniesienia efektywności nakładów na dalszy rozwój sieci telekomunikacyjnej,
- w obszarze przychodów i kosztów na łączną kwotę ok. 550 mln zł (na poziomie EBITDA):
- przychody:
- poszerzenie oferty programu smartDOM o usługi Internetu stacjonarnego FTTH/DOCSIS,
- wzajemna dosprzedaż produktów i usług do baz klientów indywidualnych i biznesowych,
- zwiększenie efektywności sprzedaży Netii poprzez wykorzystanie rozbudowanej sieci sprzedaży Grupy Cyfrowy Polsat,
- koszty operacyjne:
- wykorzystanie efektu skali do optymalizacji kosztów zakupu i produkcji treści,
- zwiększenie efektywności działań marketingowych,
- optymalizacja kosztów sprzedaży, obsługi i utrzymania klienta,
- zmniejszenie liczby punktów sprzedaży w miejscach, gdzie lokalizacje się pokrywają,
- ograniczenie kosztów technicznych, w tym hurtowego dostępu do infrastruktury zewnętrznej oraz MVNO,
- integracja departamentów technicznych i IT,
- pozostałe, w tym backoffice, VAS i nowe produkty Grupy, np. IPTV.
- przychody:
To kolejny kamień milowy w rozwoju naszej Grupy i bardzo ważny moment w historii realizacji strategii operatora multiplay. Naszą Grupę rozszerzaliśmy kolejno o Telewizję Polsat, serwis IPLA, sieć Plus i Grupę Midas, tworząc unikalną ofertę usług wśród operatorów medialnych i telekomunikacyjnych. Ogłoszone dzisiaj plany nabycia większościowego pakietu akcji Netii doskonale wpisują się w naszą misję dostarczania do polskich rodzin, osób indywidualnych i klientów biznesowych wszystkich niezbędnych na co dzień usług i sprzętów oraz oczekiwanych przez Polaków treści telewizyjnych, dostępnych z wykorzystaniem każdej używanej przez nich powszechnie technologii, na wielu różnych urządzeniach. Nie jest to nasze ostatnie słowo, mamy jeszcze wiele pomysłów, a szczegółowe cele i założenia na najbliższe lata przedstawimy po uzyskaniu pakietu większościowego w spółce Netia, co mamy nadzieję będzie możliwe już na początku 2018 roku