Coraz bliżej zmian w Prawie Telekomunikacyjnym

Walka ze spamem, monitoring kosztów połączeń czy bezpłatne przeniesienie numeru w obrębie jednego operatora telefonicznego - to niektóre ze zmian zaproponowanych w projekcie nowelizacji Prawa Telekomunikacyjnego, który przygotowało Ministerstwo Transportu, przyjął rząd, a po wakacjach zajmie się Sejm. Operatorzy telekomunikacyjni przestrzegają jednak, że zmiana prawa może odbić się na kosztach usług - pisze Gazeta Prawna.

Redakcja Telepolis
11
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Coraz bliżej zmian w Prawie Telekomunikacyjnym

Walka ze spamem, monitoring kosztów połączeń czy bezpłatne przeniesienie numeru w obrębie jednego operatora telefonicznego - to niektóre ze zmian zaproponowanych w projekcie nowelizacji Prawa Telekomunikacyjnego, który przygotowało Ministerstwo Transportu, przyjął rząd, a po wakacjach zajmie się Sejm. Operatorzy telekomunikacyjni przestrzegają jednak, że zmiana prawa może odbić się na kosztach usług - pisze Gazeta Prawna.

Użytkownicy Internetu, a w szczególności osoby korzystające z poczty elektronicznej, mają być lepiej chronione przed spamem. Prezes UKE będzie z urzędu wszczynał postępowanie w celu nałożenia kary finansowej na podmiot wysyłający niezamówione treści. Urząd ma być też odpowiedzialny za stworzenie systemu, w którym zgromadzone zostaną i przetworzone dane w celu walki z niezamówionymi przesyłkami w Internecie. Ponadto dostawcy usług telekomunikacyjnych mają mieć obowiązek udostępniania UKE danych, które pozwolą zidentyfikować sprawcę takiego czynu.

Projekt zakłada również, że operator będzie musiał zapewnić klientom monitoring kosztów wykonanych przez siebie połączeń, a także informować abonentów o nagłym i nietypowym wzroście kosztów. W zamierzeniu ma to chronić przed nadmiernym wykorzystywaniem numerów premium przez osoby niepowołane, jednak zdaniem prof. Stanisława Piątka, specjalisty od prawa telekomunikacyjnego, są to rozwiązania przesadne, które mają chronić abonenta przed nim samym, a za stworzenie takiego systemu i tak zapłacą klienci. Podobnego zdania jest TP, natomiast Netia ma taki system wdrożony od dawna i chwali sobie jego pracę.

Projekt nowelizacji zakłada, że przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie miał obowiązek informowania o treści zmian w regulaminie i cenniku. Obecnie może poinformować ogólnie o tym, że wprowadzono zmiany np. w regulaminie usług. Zniesiona zostanie opłata za przeniesienie przydzielonego numeru w sieci tego samego operatora. W efekcie zmieniając miejsce zamieszkania w mieście nie będzie trzeba płacić za zachowanie swojego starego numeru, który zostanie przypisany do nowego lokalu.

Projekt zakłada także wydłużenie z 12 do 24 miesięcy okresu, za który abonent może żądać szczegółowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych. Ponadto jeżeli przerwa w dostępie do usługi będzie trwała dłużej niż 4 godziny, to wówczas abonent otrzyma prawo do odszkodowania. Obecnie wypłata odszkodowania jest możliwa dopiero po 36 godzinach przerwy w dostępie do usługi.

Resort chce wprowadzić też przepis stanowiący, że wszystkie numery o podwyższonej opłacie będą zablokowane w chwili podpisywania umowy. Zmiana ta będzie istotna tylko dla nowych klientów operatorów. Zdaniem prof. Stanisława Piątka zablokowanie numerów o podwyższonej opłacie spowoduje więcej kłopotów niż pożytku.

Dalsza część tekstu pod wideo