Nieznany numer cię nęka? Zrobili tak, by spamer dostał białej gorączki
Jeden z brytyjskich operatorów sieci komórkowych stworzył technologię do zwalczania oszustów telefonicznych. Jest tak skuteczna, że pokonuje naciągaczy w ich własnej grze.

Poznaj Daisy, babcię marnującą czas kanciarzom
Brytyjski operator O2 stworzył wirtualną babcię, która w czasie rzeczywistym odbiera telefony wykonywane przez oszustów. Daisy, bo tak się nazywa ten wirtualny awatar, ma jeden cel: zagadywać naciągaczy tak długo jak tylko możliwe, aby nie dzwonili oni do prawdziwych osób.
Daisy opracowano w oparciu o najnowsze techniki generatywnej sztucznej inteligencji oraz przy asyście jednego z największych specjalistów w dziedzinie scambaitingu (czyli oszukiwania naciągaczy), Jima Browninga. Jej głos jest nie do odróżnienia od prawdziwej osoby, reaguje w czasie rzeczywistym i nie potrzebuje żadnej interakcji ze strony jej twórców, aby mogła realizować swoje zadanie.



Wirtualna babcia jest złożona z kilku modeli sztucznej inteligencji, które ze sobą współpracują, a dzięki temu jest w stanie słuchać i od razu odpowiadać na oszustów telefonicznych. W niektórych przypadkach Daisy potrafiła zatrzymać kanciarzy na linii przez nawet 40 minut.
Działania O2 są odpowiedzią na niedawne badania operatora, w których 71% respondentów przyznało, że chciałoby się zemścić na oszustach, którzy naciągali ich lub kogoś z rodziny. Jednakże 53% osób pragnących zemsty wyjawiło, że nie zrobiłoby tego przez brak czasu. W ten sposób Daisy odpowiada na realne potrzeby konsumentów.
W UK, statystyki pokazują, że 67% Brytyjczyków obawia się o to, że będzie na celowniku naciągaczy, a 22% mieszkańców Wielkiej Brytanii co tydzień doświadcza na sobie prób oszustw telefonicznych. W ciągu całego roku aż 69% Brytyjczyków przyznało, że kontaktowali się z nimi scammerzy.
Daisy jest częścią kampanii Swerve the Scammers operatora O2, który zainwestował poważne pieniądze w walkę ze scammerami. Oszuści używają coraz bardziej wyrafinowanych metod, które brzmią niezwykle wiarygodnie, ale eksperci są zgodni - jeśli padniemy ich ofiarą, nie warto samemu się z nimi rozprawiać tylko zgłosić do odpowiednich specjalistów.
O2 w zeszłym roku zablokowało aż 89 milionów SMS-ów, w czym też pomagało raportowanie oszustów pod specjalny numer 7726. Co więcej operator powstrzymał nielegalnie dokonane transakcje opowiewające na łączną kwotę 250 milionów funtów.