DAJ CYNK

Miliony ludzi dodają je do Google Chrome. Mają efekt uboczny

Anna Kopeć

Poradniki

Miliony ludzi dodają je do Google Chrome. Mają efekt uboczny

Rozszerzenia to jedne z największych zalet przeglądarek internetowych. Pozwalają na rozszerzanie funkcjonalności, ale niestety mają też swoją cenę. Mogą znacząco spowalniać przeszukiwanie. Jak się okazuje, jest jeden wyjątek.

Google Chrome pod lupą - rozszerzenia przeglądarki

Zespół Debugbar przetestował 5000 najpopularniejszych rozszerzeń przeglądarki Chrome. Testy wykazały, że rozszerzenia mogą znacząco spowalniać przeglądanie stron internetowych. Badacze skupili się na analizie wpływu rozszerzeń Chrome na wydajność na różne sposoby, głównie przetwarzanie procesora i czas ładowania witryny. 

Najważniejsze wnioski:

  • Nawet biorąc pod uwagę podstawowe witryny, rozszerzenia Chrome wydłużają czas ładowania o 500 ms lub więcej. 
  • 86% testowanych rozszerzeń ma wpływ na proste strony internetowe.
  • Skomplikowane strony wymagały czasu przetwarzania 2000 ms.
  • Wpływ może się kumulować, co oznacza, że wielokrotne rozszerzenia mogą bardziej spowalniać przeglądanie. 
  • Popularne rozszerzenia o najdłuższym czasie przetwarzania to: Honey Automatic Coupons, Klarna, Monica - Your AI Copilot, Popup Blocker, Dark Theme, Dark Reader, DDG Privacy Essentials.
  • Jeden typ rozszerzeń ogranicza przetwarzanie witryny. Są to blokery treści.
  • Rozszerzenia mogą wydłużyć ładowanie stron nawet o 1000 ms.
  • Rozszerzenia Chrome mogą także opóźniać interakcje po załadowaniu witryny, ale są one mniej powszechne.

Blokery treści poprawiają komfort użytkownika

Blokery treści wpływają pozytywnie na przetwarzanie przez procesor witryn internetowych. Jest to najbardziej zauważalne w przypadku witryn obciążonych dużą liczbą reklam internetowych. 

  • Niektóre blokery treści skracały czas z ponad 50 sekund do kilku sekund.
  • Większość blokerów zmniejsza użycie pamięci.
  • Blokery zmniejszyły rozmiar strony z 40 MB do 5 MB.
  • Najlepiej działały: uBlock Origin, ScriptSafe, Privacy Badger, Malwarebytes.
  • Gorzej działały popularne: AdBlock Plus i AdBlock. Powodem słabej wydajności były akceptowalne niektóre programy reklamowe, które umożliwiają wyświetlanie niektórych reklam.

Badacze także przeanalizowali wykorzystanie pamięci i wpływ na działanie przeglądarki. Wnioski:

  • 86,6% rozszerzeń Chrome zajmuje 10 MB pamięci
  • Ponad 2% to 50 MB pamięci

Zobacz: Lepiej włącz to w Chrome, będzie znacznie szybszy

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Flystock / Shutterstock.com

Źródło tekstu: ghack.net