Pięciolatki ze smartfonami. UKE zbadał dzieci i ich rodziców
Dzieci korzystają ze smartfonów już w wieku 7 lat, choć niektóre zaczynają jeszcze wcześniej, mając 5 lat. UKE przedstawił wyniki najnowszego badania konsumenckiego za 2022 rok, przeprowadzonego wśród dzieci i ich rodziców. Raport pokazuje, w jaki sposób najmłodsi korzystają z usług telekomunikacyjnych.

W swym raporcie UKE stwierdza, że z roku na rok coraz więcej dzieci ma telefon komórkowy. Wśród badanych w wieku 7-14 lat aż 81,1% ma już telefon, jednak ciekawiej rozkłada się to w poszczególnych kategoriach wiekowych. Najmłodsi zwykle zaczynają korzystać z telefonów komórkowych w wieku 7 lat i w grupie 7-8 lat ma je już 38,3% dzieci, a w grupie 9-10 lat – 41,4%. Co jednak może nieco zaskakiwać, ponad 10% zaczęło korzystać z telefonu komórkowego, mając już 5-6 lat. W wieku 13 lat wszyscy badanie przez UKE mieli już swoje smartfony.



UKE podaje, że zwykle telefon był wybierany przez rodziców i przede wszystkim to rodzice decydowali o wyborze oferty komórkowej (82,7%). Podobnie jak w roku 2021 niemal połowa rodziców przyznała, że wydaje na korzystanie z telefonu przez dzieci od 21 do 30 zł (46,9%).
Dzieci najwięcej czasu spędzają na YouTube
Badanie objęło także inne aktywności cyfrowe. Z badania UKE wynika, że podobnie jak z telefonu, większość dzieci korzysta z internetu poza edukacją online (91,3 %). Najczęściej przygodę z globalną siecią dzieci zaczynają w wieku 7-8 lat (38,8 %), ale aż 23,1 % dzieci mówiło, że zaczęło korzystać z sieci, mając 5-6 lat.
Dzieci najwięcej czasu spędzają w internecie, oglądając filmiki na YouTube, grając w gry, przeglądając strony internetowe oraz korzystając z komunikatorów i portali społecznościowych.
Aktywność dzieci w sieci powoduje także liczne zagrożenia. Rodzice mają tego świadomość. Do najczęstszych niebezpiecznych zachowań wynikających z korzystania z internetu przez dziecko, rodzice zaliczają: możliwość doświadczenia cyberprzemocy (64,1%), stanie się ofiarą oszustwa (50,4%) i kontakt z nieznajomymi ukrywającymi prawdziwą tożsamość (35,5%).
Ponad połowa rodziców (43,8%) uważała, że ich dzieci potrafią sprawdzić koszty korzystania z aplikacji mobilnych, 44,1%, że dzieci potrafią robić zakupy przez aplikacje mobilne. 77,8% rodziców zadeklarowało, że ich dzieci kupowały samodzielnie gry lub aplikacje przez aplikacje mobilne.
Większość rodziców (86,8%) chociaż raz rozmawiała z dzieckiem na temat bezpieczeństwa w sieci. Kontrola rodzicielska korzystania przez dziecko z internetu najczęściej polegała na wspólnym ustalaniu zasad korzystania z sieci (77,2%), rozmowach z dzieckiem o jego doświadczeniach (51,5%), a nieco rzadziej – na używaniu specjalistycznych programów lub aplikacji do kontroli rodzicielskiej czy konfiguracji ustawień bezpieczeństwa w urządzeniach.
Blisko dwie trzecie rodziców (62,9%) zadeklarowało nakładanie swoim dzieciom ograniczeń dotyczących korzystania z internetu. Częściej ograniczenia rodzice stosowali w przypadku młodszych dzieci.
- Szczegóły w raporcie na stronie cik.gov.pl.