DAJ CYNK

PKO BP idzie naprzód. Musiał przenieść ponad 130 TB maili

Marian Szutiak

Taryfy, promocje, usługi

PKO BP ma nową usługę. Bank wykorzystuje w niej Chmurę Krajową

PKO Bank Polski wdraża usługę Stanowisko Przyszłości. Przy tej okazji ponad 12 tysięcy urządzeń końcowych oraz cała poczta elektroniczna zostały przeniesione do prywatnej chmury działającej na infrastrukturze OChK (Chmury Krajowej).

Usługa Stanowisko Przyszłości polega na przeniesieniu danych użytkowników oraz aplikacji do środowiska chmurowego. Pracownicy banku otrzymują dostęp do zwirtualizowanych aplikacji, bez potrzeby instalowania ich na urządzeniu końcowym (komputerze stacjonarnym, laptopie, urządzeniu mobilnym czy terminalu). Używane obecnie przez pracowników banku pracujących w bezpośrednim kontakcie z klientami terminale służą jako urządzenia dostępowe, a większość obliczeń jest wykonywana na wysoko wydajnych serwerach.

W dużych organizacjach tego typu rozwiązanie może przynieść wiele korzyści. Łatwiejsza jest administracja dużą liczbą urządzeń, maleją koszty zakupu sprzętu oraz zużycie energii elektrycznej, rośnie za to poziom bezpieczeństwa danych.

Zobacz: PKO BP z nowością. Wystarczy zadać jedno pytanie
Zobacz: PKO BP może zamknąć ci konto. Zaoferuje nowe

W przypadku PKO Banku Polskiego do chmury zmigrowano w sumie ponad 32 TB danych z 12 tys. urządzeń. Bank zdecydował się na usługę w wersji Aplikacja w chmurze. Oznacza to, że zwirtualizowane zostały aplikacje i dane, natomiast uproszczona wersja systemu operacyjnego jest nadal uruchamiana na urządzeniu końcowym. W innym wariancie tej samej usługi dostarczanej przez Chmurę Krajową zwirtualizowany może być także system operacyjny.

Większa wygoda użytkowników

W ramach projektu Stanowisko Przyszłości użytkownicy otrzymali dostęp do poczty elektronicznej z wykorzystaniem rozwiązania eliminującego problematyczne limity pojemności skrzynki. Dzięki przeniesieniu historycznych e-maili o łącznej wielkości ponad 130 TB do zwirtualizowanego środowiska, pracownicy mają ciągły i prosty dostęp do całej archiwalnej poczty.

Kolejnym udogodnieniem dla pracowników banku jest dostęp do danych, w ramach nadanych uprawnień, bez względu na urządzenie, z którego aktualnie korzysta. Jeżeli pracownik musi pracować na innym niż zazwyczaj urządzeniu (na przykład z powodu chwilowego przeniesienia na inne stanowisko czy do innego oddziału, wizyty u klienta, czy łączenia zadań z zakresu bezpośredniej obsługi klienta z obowiązkami typu back office), to po prawidłowym zalogowaniu będzie miał ma dostęp do tych samych danych i aplikacji, co na standardowo wykorzystywanym sprzęcie.

Wdrożenie Stanowiska Przyszłości w PKO Banku Polskim było wyjątkowo ambitnym i złożonym projektem. Dotyczyło zarówno obszaru technologii, ale miało też duży wpływ na istniejące środowisko pracy osób, które obsługują klientów banku w placówkach. Z jednej strony chcieliśmy uwzględnić istniejące procesy i aplikacje, ale jednocześnie umożliwić współpracę z nowymi aplikacjami i urządzeniami. Pogodzenie tak wielu zmian wymagało pracy w modelu zwinnym z zaangażowaniem biznesu i bezpośrednich odbiorców usługi. Dzięki prototypowaniu dochodziliśmy do jej ostatecznego kształtu z zachowaniem ustalonego poziomu kosztów. Bardzo istotnym celem było wdrożenie rozwiązania w sposób niezauważalny dla klientów - nie mogliśmy pozwolić sobie na przestoje placówek w pracy lub obniżenie jakości obsługi.

Dodatkowo, oprócz technicznych kluczowych wskaźników efektywności (KPI), wdrożyliśmy jeszcze jeden - jest nim satysfakcja użytkownika. Dzięki temu mamy pewność, że usługa nie tylko spełnia oczekiwania stawiane przez dział IT, ale przede wszystkim wspiera pracowników w wykonywaniu zadań. Na podstawie zgromadzonych i przeanalizowanych danych precyzyjnie reagujemy na potrzeby użytkowników i wprowadzamy usprawnienia oraz nowe funkcjonalności. Stanowisko Przyszłości dało nam nowe możliwości biznesowe i niespotykaną dotychczas elastyczność. Mieliśmy okazję zweryfikować skuteczność usługi w trakcie pandemii, a teraz z powodzeniem wykorzystujemy w pracy hybrydowej.

– powiedział Mariusz Komorowski, Dyrektor Biura Zarządzania Zasobami i Konfiguracją w PKO Banku Polskim

Łatwiejsza administracja

Istotną zaletą nowego rozwiązania jest znaczne uproszczenie procesu zarządzania flotą sprzętu. W PKO Banku Polskim instalacja i aktualizacja oprogramowania na tysiącach wykorzystywanych na co dzień urządzeń to bardzo czasochłonne zajęcie. Tym bardziej, że dotyczy organizacji działającej w setkach oddziałów rozsianych po całym kraju. Sprawia to, że logistyka całej operacji jest dodatkowym wyzwaniem.

Dzięki umieszczeniu aplikacji w chmurze, ich aktualizacje lub reguły bezpieczeństwa są wdrażane bezpośrednio na serwerze. W rezultacie wszyscy użytkownicy mogą od razu korzystać z najnowszej wersji oprogramowania. Eliminuje to sytuację, w której pojedyncze urządzenie z nieaktualną wersją oprogramowania, zawierającą na przykład lukę bezpieczeństwa, stanowi zagrożenie dla całej organizacji.

Usługa Stanowisko Przyszłości ma też zapewnić elastyczność w rozwoju firmy. W zwirtualizowanym środowisku przygotowanie sprzętu dla nowych użytkowników trwa o wiele krócej niż w klasycznym modelu. Centralizacja zarządzania oznacza też niższe koszty, a przede wszystkim odzyskanie czasu działu IT, który może go poświęcić na realizację innych, bardziej strategicznych zadań.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Odmiejscowienie danych, czyli przeniesienie ich z urządzeń końcowych do bezpiecznych serwerowni, oznacza również wyższy poziom bezpieczeństwa. Utrata laptopa, pożar albo zalanie pomieszczeń biurowych, w których znajdują się terminale, nie powodują utraty danych. Wszelkiego rodzaju polityki bezpieczeństwa lub ich aktualizacje są wdrażane odgórnie, przez administratora, jednocześnie we wszystkich systemach. Użytkownicy korzystają zawsze z najnowszej, teoretycznie najbezpieczniejszej wersji oprogramowania.

W ramach realizacji projektu zespół Chmury Krajowej przygotował dla PKO Banku Polskiego chmurę prywatną. Jak przekonuje bank, jest to odseparowane środowisko IT o najwyższych standardach bezpieczeństwa. Ma to pozwolić na zachowanie pełnej poufności danych klientów.

Wirtualizacja oznacza oszczędności

Znacznemu obniżeniu uległy koszty zakupu urządzeń. Dzięki przeniesieniu obliczeń do chmury, możliwy jest zakup terminali o mniej zaawansowanych parametrach technicznych, których koszt jest o połowę niższy od standardowych urządzeń. Gdy projekt ma dużą skalę, jak w przypadku PKO Banku Polskiego, oznacza to oszczędności rzędu kilku milionów złotych, które będą rosnąć w czasie.

Powodem jest nie tylko niższy koszt zakupu, ale również fakt, że zwiększa się tak zwany czas bezawaryjnej pracy urządzeń (MTBF - Meet Time Between Failures). Mniej obciążone terminale, na których zainstalowany jest tylko system operacyjny, wymagają odpowiednio mniej uwagi serwisu IT. To przekłada się też na ich żywotność: okres amortyzacji urządzeń jest 2-3 dłuższy niż w klasycznym modelu.

Stanowisko Przyszłości to usługa, która ma również pozytywny wpływ na środowisko. Znaczne wydłużenie czasu amortyzacji urządzeń oznacza rzadszą ich wymianę i mniej problemów z utylizacją dotychczasowych. Dodatkowo prostsze terminale mają nawet czterokrotnie mniejsze zapotrzebowanie na energię niż standardowe komputery.

Wdrożenie Stanowiska Przyszłości w PKO Banku Polskim to kompleksowy program, który obejmował wiele projektów: przygotowanie chmury prywatnej, wirtualizację i migrację istniejących zasobów IT, wymianę ponad 12 tys. urządzeń w blisko 1000 lokalizacji na terenie całego kraju, ich konfigurację, połączenie z urządzeniami peryferyjnymi oraz szkolenia dla użytkowników. Zadania realizował zespół nawet 200 specjalistów IT. Na każdym etapie zespół wdrożeniowy banku i Chmury Krajowej bardzo dużą uwagę poświęcał bezpieczeństwu stosowanych rozwiązań, ze względu na wrażliwe dane klientów.

Duże, ale nawet średniej wielkości organizacje coraz częściej interesują się tego typu rozwiązaniami. Powodem jest wysoki zwrot z inwestycji w czasach drożejących i niejednokrotnie trudno dostępnych urządzeń, rosnących kosztów energii elektrycznej oraz obaw o bezpieczeństwo danych. Jednocześnie uproszczenie administracji zasobami odciąża dział IT, który może zająć się innymi ważnymi zadaniami. Końcowymi beneficjentami są klienci banku, którzy dzięki stabilnej pracy systemu zyskują na jakości i sprawności obsługi.

– dodał Michał Dobek z OChK

Zobacz: Revolut z nową opłatą. Klienci nie będą zadowoleni [AKTUALIZACJA]
Zobacz: Jak szybko zarobić ponad 1 mln zł? Wystarczył sprytny trik

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: MOZCO Mateusz Szymanski / Shutterstock.com

Źródło tekstu: PKO Bank Polski

Kredyty gotówkowe

Porównaj wszystkie kredyty w jednym miejscu

Alior Bank
Kredyt konsolidacyjny
RRSO: 10,36%Kwota do zapłaty: 5 799,65 zł

Rata: 161,10 zł

Darmowa porada
Alior Bank
Kredyt ze stałą ratą
RRSO: 10,36%Kwota do zapłaty: 5 799,65 zł

Rata: 161,10 zł

Darmowa porada
Alior Bank
Pożyczka Internetowa
RRSO: 10,36%Kwota do zapłaty: 5 799,65 zł

Rata: 161,10 zł

Darmowa porada

Kredyty dla firm

Porównaj wszystkie kredyty dla firm w jednym miejscu

Nest Bank
BIZnest Kredyt w Ratach - Profesjonalista
Prowizja: 1 995 złWaluta: PLNOkres: 6 miesięcy - 8 lat

Marża: od 0,1%

Darmowa porada
Nest Bank
BIZnest Kredyt w Ratach - Przedsiębiorca
Prowizja: 1 995 złWaluta: PLNOkres: 6 miesięcy - 8 lat

Marża: od 0,1%

Darmowa porada
Alior Bank
Kredyt Inwestycyjny
Prowizja: 150 złWaluta: PLN, EUR, USD, CHF, GBPOkres: maks. 20 lat

Marża: od 0,5%

Darmowa porada

Konta osobiste

Porównaj wszystkie konta osobiste w jednym miejscu

Toyota Bank
Konto młodzieżowe Click
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada
Crédit Agricole
Konto dla Ciebie GO!
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0-3 zł

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada
Citi Handlowy
CitiKonto
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0-8 zł

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada

Konta dla firm

Porównaj wszystkie konta dla firm w jednym miejscu

BNP Paribas
Konto Otwarte na Biznes Promocja „+1000 dla biznesu”
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

0 zł za prowadzenie konta przez rok w promocji,
0 zł 0 zł za przelewy internetowe w PLN i EUR więcej» (SEPA), w tym ZUS i US,
0 zł za użytkowanie karty debetowej, przy transakcjach bezgotówkowych na min. 500 zł/mies.,
0 zł za wpłaty i wypłaty w bankomatach usytuowanych w centrach Klienta.

Koszt miesięczny: 0 zł

Santander Bank Polska
Konto Firmowe Godne Polecenia w "Promocji godnej polecenia"
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

Zyskaj nawet 2400 zł z kontem firmowym:
do 1200 zł zwrotu za transakcje kartą debetową lub B więcej» likiem
300 zł za skorzystanie z usług eKsięgowości
300 zł za podpisanie umowy o produkt kredytowy
300 zł za podpisanie umowy o leasing lub pożyczkę leasingową
300 zł za podpisanie umowy o terminal POS

Otwierając konto w promocji, to masz za 0 zł bezterminowo i bezwarunkowo:
0 zł za otwarcie i prowadzenie konta firmowego
0 zł za przelewy internetowe Elixir w PLN
0 zł za 10 przelewów natychmiastowych Bluecash w miesiącu
0 zł za przelewy w formie polecenia wypłaty w EUR
0 zł za realizację poleceń zapłaty i zleceń stałych
0 zł za przelewy do ZUS i Urzędu Skarbowego
A dodatkowo, jeśli wyrazisz i utrzymasz zgody marketingowe, to otrzymasz 1
0 zł za używanie pierwszej karty debetowej
0 zł za wypłaty z bankomatów w Polsce i na świecie
Promocja dostępna do 31 marca 2024 r.

Koszt miesięczny: 0 zł

Bank Millennium
Konto Mój Biznes w promocji
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0/1 zł

Otwórz Konto Mój Biznes, zaloguj się do aplikacji mobilnej, wpłacaj na konto min. 1000 zł w każdym z więcej» 5 kolejnych miesięcy, by zyskać:
do 600 zł – zwracamy 8% kosztów paliwa (maksymalnie 120 zł w każdym z 5 miesięcy), jeśli zapłacisz za nie firmową kartą
do 200 zł (maksymalnie 40 zł w każdym z 5 miesięcy) - za przelew do ZUS z formularza w Millenecie lub aplikacji
600 zł - jeśli podpiszesz umowę o terminal płatniczy i zapewnisz na nim wpływy min. 1000 zł do końca czerwca 2024 r.
600 zł - jeśli podpiszesz umowę leasingu z Millennium Leasing Sp. z o.o. na kwotę min. 30 000 zł do końca maja 2024 r.
600 zł - jeśli podpiszesz umowę kredytu firmowego na min. 30 000 zł do końca czerwca 2024 r.
400 zł - za założenie z firmy w Millenecie lub aplikacji

Koszt miesięczny: 0 zł

Karty kredytowe

Porównaj wszystkie karty kredytowe w jednym miejscu

BOŚ
Karta kredytowa MasterCard Standard
Oprocentowanie: 10.99Okres bezodsetkowy: 56 dni

Jest wygodnym i bezpiecznym narzędziem płatniczym (chargeback i przejęcie przez bank odpowiedzialnoś więcej» i za niautoryzowane transakcje). Gwarantuje większą swobodę, mogąc stanowić źródło dodatkowego finansowania. Przy tym, cechuje ją niska opłata za korzystanie i korzystne warunki zwolnienia. Wyposażona jest dodatowko w:
- program lojalnościowy Pricless Specials z usługą Twoje podróże, dzięki której zgromadzone punkty można wymienić na na bilety lotnicze, noclegi w hotelach, czy wynajem samochodów
- bezpłatne powiadomienia SMS m.in. o wystawieniu wyciągu oraz zbliżającym się terminie i kwocie do spłaty

Maks. limit: 25 000 zł

Darmowa porada
Bank Pocztowy
Karta Kredytowa
Oprocentowanie: 15.25Okres bezodsetkowy: 55 dni

Maks. limit: 20 000 zł

Darmowa porada
ING Bank Śląski
Karta kredytowa MasterCard
Oprocentowanie: 16.50Okres bezodsetkowy: 52 dni

- możliwość automatycznej spłaty zadłużenia z konta osobistego;
- możliwość dokonywania przelew więcej» w z karty kredytowej na dowolny rachunek bankowy w Polsce (poza rachunkami ZUS i US) - możliwość uniknięcia opłaty rocznej;
- brak konieczności posiadania konta osobistego w banku;
- możliwość bezpiecznego płacenia kartą w internecie (zabezpieczenie 3D Secure);
- odzyskanie pieniędzy za niezrealizowane zakupy (chargeback);
- czasowa blokada karty;
- możliwość samodzielnego ustawiania limitów transakcyjnych;
- możliwość dokonywania płatności za pomocą Google Pay, Apple Pay i Garmin Pay;
- usługa "Rozłóż na raty"

Maks. limit: 20 000 zł

Darmowa porada